torsdag 10 december 2015

Julbak

Hej mina julvänner!

Klockan är 00.30 på natten och jag har just gjort klart årets pepparkaksdeg som ska bli stora pepparkakshjärtan - och kanske små pepparkakshus åt syskonbarnen? - pepparkakshundar och julhjärtan mm. Eftersom degen måste stå i kylen minst ett dygn så ville jag få klart den innan jag går och lägger mig. Imorgon kommer jag inte ha tid för då ska jag följa Nobelfirandet på tv:)

Det har varit en massa andra juliga saker idag också:) När jag vaknade gick jag direkt och kollade i julgransfoten och blev överlycklig när jag såg att den nästan var tom på vatten! Tjohoo, granen dricker och kommer förhoppningsvis att överleva till det nya året:) Just nu sitter jag i mörkret i vardagsrummet och skriver detta medan granen står en meter ifrån mig brevid soffan...och det luktar ljuvligt! Vad jag önskar attt jag kunde förmedla den underbara grandoften till er! Nu har jag dessutom tagit bort nätet så den har börjat sprida ut sina grenar, och imorgon ska jag i alla fall sätta i julgransljusen - jag längtar! Få se om jag sätter i några dekorationer eller om jag sparar de till helgen...

På eftermiddagen var jag hemma hos en god vän och vi tittade på en underbar amerikansk julfilmsklassiker, It's a Wonderful Life! En alldeles underbar julfilm som är en av mina absoluta favoritjulfilmer och jag tittar på den ett antal gånger varje höst/jul. När jag sedan kom hem satte jag två degar; en saffransdeg och en vörtbrödsdeg. Den här tiden på året äter jag mina lussebullar varje dag så det blir ett antal saffransbak varje jul. Dessutom bakar jag lussebullar åt syrrans familj också så nu behövde jag fylla på allas vårat lussebullsförråd inför Lucia. Det är inte mycket av julens smaker som kan mäta sig med en gul russinfylld...


...lussebulle bakad på massor av margarin, vit sirap och mycket saffran! Mums!

För någon vecka sedan bakade jag vörtbröd på Kockens Vörtmix enligt deras recept, men jag blev inte alls nöjd med de bröden. De hade inte alls den vörtiga smaken som jag var ute efter, samtidigt som de var alldeles för vörtiga... Ja, det låter inte klokt, jag vet, men jag var inte nöjd. Därför ville jag baka vörtbröd efter ett annat recept eftersom jag verkligen vill ha hembakat vörtbröd till lilla julaftonens julbord, och till mig själv också för den delen. Den här gången blev det tack och lov bättre vörtlimpor:)


Det här receptet kom från senaste numret av Lantliv Mat & Vin och den enda ändringen jag gjorde var att tillsätta Kesella för saftigheten och dubbelt så mycket russin. Älskar russin i bröd och lussebullar! Dock var det problem att få in all denna bakning i frysen - den här tiden på året skulle jag vilja ha en jättestor frys! Såg på Willys att de har erbjudande på fryst kalkon, men jag har ingen aning om hur jag skulle kunna få in även en liten kalkon i min frys just nu...!

Nu måste jag krypa i säng - det blir en lång dag i morgon om jag ska följa Nobelfestligheterna på tv:)

Julkram!

Annie

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte om gubben meddelade att han gillade ditt förra vörtbröd, men det gjorde han, så de kan flytta över till vår frys istället. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad bra! Bra att de blir ätna och toppenbra att jag får mera plats i frysen!!!

      Radera
  2. Så mysig med alla julförberedelser, hoppas att du har en fin Nobeldag.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!