lördag 3 oktober 2015

Jag kunde inte vänta längre...!

Hej mina julvänner!

Här blev det tyst...vilket berodde på en förkylningsbacill som helt slog ut mig. I flera dagar orkade jag inte göra mer än halvligga på soffan, brodera och slötitta på tvn. Att försöka sig på juliga blogginlägg var inte att tänka på - orken och inspirationen fanns helt enkelt inte där. Jag har inte heller riktigt hunnit/orkat med att läsa alla era underbara julbloggar, men det ska jag försöka ta ikapp de närmaste dagarna:)

Lustigt nog har jullängtan fått sig en REJÄL uppsving under den här sjukdomsperioden:) Helt plötsligt under veckan kände jag mig sååå less på allt det blommiga här i hemma (som jag älskar under sommarhalvåret) och fick en sådan STARK LÄNGTAN efter att juldekorera. Till och med jag tycker att det är för tidigt med RIKTIG juldekoration här hemma, men frågan var hur mycket jag kunde ändra utan att det blev FÖR mycket jul FÖR tidigt...?

Efter att ha gått igenom mina gömmor så bytte jag ut kuddarna i soffan mot lite mera rött...


...och tog fram mattor i rött till vardagsrummet och badrummet och så tog jag dessutom fram hundarnas dynor i det där svarta tomtetyget som min yngsta ligger på i soffan. Dessutom tog jag fram en beige duk med röda julstjärnor på till soffbordet. Nu känner jag mig nöjd och kan nog stå ut med att inte juldekorera något mer förrän i november...:) Lagom mysig julkänsla men inga direkta juldekorationer:)

Något annat jag helt plötsligt kände under veckan att jag bara MÅSTE göra var att baka saffransbullar! Jag brukar vänta till november med bullarna, men i år gick det inte. Jag ville inte göra mina riktiga saffransbullar med massor av russin - LITE måste man ju ändå vänta med - så jag funderade på vad jag kunde göra för saffranssmakande bullar istället...?
Ett tidigare år så vet jag att jag gjorde juliga kanelbullar med saffran i smeten, så nu tänkte jag att jag skulle göra saffransbullar med apelsinsmör som fyllning, och baka ut dem som kanelbullar.

Sagt och gjort, idag när jag kände mig lite piggare så gjorde jag iordning min favoritsaffransdeg...


...och efter jäsning och utbakning så hade jag drygt 50 saffransbullar med apelsinsmak på jäsning.


Vad gott det luktade och inte blev doften sämre av att jag sedan gräddade dem:)


Nu ligger de och svalnar under en röd kökshanduk och väntar på att jag ska provsmaka en...mm...:=D

Syrran tittade förbi en sväng mitt under baket och kommenterade att det luktade underbart juligt hemma hos mig. Jag skämdes nästan när jag talade om att jag faktiskt bakade saffransbullar..! Det känns som om det egentligen är alldeles för tidigt även för en julnörd! Men då känns det extra bra att veta att jag har sett att åtminstone tre av er andra julbloggare redan har bakat och ätit lussebullar i år:))) Det är också skönt att jag delar mitt hem med tre hundar som inte bryr sig ett skvatt om vad jag bakar för något eller hur jag dekorerar hemma..:)

Någonting med att vara sjuk och orkeslös fick mig att helt plötsligt känna att jag vill inte skjuta upp min längtan längre.

Är man knäpp, eller inte??

Annie

4 kommentarer:

  1. Härligt att göra det du känner för!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag försöker att intala mig det:) Och strunta i att jag känner mig knäpp...:)

      Radera
  2. Det måste ha doftat underbart hos dig när du bakade!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!