torsdag 17 december 2020

Hur mycket juligt kan man trycka in på sex dagar?!

 Hej Mina Julvänner!

Visst är det helt sjukt att det bara är en vecka kvar till Julaftonen?! Var sjutton tog dagarna vägen?? Det börjar verkligen bli dåligt med tid nu så jag var tvungen att skriva en lista på de saker som jag villhöver få gjort innan Julaftonen för att jag ska var nöjd och kunna koppla av och känna att allt är precis som det ska vara till julen. Så detta är vad jag har kvar att göra under de kommande 6 (!!!) dagarna...

Göra klart julklappar.  
Jag tycker jag börjar planera och göra julklappar tidigare och tidigare för varje år, men ändå så sitter jag och jobbar frenetiskt de sista dagarna innan jul för att allt ska bli klart. I år började jag tänka på julklappar i juni tror jag, och det kändes verkligen som om jag skulle slippa den ute-i-sista-minuten-stressen i år... I år har jag dessutom några handarbeten som jag skulle vilja göra klart åt mig själv innan julen, men julklapparna måste komma först så att jultomten har något att dela ut till mina nära och kära... Synd att man måste ägna några timmar åt att sova varje dygn...😂

Slå in julklappar.
Under veckan har jag äntligen fått iväg alla paket och julkort som jag ville skicka innan julen, och vi skickade ett stort paket till min mormor och mostrar i Stockholm också. Så nu är det dags att slå in alla julklappar till den närmaste familjen och några nära vänner. Som tur är står allting framme i vardagsrummet så jag kan fixa med det medan jag lyssnar/tittar på sport de kommande dagarna.

Juldekorera det sista här hemma.
Idag var jag ner i källaren och hämtade upp de sista juldekorationerna som jag vill få upp här i Våran Lilla Julvrå. De underbara gammaldags pappersbonaderna med tomtar och vinterlandskap, den stora tomten som mamma har sytt och som ska vakta granen, några fler gammaldags prydnadstomtar och mina juliga fönsterdekorationer. Och så mina led-dekorationsgranar som brukar stå på matbordet och lysa under julen. Häromdagen var jag dessutom till IKEA (som jag har på gångavstånd) och fyllde på med lite blåa hyacinter till jul. I år blev det ingen amaryllis utan jag har enbart satsat på doftande hyacinter, min favoritjulblomma.

Bakning
Idag har jag bakat lussebullar så nu har jag ett lager som räcker över julen. Jag håller också på att göra pepparkaksdeg som ska bli julklappspepparkakor till pappa. Förhoppningsvis kan jag baka ut dem imorgon. Sedan ska jag baka lite småkakor som jag ska ge bort, och eventuellt lite flera saffransskorpor... Ett måste är förstås Leila Lindholms morotskaka med frosting som vi alltid avnjuter den 23 december när vi tittar på Polarexpressen. Jag brukar baka själva kakan den 22:a och så har jag på frostingen på morgonen den 23:e december.

Julgodis
I år har jag beslutat mig för att försöka äta lite nyttigare även på julen, och det innebär ju att dra ner på julgodiset. Men jag kommer att göra laktosfri knäck och chokladkola, speciellt med tanke på att vi ska fira jul med pappa och hans fru och de tycker alltid det är gott med hemmagjort julgodis. Sedan ska jag även göra mammas favoritgodis, mandelmassebollar med chokladtäcke. Idag har jag kokat en liten sats med hallonkola (som i alla fall innehåller lite hallon😉). Det jag satsar mest på i år för min egen del är hemmagjorda fruktremmar, men eftersom de tar lång tid att torka i ugnen så hinner jag bara göra en eller två små satser på en dag. Just nu har jag jordgubbsremmar som står och torkar i ugnen...

Fruktremmar


Matlagning
Jag har inte gjort mina julköttbullar än, men jag planerar att göra dem i morgon. Jag gör en stor sats på ett kilo blandfärs, och då har vi både till julaftonen, lilla julafton med pappa och så har jag lite över till mig själv också! Sedan ska jag göra laxmousse gånger två. En omgång till julaftonen och en ny omgång till Annandagen. Så jag får fixa med det på morgonen den 23:e och på juldagen... Normalt sett så brukar vi ju träffa pappa INNAN jul och då slipper man hålla på med julmat efter Julaftonen, men detta är ju inget normalt år som vi alla vet....

Städa/tvätta
På måndag har jag bokat tvättstugan så då blir det sista stortvätten för detta år. Då passar jag även på att storstäda här hemma, så det blir nog inte så mycket mer gjort på måndag... 

Sista matinköpen...
...ska jag och mamma klara av på tisdag förmiddag är det tänkt. Jag har ju inte så mycket mataffärer där jag bor så, så då passar det bra att åka in till sta'n med mamma (som har bil) och handla julens frukter på Lidl och basvaror på stora Willys. Jag har redan påbörjat shoppinglistan så att jag inte glömmer något. 

Ja så ser den kommande veckan ut i teorin i alla fall. Jag får försöka vara så effektiv som jag kan under de närmaste dagarna, för nästa vecka blir det fullt upp med tvätt, städning och mathandel innan julen börjar på riktigt hos syrran på onsdag eftermiddag! 
Och vet ni vad?! När jag kollade in väderprognosen idag (följer den noga just nu, hehe) så såg det ut så här nästa vecka...!


Minusgrader och snöflingor!!! Tänk om det blir en vit jul?! Hoppas, hoppas...! Så trött på allt regn och plusgrader och mörker...😔.

 Julkramar,

Annie🎄🤶🎄

1 kommentar:

  1. Nu har vi verkligen mycket mysigt framför oss <3 härligt om det kommer snö på julafton. Här säger prognosen 3 grader och regn :(

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!