onsdag 2 november 2016

Lite snö och RECEPT PÅ 'MARINERAD PRINSKORV'...

...eller 'cocktailkorvar' som det kallas i receptet (hade glömt bort vad de kallades när jag skrev förra inlägget, haha). Flera av er ville har receptet, så självklart ska ni få det!

Det här receptet kommer från Nigella Lawson och det är supersmarriga "söta, pikant kladdiga och oemotståndliga" små korvbitar som jag gör varje år till Advent. De har blivit en stor favorit hos mig, men även svågern med flera gillar dem skarpt! I receptet står det cocktailkorvar vilket för mig betyder prinskorv. Vissa år när det har varit skralt i kassan har jag använt vanlig grillkorv som jag har skurit i lagom bitar och det har fungerar utmärkt också:)

Så här gör du:

"1 kg cocktailkorvar (prinskorv)
2 msk sesamolja
1 1/4 dl (150 g) honung
2 msk sojasås

1. Värm ugnen till 220 grader.
2. Om korvarna sitter ihop klipper du isär dem och lägger dem i en stor långpanna.
3. Vispa samman olja, honung och sojasås och häll i såsen över korvarna. Fördela den över korvarna med händerna eller med ett par skedar.
4. Rosta dem i ugnen i 25-30 minuter. Rör om efter halva tiden om du råkar befinna dig i närheten av ugnen."

Receptet går utmärkt att halvera, och korvarna smakar nästan ännu bättre när de är ljumma eller nästan kalla:) Jag brukar alltid sitta och smaska i mig de sista korvbitarna på kvällen av Adventsfikat när alla gäster har gått hem och jag har ro att äta igen:)))

Idag kom första snön! På morgonen var det lite snöflingor på gräsmattan...


...och sedan var det snöblandad nederbörd ända till sen eftermiddag då det började snöa rejält som ni ser:


Självklart var det då som jag gick ut med hundarna och tog en extra lång promenad; man måste ju njuta medan man kan, eller hur?! Nu på kvällen är det nollgradigt och hälften snö och hälften slask, men det är i alla fall (nästan) vitt på marken...!
Jag vet inte hur det är med er, men jag får en sådan enorm energikick när det snöar, och efter promenaden så satt jag och slog in paket, lyssnade på julmusik på stereon, tittade ut genom fönstret på snön och bara njöt av tillvaron!

Julkram!

Annie

2 kommentarer:

  1. Så härligt att så många får uppleva snön samtidigt! :) Önskar bara jag var i form, normalt sett skulle jag också tagit en promenad och varit ute hela dan, men fick observera snön från ytterdörren istället till jag kan gå bättre igen :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad underbart med snö, här lyser den bara med sin frånvaro...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!