måndag 12 oktober 2015

Ny jultidning och våra julaftonstraditioner!

Hej mina underbara julvänner!

Nu tycker jag att tiden börjar gå fort; det var inte så länge sedan som vi alla konstaterade att nu är det 'bara' 100 dagar kvar till julaftonen, och nu är det bara drygt 70 dagar kvar! Vart tog tiden vägen...??? Det skulle vara bra om jag kunde trycka på pausknappen några veckor så att jag kan komma ikapp med julpysslet och julklappsproduktionen innan november börjar...:)

Och idag dök Matmagasinets julspecial upp i brevlådan!!


Det är alltid lika roligt att se om man hittar några nya julrecept som låter spännande att pröva till årets Adventsfikat eller lilla julafton:)
 
 Min favoritsektion i tidningen:


Och allt är bara att baka och frysa in...men jag kommer ändå att vänta tills november innan jag börjar mitt julbak. Men planerandet pågår för fullt:)

Om ni har följt mig här de senaste veckorna så vet ni att jag har berättat om våra jultraditioner, och nu har jag kommit till...

VÅRAN JULAFTON!

Många delar av våran julafton är ju precis som alla andra julälskares julafton; smaskigt julbord, Kalle Anka med Vänner önskar God Jul kl. 15 och julklappsutdelning! Dock har vi skräddarsytt vissa delar av julaftonen för att kunna fira precis som det passar bäst i våran familj:)

Under många år så åkte vi alla i släkten till min svågers föräldrar som bjöd hela släkten på julbord mitt på dagen i en stor lokal där de bodde. Det var jättetrevligt att sammanstråla på det sättet med alla och dela ut julklapparna mellan de olika familjekonstellationerna innan vi sedan delade på oss och åkte hem till varsitt julfirande resten av dagen. Mamma och jag följde alltid med syrran m. familj hem till dem eftersom vi alltid firar jul med syrran, svågern och syskonbarnen.

Nu har tyvärr svågerns föräldrar blivit för gamla att hålla i den här julaftonslunchen, så vi har fått börja med andra traditioner. Förra året kom de istället hem till syrran och svågern på julbordslunch, vilket innebar att jag fick hela julaftonsförmiddagen hemma för mig själv innan jag gick direkt till syrran mitt på dagen. Det var faktiskt mysigt att ha den där lugna stunden på julaftonsmorgonen med hundarna då de öppnar sina tuggbenspaket medan jag tittar på och tar kort. Sedan tittade jag på en tecknad julfilm i lugn och ro i mitt julpyntade vardagsrum innan det var dags att bege sig hemifrån. Jag kan tänka mig att göra så framöver också. Det är skönt att ha en lugn stund hemma även på julaftonen; i slutändan är ju jag en sådan person som trivs bäst hemma i lugn och ro:)

Julaftonslunch förra året:) Notera de fina jultallrikarna från Fyrklövern
som syrran har fått av min pappas fru - helt gratis!! Vissa har tur:))
 
Efter lunchen med svågerns föräldrar så delade vi ut deras julklappar och sedan åkte de hem. Vi (syrran, svågern, tre syskonbarn, jag, mamma och hundarna) har alltid varit själva från Kalle Anka och framåt; jag tror att både syrran och jag alltid har föredragit att det är bara den närmaste familjen som slår sig ner i tv-soffan kl 15.00.

Efter Kalle delar vi ut de paket som är mellan syskonbarnen och oss vuxna. Resten av paketen mellan oss vuxna sparar vi till senare på kvällen. Det beror på att en julafton, för ett antal år sedan när jag dessutom inte mådde särskilt bra, så fick jag en stor ångestattack när vi satt med den vanliga julklappsutdelningen. Anledningen till det var att jag hade längtat som en galning till julen, och när vi väl satt där för att öppna julklapparna på julaftonen så hade barnen såå bråttom och allt gick såå snabbt och jag hann inte se vad alla fick och jag fick helt enkelt panik av att snart skulle det vara slut och jag hann inte njuta av julklappsutdelningen. Då pausade vi julklappsutdelningen och tog bort de julklappar som var kvar mellan oss vuxna och så fick ungarna öppna sina i den takt de ville, dvs snabbt! Själva öppnade vi de kvarvarande julklapparna i LUGN OCH RO senare på kvällen.

Det var såå otroligt mysigt att sitta i lugn och ro och öppna julklapparna en och en, och prata om julklapparna etc att vi bestämde oss för att fortsätta göra det varje julafton. Så så har det blivit, och det är nog den stund jag ser mest fram emot på julaftonen - förutom Kalle Anka:) Vi brukar börja med de vuxnas julklappar runt 20.00-21.00 och sedan sitter vi så länge som det tar att öppna alla julklapparna. Det längsta vi har suttit är nog till 04.30-tiden på juldagsmorgonen! Ofta har vi ju små berättelser runt hur julklapparna har gjorts och blivit till, och vi kan sitta och prata om allt möjligt egentligen. Vi stressar inte utan det får ta den tid det tar..:) Det är så sällan som vi sitter så länge och pratar och bara umgås, och det brukar bli mycket skratt och mycket känslor och det är helt enkelt jättemysigt! Och jag känner nuförtiden att vi verkligen gör det mesta av julaftonen och julklappsutdelningen, och även om det är väldigt sorgligt när vi öppnar den sista julklappen så har vi verkligen njutit av julklappsutdelningen så det är på något vis ok ändå.


Ja, det var våra jultraditioner som de ser ut i dagsläget:)
Jag älskar verkligen traditioner, och JULtraditioner i synnerhet! Det är såå mysigt att veta vad man har för trevliga saker att se fram emot i december! Mycket i livet är jobbigt så man behöver de här guldklimparna längsefter vägen. Jag är ju väldigt snabb att göra något till en tradition; känns det bra så finns det väl ingen anledning att inte göra det igen, så att säga:) Jultraditionerna ger mig verkligen en trygghet och fyller mitt liv med saker som ger livet en guldkant - vilket kan behövas när man är sjukskriven och ensamstående.
Och eftersom jag känner så, så har jag och syrran i år faktiskt pratat om att kanske starta ytterligare några jultraditioner...:))

Men det får ni höra mer om nästa gång:D

Nu ska jag kolla in alla era inlägg från igår - jag såg att det var en hel del smaskiga julgodisrecept:) Inte helt fel!!

Julkram!

Annie

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är viktigt att vi har traditioner i våra liv. Det skapar någon form av extra trygghet. Julen är för mig den högtid som är allra mest förknippad med traditioner och det är troligtvis därför jag älskar julen spå mycket. Det är jättetrevligt att du delar med er av era jultraditioner, rolig läsning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Jag ÄLSKAR mysig traditioner - man får liksom något att se fram emot i vardagslivet! Jag hoppas att flera julbloggare berättar om sina jultraditioner - älskar att läsa sådant ännu mer än jag älskar att skriva om dem:=)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!