måndag 14 december 2015

Pepparkakshusbygge!

Hej mina underbara julvänner!

Hoppas ni alla har haft en mysig Lucia-dag! Jag har haft det jättetrevligt med syrran och mina syskonbarn och bakat och dekorerat pepparkakshus och pepparkakshjärtan hemma hos dem.
Här kommer lite bilder från en riktig julmysig familjetradition:

Syrrans familj har juldekorerat överallt den här helgen, och en sån
här fin liten gran stod på framsidan av huset:)

Och den obligatoriska informationen till Jultomten!
 
I år var första gången som tonåringarna fick ansvara för designen till
sina egna pepparkakshus...

...medan jag bakade ut degen (min mammas recept som vi har använt i över 40 år;
den här gången med extra mycket mjöl så att degen skulle hålla bättre) ...


...och skar ut husdelarna.

Syrran stod för sammanfogandet av husdelar.

Jag kan ju bara inte låta bli att visa er det fina förklädet jag lånade av min
systerdotter:) Visst är jag fin, haha! Jag har sytt det här åt henne i julklapp, och
jag blev faktiskt lite sugen på att sy ett till mig själv idag - det är något speciellt tjejigt med
mycket volanger...:))
 
Sedan var det dags för dekorerandet...

...som alltid kräver mycket kristyr och godis!


Så här blev syskonbarnens hus. Till och med familjens nyblivna 18-åring kom
in i köket och dekorerade ett hjärta med oss vilket var kul! Han tycker för det mesta
att sådant här pyssel är tråkigt och krångligt och totalt ointressant...

Vi har haft pepparkakshus-pyssel nu i ett antal år och jag tycker faktiskt det här var den allra trevligaste året - men det tror jag att jag kanske tänker varje år:) Men i år var barnen så stora så att de kunde göra det mesta själv, och de verkade uppskatta våran tid tillsammans:) Alla engagerade sig i sina uppgifter vilket innebar att det var väldigt lite tonårstjafs utan bara trevligt umgänge. Och syrran fick äntligen dekorera ett helt pepparkakshus alldeles för sig själv (eftersom barnen den här gången hade egna pepparkaksprojekt att pyssla med)!!

Vi avslutade som vanligt kvällen med en mysig julfilm så det var ett riktigt trevligt sätt att fira Lucia:)

Julkram!

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!