fredag 11 december 2015

Firade Nobel med att klä granen:)

Hej mina julvänner!

Nu är snart sändningen från Nobelfesten slut och jag har fått njuta av alla fina tal och alla vackra klänningar och de kungliga damernas smycken mm. Framför allt tycker jag att det var jättekul att alla kungliga familjemedlemmar var med! Min egen nobelmiddag blev risgrynsgröt och den smakade alldeles förträffligt:) Är inte säker på att jag skulle byta min tallrik med julgröt mot den tjusiga nobelmiddagen...:) Bara en sann julälskare känner väl så, kan jag tro.

Samtidigt som jag följer Nobelfesten så brukar jag göra andra saker samtidigt. Det blir ju ibland väldigt mycket prat på de här tv-sändningarna så då passar det perfekt att gå runt och pyssla med annat medan man lyssnar på pratet. En stor del av den här kvällen ägnade jag jag därför åt min julgran:) Den dricker ju vatten för fullt - tack och lov - och igår tog jag bort nätet vilket innebär att den har stått till sig ett dygn och rätat ut sina grenar. Jag planerade att i alla fall sätta i julgransljusen idag vilket gick väldigt smidigt och fort för en gångs skull och då såg granen ut...


...så här! Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med granen jag och syrran valde:) Jag tror aldrig att jag har haft en sådan tät och fin gran förut, och som jag har sagt tidigare så kan jag inte klaga på doften heller:) Det kommer att bli riktigt trångt här i Våran Lilla Julvrå när pappa och hans fru kommer för att fira jul den 20:e december och vi ska manövrera runt nio personer i mitt lilla vardagsrum med min stora gran, men det är det värt! Visst kan man stå ut med mycket om man få ha en fin julgran?!

Eftersom det gick så smidigt att sätta i mina två slingor med julgransljus i granen, så var jag ju klar ganska tidigt på kvällen. Det innebar att jag kände att det var lika bra att fortsätta att dekorera julgranen:) Tidigare år har jag alltid dekorerat på samma sätt med röda och lila julkulor mm vilket alltid är jättefint, men i år var jag sugen på att testa ett tema med vitt, silver och guld. Och det är alla eras fel, eftersom jag har sett flera fina granar på julbloggarna med det temat! I år har jag dessutom gjort egna julgransdekorationer med det temat, så jag tog fram mina alster och hängde upp dem tillsammans med guldfärgade julgranskulor.

Till exempel har vi dessa kakformar som jag dekorerade...


...och dessa egenhändigt virkade snöflingor som jag dekorerade med glitter...


...och dessa bilder som jag dekorerade med spets och glitterlim...



...och dessa dekorationer med notpapper och glitterlim.

 
Så till slut såg min gran ut så här...
 


...när jag var klar (var vänlig att ignorera datorkablarna i nedre delen av bilden!)! Jag tror att jag är nöjd med granen och alla mina egna julgranspynt jag har gjort... Jag håller fortfarande på att vänja mig vid min grans nya utseende för i år...
Sedan funderar jag på om jag ska låta den vara som den är, eller om jag ska tillföra glitter..??
Vad tycker ni andra julgransexperter??
Imorgon ska jag dammsuga bort barren som ramlade av när jag dekorerade granen och sedan ska jag ställa dit Jultomten och Julbocken:) Det känns i alla fall härligt att ha granen dekorerad till Lucia, och innan jag ska börja med julmatsförberedelserna imorgon:)

Allt gick ju så smidigt med granen i år att jag hann även med att slå in lite paket - min traditionella sysselsättning på Nobeldagen - medan jag följde festligheterna på tvn. Nu ligger paketen som juldekorationer på matbordet:)


Fast de kommer att få flytta på sig snart:)
Jag passade också på att byta till min allra juligaste julvaxduk på matbordet. Skönt att ha det gjort redan nu:)

Nu ska jag snart gå och lägga mig - jag har mycket jag vill hinna med imorgon:)

Julkram!

Annie

4 kommentarer:

  1. Vilka fina dekorationer du gjort. Och verkligen snygg gran.

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blev, en riktigt fin gran du fått tag i.
    Ha en riktigt trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Granen är jättefin, men jag tycker att du helt klart ska ha glitter i den:) Ju mer bling, ju bättre!

    SvaraRadera
  4. Gud vilken fin gran! Hoppas bara jag kan hitta en lika fin i år :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!