tisdag 23 september 2014

Mina Julminnen från Förr

När jag tänker tillbaka på barndomens jular är det några få men starka julminnen som finns kvar sedan den tiden, och jag tänkte dela med mig av dem till er:)

Ett år - jag skulle tro att jag gick i lågstadiet - så bytte jag julklappar med en kompis. På julaftonsmorgonen satt jag vid julgranen och öppnade min julklapp från henne. Det var en burk inlindad med folie och i burken låg det fullt med hemlagat julgodis. Jag kommer framför allt ihåg den goda hemmagjorda dajmen eftersom jag blev så imponerad att hon hade gjort det goda julgodiset själv!

Under ett antal år så brukade jag och min syster åka till våra två mostrar en decemberdag och baka pepparkakshus. Det var lite speciellt att göra något sådant 'stort', och jag kommer ihåg hur stolt man var när man kunde åka hem med det fina pepparkakshuset och visa det för mamma och pappa:) Om jag inte minns fel så tyckte våran schäfer väldigt mycket om dem också när han provsmakade ett hus ett år...

Ett av mina allra käraste julminnen är när jag och min pappa åkte till Gamla Stans Julmarknad i Stockholm. Jag var nog inte så jättegammal då, men jag kommer ihåg vad mysigt det var att gå runt med pappa bland de rödvita stånden och provsmaka olika saker och julhandla lite. Dessutom så snöade det stora, långsamt dalande snöflingor när vi var där så allt var helt julperfekt. I mitt minne är den dagen kantad i en alldeles underbar julröd gammaldags ram..!

En jultradition som våran familj hade när jag var liten var att åka till PUB i Stockholm och handla julklappar. På den tiden hade PUB en helt egen julklappsavdelning med en massa olika typer av billiga julklappar. Jag kommer ihåg hur vi fick pengar att handla för och sedan var det bara att ge sig iväg bland hyllorna och fundera på vad man skulle köpa till mormor och morfar och mostrar och föräldrar och farmor och syster...Redan då fick jag känna den där speciella varma känslan man får när det känns som om man har hittat en bra julklapp till någon:) Och redan på den tiden lärde jag mig också nöjet med att handla/göra egna julklappar:)

Hemma hos oss var det mamma som lagade maten normalt, men när det kom till att koka julgodis som knäck och kola så har jag bara minnen av pappa som rör i kastrullerna. Framför allt kommer jag ihåg ett år när han provade att göra polkagrisar, och det var ju riktigt spännande! Han hade olja på diskbänken och sedan stod han och rörde i någon smet på bänken med träslevar...det hela kändes väldig exotiskt för ett litet barn. Jag kommer inte ens ihåg hur polkagrisarna blev, utan jag har bara minnet av pappa som stod vid diskbänken och fixade med vårat julgodis:)

Bortsett från julgodiset så var mamma bakom det mesta som hade med julen att göra hemma hos oss, och hon juldekorerade jättemycket och jättefint. Framför allt kommer jag ihåg alla gamla pappersbonader med jultomtar och vinterlandskap som mamma satte upp i alla rum. För mig är de fortfarande väldigt viktiga juldekorationer och nu när man kan använda den nya washitejpen så hoppas jag att jag kan sätta upp MÅNGA pappersbonader i min lilla julvrå:)

När jag var liten bodde vi mitt emot ett åkeri, och mamma och pappa brukade hålla ett öga på åkeriet under helger när åkeriet stod tomt. Som tack brukade ägarna ge mamma och pappa presenter lite då och då, och en jul fick mamma och pappa en hel kartong full med chokladaskar - vilken lyx! Och ännu lyxigare blev det när mamma och ppappa gav mig och min syster en alldeles egen chokladask var!!! Ojojoj vad det var stort! Jag kommer ihåg att jag inte gillade alla chokladbitarna i asken, men det spelade ingen roll - jag hade ju fått en alldeles EGEN chokladask!! Jag kan inte låta bli att undra om dagens barn någonsin känner den känslan av lyx och uppskattning som jag kände då för den där chokladasken...

Slutligen så har jag många minnen av hur jag och syrran (som är 5 år yngre än jag) lussade för mamma och pappa varje Lucia. Jag var ju med i skolkören och gick hem och drillade min lillasyster i alla julsångerna så att vi skulle kunna sjunga tillsammans på luciamorgonen. Mamma började nog med oss när vi var riktigt små och sedan tog jag liksom över ledarrollen. Jag tror att mamma och pappa tyckte det var RIKTIGT mysigt med alla luciatåg vi har bjudit på genom åren:) Det blev också ett antal skratt genom åren, speciellt när luciakronan som min syster hade på sig ett år åkte ner på hennes axlar - jag kommer fortfarande ihåg hur mycket jag skrattade (jag ler fortfarande åt det minnet:)))!!

Det här är några av min allra bästa minnen från min barndoms jular som säkert har bidragit mycket till att göra mig till en riktig julnörd:)

Det skulle vara jättekul om ni andra julbloggare också skulle vilja skriva om era speciella julminnen - i alla fall skulle jag tycka att det vore riktigt mysigt att läsa om dem medan vi väntar på att skapa nya minnen den kommande julen 2014:)

Happy Holidays everyone!

Annie

4 kommentarer:

  1. Härliga minnen, börjar genast fundera över mina egna julminnen. Kul att tänka tillbaka genom åren :).

    SvaraRadera
  2. Tack själv :). Ja en helt färsk julbloggare här :), har tänkt i flera år att jag ska starta en julblogg när jag läst alla andras och nu kom jag till skott.
    Jag ska allt ta mig tid att fundera över gamla julminnen och sammanställa några i ett inlägg, var jättemysigt att läsa om dina minnen.
    Julkram

    SvaraRadera
  3. Ja jag blir alldeles varm inombords när jag tänker på de stunderna:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!