söndag 23 november 2014

Cookies med Smarties!


Idag var det dags att baka andra omgången lussebullar...jag sade ju att jag är en storförbrukare av lussebullar, haha! Jag tog ett kort på dagens bak - mest för att jag behöver öva mig på att använda min nya kamera:) Dessa lussebullar ska jag ha helt för mig själv och inte till Adventsfikat.

Häromdagen bakade jag däremot en sats med riktigt smarriga Cookies med Smarties och Mörk Choklad.


Kakorna är lätta och snabba att göra och eftersom de innehåller smarties som används ganska mycket runt julen, så tänkte jag dela med mig av receptet (som ursprungligen kommer från Allers 47/12) om ni också vill njuta av dessa:D


COOKIES MED SMARTIES OCH MÖRK CHOKLAD  24st

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa 175 g smör/margarin, 1 1/2 dl farinsocker och 2 dl strösocker poröst. Mixa i 1 ägg och 1 äggula. Mixa i 5 dl vetemjöl blandat med 1 tsk bakpulver och 1 tsk vaniljsocker. Kör till en deg (går lika bra att använda degkrokarna på elvispen). Stjälp ut degen på lätt mjölat bakbord och knåda in 100 g chokladknappar eller grovhackad mörk choklad och 2 dl smarties/non stop. Dela degen och rulla ut till två rullar, ca 4 cm i diameter. Skiva varje rulle i 12 bitar. Lägg på bakpappersklädda plåtar. Grädda mitt i ugnen i ca 17 minuter. Låt kakorna svalna på plåten. (Det går också bra att baka ut 48 små cookies istället för 24 stora. Tiden i ugnen och temperaturen är detsamma om du väljer att göra det. Jag gjorde små kakor till Adventsfikat.)

Lycka till!

Happy Holidays,

Annie



2 kommentarer:

  1. Det låter gott med kakorna, undra om det går att göra glutenfritt? med m&m istället (tror det är dem som är glutenfria) och glutenfrimix istället för vetemjöl... Får nästan testa och se om det fungerar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma är gluten/laktosintolerant, så det blir en del sådana recept här hemma, men jag har ingen aning om ifall dessa kan göras om. Tänkte baka en annan typ av chokladkakor till henne om du vill ha det receptet?

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!