måndag 14 december 2020

Årets julgran och årets pepparkaksskapelser!

 Hej Mina Julvänner!

Hur har ni det ute i julstugorna så här tio (!!!) dagar innan jul??

Jag kämpar fortfarande med mitt mående, men jag försöker skjuta undan ångesten och oron så gott det går så att jag kan njuta av julen. 

I lördags dekorerade jag min rödgran från Blomsterlandet. Jag var iväg med min systerson och köpte den, men det var lite utplockat bland de billigaste rödgranarna så den jag valde såg inte direkt perfekt ut... Men den hade smal stam (så att den passar i min julgransfot) och var ganska kompakt. Det jag inte var helt såld på var att den inte hade den symmetriska granformen utan blev smalare nertill och så var en sida av granen ganska ojämn och tanig. Men granen fick följa med mig hem och stå i källarförrådet och acklimatisera sig i några dagar, och på torsdagen fick den flytta upp i lägenheten och börja dricka vatten.


En smal gran är inte ett problem hos mig eftersom jag bor på så liten yta, och den tråkiga sidan på granen vände jag in emot väggen så att jag inte ser den.
På lördagen dekorerade jag den vilket som vanligt är en mycket noggrann process. Först ska julgranljusen placeras ut noga så att de sitter symmetriskt och ser bra ut från alla hållen (från köket, framifrån, och från soffan).


Sedan började jag med julgransdekorationerna vilket i år blev nästan enbart röda julkulor. Och då börjar förstås processen om😂. Kulorna måste hänga symmetriskt och ge en bra form åt granen; speciellt när årets gran såg lite konstig ut nertill... Så mycket vandrande runt granen fram och tillbaka, och funderande och flyttande på kulor och ljus för att få till den perfekta symmetrin och kombinationen av ljus och dekorationer. Från syrran (som lärt sig på Youtube...) har jag dessutom lärt mig att i toppen på granen ska man ha lite mindre dekorationer för att ge granen extra bra symmetri...tips, tips😁!


Så till slut var jag nöjd med det steget och då var det dags att linda min tjocka orm av silverglitter runt granen. Och här är det förstås lika viktigt att det är symmetriskt mellan varven, och ofta får jag linda om eftersom glitterslingan inte räcker till alla varv jag vill ha... Och i år fick jag tänka extra mycket på att se till att försöka ge en illusion av att granen hade den klassiska konformen och lägga glittret lite längre in på vissa grenar nertill. Och så får man förstås flytta på vissa pynt så att de inte skyms av glittret... Mycket att tänka på när man är en julgalning, eller hur?!


Men till slut blev jag klar, och jag blev mycket nöjd måste jag säga😊. Med tanke på 'problemen' och med tanke på att den bara kostade 129 kr (!) så blev den jättefin och ser riktigt symmetrisk ut - vilket förstås är jätteviktig😉! OCH den dricker vatten och den luktar gott🎄! Nu är det bara att hålla tummarna att den behåller barren ända fram till nyår🤞🤞🤞!

❄❄❄

I fredags hade vi det årliga pepparkakspysslet hemma hos syrran, och det visade sig bli en ovanligt trevlig och stämningsfull familjekväll. Normalt sett brukar det vara jag, syrran och systerdottern Linnea som håller på. Ibland kan systersönerna göra ett gästspel, men inte mer. Men i år var min svåger ledig och var lite sugen på att vara med vilket var jättekul...om än ovanligt😉😁. Dessutom hade han triggat igång syrrans fantasi när han visade henne en bild på sociala nätet på en pepparkakshusvagn, så hon bestämde sig för att försöka bygga ihop en husvagn i pepparkaka. Att det just blev en husvagn beror på att hon och svågern har blivit inbitna husvagnsägare de senaste åren, så om jag tänker på julen året om så tänker de på husvagnen😁.

 Så under veckan innan pepparkakspysslet hade hon slaktat några färdiga pepparkakshus-kit och byggt ihop denna söta lilla husvagn...😍😁


Först blev det lite pepparkaksbak med en pepparkaksdeg som syrran hade fått med sig hem från sitt jobb på en förskola.

Som vanligt ville hundarna vara nära och ha koll på vad vi gjorde.

Linnea ville dekorera ett eget hus i år så blev det Pippis Villa Villerkullas färdiga sats som skickligt sattes ihop av syrran.

Vi hade dessutom de små pepparkakshusen från Gille vilket var kul. 
Hade jag haft turen att ha barn eller barnbarn skulle jag definitivt ha velat pyssla ihop dessa söta små hus tillsammans med dem... Nu fick vi vuxna dekorera dem istället

Det var många år sedan svågern kavlat pepparkakor😂. 
Faktum är att det nog var den första gången syrran sett honom med en kavel😂.

Koncentrerad dekoration av små och stora pepparkakshus.

Till mig hade syrran skurit ut ett pepparkakshjärta som jag tänkte dekorera med köpepepparkakor.

När jag släppte ut hundarna såg vi att det hade börjat snöa! Dock var det blötsnö som försvann under natten...men det var mysigt medan det varade😍!

Enligt svågern var det superviktigt med solluckor på husvagnen.

Själv planerade jag mitt pepparkakshjärta innan jag började limma...


Nägon passade på att hänga i den nya stora soffan i vardagsrummet medan den var helt tom!

Linneas och Pippis hus blir riktigt färgglatt!

Husvagnen börjar bli färggrann💛💚💓!

Eftersom jag har varit med till husvagnen så visste jag att man alltid ställer fram ett stol och stolar utanför och jag sade till syrran att det skulle vara pricken över i:et...och hon blev eld och lågor! Genast började hon tillverka möbler av salta pinnar och pepparkaksdelar!

Linneas hus😍.

Svågern tar hand om husvagnens sol-luckor och tak-design!

Syrran såg till att solstolarna fick otroligt söta och mjuka stolsdynor av färglada mini-mashmallows.
Vid det här laget på kvällen var vi helt förfjollade och begeistrade över hur söta stolarna var och hur häftig husvagnen blev! Det var nästan så vi glömde bort att vi faktiskt höll på med väldigt ömtåliga material...🙈.

Någon tittar längtansfullt på allt smarrigt på bordet😍🐾...

Syrran fick en snilleblixt och gjorde en blomkruka utav ätbara dekorationssnöflingor och en bit engelsk konfekt...

....som placerades på campingbordet som dessutom hade fått en duk utav godisremmar!


Visst är de bedårande söta dessa små möbler?! Och det ser så inbjudande ut dessutom!!!

Min äldre pälskling hade vid det här laget - kanske runt 22 på kvällen - blivit ganska trött och gick och lade sig för att sova på en kökspall. Eftersom det inte fanns plats i något knä...

Sedan fick vi avsluta vår supermysiga pysselkväll eftersom husvagnen höll på att säcka ihop av alla dekorationer och behövde få torka. Det var som sagt lätt att glömma bort att det var ömtåliga grejor vi höll på med...😁. Linnea hade lämnat oss tidigare på kvällen för hon tyckte vi var så himla dryga och fjantiga vuxna som blev så upphetsade över en ful husvagn...😂. Det är ganska lätt att vara en töntig vuxen i en 18-årings ögon😉. Själv ser jag redan fram emot vad vi ska bygga nästa år...svågern har redan konstaterat att husvagnen skulle behöva en dragbil😂😲....

Här hemma har jag ställt upp det lilla pepparkakshuset jag dekorerade...


...och mitt pepparkakshjärta hänger i fönstret. Fast jag är lite orolig över att jag överarbetade det hela och gjorde hjärtat för stort och för tungt....


Jag håller tummarna att det ska hålla ihop över julen...men jag skulle inte bli förvånad om det helt plötsligt ramlar ner och går i tusen pepparkaksbitar...😲😬. Det är bara att hålla tummarna återigen...!

I fönstret hänger även ett pepparkakshjärta som jag dekorerade i minne utav Tyson.


Det är inte det snyggaste hjärtat kanske, men det ligger äkta kärlek bakom. Jag har saknat min allra bästa vän såååå mycket nu när jag har mått så dåligt...😭🌈💔

Under helgen skickade syrran mig bilder på den färdiga 'husvagnscampingen' som de ställt gjort i ordning under helgen.


Tomten har flyttat in i den upplysta husvagnen...


...och campingen vaktas av deras fina vita schäfer Shiba som fick somna in i somras😢.




Ska bli jätteskoj att inspektera hela den härliga världen i verkligheten nästa gång jag kommer hem till syrran!

Julkramar🎄🤶🎄,

Annie

7 kommentarer:

  1. Granen är superfin! Kan riktigt känna doften ändå hit! :)
    Och wow så kreativa ni var! Älskar husvagnen, kransen och nästan mest stolarna! Coolt med minimarshmallows som mjuk sits! :)

    SvaraRadera
  2. Jättefin julgran och wow så mycket fint pepparkakspyssel <3 jag har köpt en burk med minihusen som vi ska pyssla med tillsammans någon kväll. De blev favoriter här förra julen :)

    SvaraRadera
  3. Men oj så fina saker ni har gjort <3
    Granen blev jättefin kan tänka mig att den doftar ljuvligt

    SvaraRadera
  4. Åh, så mysigt ni verkar ha haft det! Fin gran, fina hjärtan och fin husvagn! Vi brukar klä granen den 23/12, men i år funderar jag faktiskt på att göra det lite tidigare.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin pepparkaksvärld ni gjort! Stolarna och duken var väldigt fantasifullt att komma på. Trevlig fjärde adventshelg! /En bloggläsare som sällan kommentarer:-)

    SvaraRadera
  6. Jättefin gran och vilka fantastiska pepparkaksskapelser :)

    SvaraRadera
  7. Vacker gran.
    Och vilken kreativ familj ni är.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!