måndag 17 augusti 2015

Ute är det soligt och varmt, men...

I min hjärna är det julstämning!

Jag tänker MYCKET på julklappar jag ska göra. Jag måste verkligen börja skriva ner alla mina idéer och planer som jag har, för jag har hunnit fundera EN HEL DEL på det här ämnet...:)

Förutom att TÄNKA på julklappar så har jag ju också börjat göra dem! Jag har nog mellan 10-15 julklappsprojekt på gång just nu och mera kommer det att bli under hösten. Tur att jag gillar ombyte när det gäller handarbete och pyssel:)

Jag har börjat gå igenom förra årets olika jultidningar som jag köpte, för att bestämma om jag ska behålla dem eller bara riva ut och spara det mest intressanta. Eftersom jag vet att jag inte kommer att ha så mycket pengar i år så har jag funderat på hur jag ska göra med julnummer; jag ÄLSKAR ju att läsa tidningarnas julnummer. Därför har jag t ex tagit några provprenumerationer (typ 99kr för fyra nummer) på Drömhem&Trädgård och Hus&Hem som täcker deras advents- och julnummer. Eftersom två nummer av D&T kostar över 100 kr så sparar jag en del och kan sprida ut kostnaden under hösten. Ska se om jag kan göra något liknande på några mat- och baktidningar...

Jag har börjat titta på några julfilmer på kvällarna vilket är SUPERMYSIGT! Till det har jag tagit mig en skiva mjuk pepparkaka och druckit lite Loka; längtar till deras julsmak (vad det nu blir) kommer ut till affärerna! För lite extra julstämning tänder jag ett juligt doftljus, och medan jag verkligen njuter av julstämningen som jag får, så broderar jag på något mysigt julbroderi...

Den här jultavlan började jag brodera för över tio år sedan...! Igår fick
den komma fram igen för att få lite uppmärksamhet:)

Jag har börjat lyssna lite lite lite grann på julmusik...! Ja jag vet, det är TIDIGT, men jag kan ju bara inte låta bli när så mycket jul snurrar runt i skallen på mig...! Nu har jag t ex internet radio på i bakgrunden med lite klassisk instrumental julmusik - man behöver ju inte lyssna på den allra mest stämningsfulla julmusiken. Vid den här tiden på året brukar jag lyssna på lite - för mig - annorlunda julmusik, och det är VERKLIGEN avkopplande!

Jag funderar starkt på att snart byta ut mina sommarkokböcker på tavellisterna i vardagsrummet...


till julbakböcker...! Det är tidigt, jag vet, men jag är ju inte ett dugg intresserad av att göra några recept från sommarböckerna; nu kan jag bara föreställa mig att baka saker med juliga kryddor:) Jag hoppas att jag har råd att köpa Hannu Sarenströms nya julbok i höst, men sedan blir det nog inte många nya julböcker för min del. Men jag har ju faktiskt ganska många redan så det kommer nog inte gå någon nöd på mig:)

Ja, det är nog tur att jag delar min lilla Julvrå med fyrbenta kamrater som inte bryr sig ett dugg om jag tittar på julfilmer i augusti eller tänder juliga doftljus på sommaren eller lyssnar på julmusik när solen gassar utomhus...!

Annie


2 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter med din julfrossa!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag känner mig lite knäpp - förutom här bland julbloggarna förstås:))

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!