tisdag 30 september 2014

Mitt adventsfika!

När jag bodde i England så hade jag en svensk arbetsgivare som varje december bjöd in alla sina vänner (av alla möjliga nationaliteter) på lite svenskt julfika. Jag tyckte det verkade vara en sådan mysig tradition och jag sade till mig själv att när/om jag hade möjlighet så skulle jag också göra något liknande:) Så länge jag bodde i England så var det inte aktuellt, men när jag kom tillbaka till Sverige för tio år sedan så bestämde jag mig redan den första hösten för att göra slag i saken och bjuda in till mitt eget adventsfika!

Det var inte ett helt problemfritt projekt... Jag bor på 40 kvadratmeter och det kan bli ganska trångt (och varmt) när drygt 20-25 familjemedlemmar/vänner dyker upp samtidigt..:) Dessutom är min ekonomi inte den bästa så jag har inte råd att bjuda på några exklusiva maträtter/bakverk... Men trots det så har mitt adventsfika blivit en tradition i våran familj, och jag tror att det är uppskattat:) Flera familjemedlemmar bruka komma upp från Stockholm enbart för att få komma och äta bakverk och dricka glögg hos mig:) Varje år har jag haft min bjudning, vad som än händer i mitt liv. Till och med det året när jag hade dubbelsidig lunginflammation sent på hösten och alla sa att jag kunde faktiskt skippa det årets bjudning, så lyckades jag få till ett adventsfika. Och i år är det tioårsjubileum för mitt adventsfika!!!

Nu när vi kommer in i oktober så känns det som att det är dags att börja fundera på vad jag ska bjuda på vid årets adventsfika. Jag har ett antal olika typer av bakverk som jag brukar göra. Först är det...

JULKLASSIKERNA:
- Pepparkakor
- Saffranslängd med vit choklad
- Mjuk pepparkaka
- Saffransskorpor

Sedan är det FAVORITBAKVERKEN som är populära bland besökare:
- Minibiskvier
- Drömrulltårta
- Drömmar
- Kolakakor
- Chokladbrownies
- Marängsnittar
- Rischoklad

Sedan så är två familjemedlemmar gluten/laktosallergiker så  då blir det GLUTEN/LAKTOSFRIA BAKVERK (förutom biskvier och drömrulle):
- Nötkakor
- Glutenfri sockerkaka
- Ischoklad
- Chokladkakor
- Kokoskakor
- Maränger

DRICKA:
- Hemmagjord alkoholfri glögg
- Kaffe
- Egengjord Äppelsaft med kanelsmak

Själv har jag med åren blivit mer sugen på lite mer matiga grejor, så jag brukar alltid ha 'Sticky sausages' à la Nigella (de är SÅ goda!), lite ost, Pain d'épice och fikonmarmelad. Sedan skulle jag i år vilja bjuda på tunnbröd med lax, paj med tomat och fetaost, och dadlar med ostfyllning men vi får se om jag har råd med det. Det kommer också att komma till flera bakverk på listan - de jag nämnt nu är de saker jag brukar göra återkommande varje år. En annan tradition jag har är att när mina besökare ska åka hem så får de ta med sig av sina favoritfikabröd - det finns ju ingen chans att jag äter upp allt annars (och en del saker äter jag inte alls).
I år har jag också tänkt göra en julgästbok som mina besökare kan - förhoppningsvis - skriva några rader i. Det blir nog ett underbart julminne för mig att ha kvar efteråt:D

Min syrra brukar säger att mitt adventsfika är inledningen på julen och det är riktigt roligt att höra. Själv känner jag mig väldigt stolt och ödmjuk inför att jag har skapat en jultradition som så många uppskattar och ser som del i deras egna jultraditioner och julfirande!

Happy Holidays,

Annie

6 kommentarer:

  1. Jag har också som tradition att ha första adventsfika! Vi brukar vara 15-20 st, men vi har inte haft det lika många gånger som du än, tror det har hunnit bli 7 el åtta gånger... Det är kul att göra något som blir uppskattat! En del gäster brukar säga vi kommer nästa år också, innan de ska gå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det mysigt:) Och alla vet att det blir av den första advent så jag behöver knappt bjuda folk - de har redan bokat in det i kalendern innan jag nämner det:)

      Radera
  2. Härlig tradition, varför inte ha en tjockare gästbok som du kan använda varje år som till slut är en samling med flera års julhälsningar? Blir nog mysigt även för gästerna att bläddra i och tänka tillbaka på tidigare år. Tror jag ska införa det här hemma. Har ingen fast tradition men varje år brukar jag försöka bjuda in till glöggfika eller klapplek, vet inte hur mycket mina gäster uppskattar det men jag tycker det är mysigt när alla samlas en stund och umgås med varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan köpt en som jag tänkte ha till advent och när vi firar jul med pappa hos mig, men om det blir en hit kanske man kan köpa en tjockare...jag är en sån som lever i nuet så det känns väldigt långt bort att tänka på framtida jular:D Ja det är jättemysigt att ha alla här! Jag lägger ner MASSOR av arbete, tid och pengar och när alla har gått är jag helt slut - men också väldigt tillfredställd att jag har gjort något julmysigt och uppskattat för mina nära och kära:)

      Radera
  3. Vilken fantastisk tradition! Jag har ju funderat på att ha adventsfika och ska verkligen försöka få till det i år nu när vi bor större :) Tack för dina tips, som man skulle kunna ha som lite fika (:

    SvaraRadera
  4. Jag tycker definitivt du ska komma igång och ordna något julevenemang som passar dig:) Det är så uppskattat av ALLA! Förresten, hade jag väntat till jag bodde 'större' skulle det nog aldrig blivit av, men som de säger: 'Finns det hjärterum finns det stjärterum' - hahaha!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!