torsdag 13 augusti 2015

Jullista från Matildas Jul!

Här kommer mina svar på ytterligare en trevlig jullista! Den här är ifrån bloggen Matildas Jul :)

När brukar du börja köpa dina julklappar? Är du en sån som köper under hela året eller stressar ihjäl dig en vecka för julafton?
Jag köper inte så många julklappar utan gör de flesta själv. Det tar mycket tid så jag brukar börja planera/börja göra julklapparna runt augusti. Jag brukar försöka att ha det mesta gjort och inslaget fram emot Lucia så jag kan njuta av allt det andra som julen bjuder på:)

Gillar du nya inslag på julbordet eller ska det vara det helt klassiska julbordet?
Jag gör ju det mesta på julbordet själv och brukar då ha det klassiska (julskinka, prinskorv, hemmagjorda köttbullar, sill mm), men jag gillar att varje år pröva något nytt recept som låter gott. Dessutom har jag med åren blivit mer sugen på det vegetariska så det blir alltid någon spännande sallad.
Grönsaksavdelningen på förra årets julbord hemma hos mig:)

Om du måste välja, vilken är den bästa julkalendern någonsin?
Det var svårt... Jag har ju inte sett alla kalendrar eftersom jag har bott utomlands i 15 år, men de jag mest kommer ihåg som barn är ju Teskedsgumman och Trolltider så det blir nog en av de två...

Julafton med -20°c och snö eller snöfritt och 20°c varmt?
Definitivt kyla och snö! Men det värsta julvädret jag vet är om det regnar på Julaftonen - då blir jag riktigt ledsen...

Vilka dofter förknippar du med julen?
Apelsin/Satsumas, färsk gran, pepparkaka, saffran

Gillar du att kolla på TV på julafton eller vill du helst ha en tv-fri jul?
Att titta på Kalle Anka kl. 15 är ett MÅSTE! Sedan skulle jag gärna se Karl-Bertils Julafton också, men vi brukar inte hinna med det så det blir inspelat och så tittar jag på det på juldagen. Jag höll på att glömma; jag tittar gärna på någon mysig julig Disneysnutt på morgonen:)

När brukar du börja planera inför julen?
I augusti börjar jag tänka på julklappar. Sedan blir det planering inför adventsfikat i oktober och november och julmatsplanering i december.

Stjärna i fönstret eller adventsljusstakar?
Jag har svårt att välja något av dem - tycker det är lika fint båda två:)

På en skala mellan 1 - 10, hur jultokig är du egentligen?
9, 95 kanske...! Jag brukar inte fundera på julen på vår/försommarn, men vid Juli/Augusti börjar jag längta, och efter julaftonen sörjer jag att julen är slut i ungefär en månad...

Helt ärligt, äter du alltid upp halva pepparkaksdegen i smyg som ogräddad eller gillar du mer färdiggräddade pepparkakor?
När jag var liten kunde jag äta lite pepparkaksdeg, men inte nuförtiden. Jag vill definitivt ha gräddade pepparkakor:)

När du slår in dina julklappar, brukar du ha ett tema på alla paket eller slår du bara in dem i en massa olika pappersslantar du hittar i skåpen?
Jag brukar köpa olika julklappspapper med mysiga gammaldags tomtar eller julpapper i vintagestil och slå in mina julklappar med. Jag har också dekorerat eget julpapper. Jag skulle bli uttråkad av att ha samma tema hela tiden när jag slår in julklapparna så det blir lite av varje:) Däremot tycker jag det är roligt att göra personliga julklappsetiktetter!

Jag stämplade eget julklappspapper förra året och gjorde egna julklappsettiketter:)
 
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!