fredag 5 september 2014

Helenes Jullista!

Jag har sett några nya jullistor cirkulera bland julbloggarna så självklart måste jag svara på dem! Det är ju så mysigt att tänka på sitt eget julfirande och läsa om andras:)) Den här trevliga jullistan kommer från Helenes underbara jul!

1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig?

Jag börjar adventspynta i november. Mycket ska fram innan första advent då jag bjuder hem familj och vänner på glögg och adventsfika. Tomtar och granen fixas sedan under december - det blir när jag har tid och ork men allra senast på Luciadagen:)

2. Var förvarar du dina julsaker?
 
Jag har ett 6-7 stora lådor i källaren och några kassar oxå. Jag skulle nog kunna gå igenom lådorna och slänga en del, men det kommer nog aldrig att bli av...alldeles för jobbigt! Sedan har jag jultextilier i klädkammaren.

3. Hur mycket julsaker har du?

Alldeles, alldeles för mycket för 40 kvadratmeter- haha!
 
4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?

Ja, och eftersom jag tycker det är så roligt så brukar jag göra det åt resten av familjen oxå. Jag gör knäck, kola, vit chokladfudge, rischoklad, tryffel, marängfudge och en massa andra saker som tilltalar mig. Skulle vilja göra gelégodis också men har aldrig hittat ett recept som fungerar...:( 

5. När börjar du känna att det är jul?

Först så smått när Allers Julmagasin och Amelias Jul kommer i affärerna och sedan för fullt när jag börjar baka och fixa inför mitt adventsfika.
 
6. Till vem köper du julklappar?
 
Mina tre hundar, syrran, svågern, syskonbarn, mamma, pappa+fru, mormor, två mostrar, tre-fyra nära vänner och eventuellt någon som har betytt mycket för mig under året.

7. Har du börjat klura på årets önskelista?
 
Om du menar vad jag ska ge andra så har jag funderat på det ett bra tag, speciellt eftersom jag gör så många julklappar själv. Jag brukar be syskonbarnen att skriva sina önskelistor i riktigt god tid:) Själv brukar jag inte önska mig något förutom pengar så det blir alltid en trevlig överraskning:)
 
8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?
 
Mera Jul - Adolfson & Falk,
White Christmas - Bing Crosby
Driving home for christmas - Chris Rea
 
9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen?

Mycket snö hoppas jag, och vad alla ska tycka om sina julklappar som jag ger dem. Sedan längtar jag alltid till den 23e december när jag, mamma och syrrans familj tittar på Polarexpressen och White Christmas - det är SÅÅÅ mysigt!
 
10 . Tio snabba:
Kungsgran eller vanlig gran. Det viktigaste är att granen luktar gran!
 
Rödvinsglögg eller vitvinsglögg. Ingendera, dricker alkoholfri glögg
 
Lutfisk eller risgrynsgröt. Har aldrig smakat lutfisk och har ingen lust att smaka det heller.
 
Skickar du riktiga julkort eller e-mailjulkort. Det är mer personligt med riktiga julkort.
 
Kalle Anka eller Karl-Bertil. Det är inte jul utan Kalle Anka, men jag vill gärna se Karl-Bertil också.

Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen. Eftersom jag bor ensam med mina hundar så brukar jag ge mina hundar julklappar på morgonen och så brukar jag få några julklappar av vänner som jag jag öppnar på morgonen.

Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällenEfter några kaosartade jular när syskonbarnen stressade igenom alla julklappar så bestämde vi att ungarna öppnar sina julklappar efter Kalle, och vi vuxna ger varandra julklappar senare på kvällen
 
 
Senapssill eller löksill. Gillar inte senap!
 
Christer Sjögren eller Chris Rea.
 
Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually. Jag är faktiskt inte så förtjust i Tomten är Far till alla barnen. Däremot älskar jag Love Actually; det är en sådan film som bara blir bättre ju fler gånger man ser den.
 

Happy Holidays,
 
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!