tisdag 1 december 2020

Adventfikat 2020

Hej Mina Julvänner!

Det känns så fint att Adventsfikat överhuvudtaget blev av i år💝. Det var ju definitivt inte en självklarhet med allt som har hänt, och även fast vi inte var så många utan bara det gamla vanliga familjegänget så blev det ett trevlig och juligt mysigt Adventsfika. 

Dagen började med lite adventspaketssöppning i sängen. 

Först varsitt välsmakande paket till hundarna...


...som överlyckliga slet i omslagspapperet för att få ut sina tuggben.


Själv hade jag också några adventspresenter att öppna och det kändes nästan lite overkligt att det faktiskt var första advent🕯.
 

Sedan blev det en morgonpromenad och det var kallt och vackert frostigt ute och precis det vintriga vädret som jag hade beställt den juliga dagen till ära😉.


Faktum är att mitt på dagen medan jag gjorde i ordning det sista inomhus så snöade det även lite grann, och i mitt hjärta så tackade jag älskade Tyson för att han skickade en adventshälsning från Regnbågslandet🌈❄🐾💓.


Mina fyrbenta följeslagare fick sätta på sig sina fina julhalsdukar dagen till ära och posera för en bild.


Innan våra besökare kom så gick jag en liten runda och fotograferade mitt lilla julpyntade hem. 
Min gamla soffa håller på att paja, så jag fick ställa min sittpuff där man inte kan sitta. Och precis som med julgardinerna skulle jag vilja uppdatera mina julkuddar, men just nu finns inte resurserna. Dock virkade jag en ny julkudde med en stor snöflinga så den är jag nöjd med.


Tysons minneshylla är juldekorerad.


Och på min andra hylla har jag satt upp några av jultavlorna som syrran har gjort och gett mig, plus två porslinsfigurer från Fyrklövern och en gammal julgranslykta från Guldfynd.


På väggen ovanför soffan har jag hängt upp en vit julstjärna och det blev jag riktigt nöjd med (även om den inte blev så bra på bild...).


Mina älsklingar väntar på att gästerna ska komma; de märker alltid när något är på gång eftersom matte då springer runt hela tiden istället för att sitta stilla i soffan och handarbeta som hon brukar göra.. I bakgrunden syns mitt torn av julklappslådor mm🙈.


Runt 14-tiden dök våra gäster upp. Min svåger...


...min syrra, min mamma, min systerdotter och mina två systersöner.


Med tanke på att vi var hälften så många som vi brukar vara på adventsfikat, så drog jag ner på godsaker och bakade bara de saker som familjen gillar mest. Det blev biskvier, struvor, nonstop-kakor, rischoklad, nötkakor, lussebullar, chokladbollar och chokladmuffins.


På spisen serverade jag cocktailkorv och cocktailköttbullar och glögg från IKEA.


Och så hade jag gjort en stor skål med fruktsallad.


Alla lät sig väl smaka av julig godsaker i skenet av adventstjärnor och ljusslingor.


Min knasiga beagle kunde äntligen koppla av när han lade sig högst upp på sittpuffen som stod i soffan😁😍.

 
För att liva upp adventsfikat lite - det är ju i princip bara vi sju som har umgåtts under det här årets alla högtider - så hade jag gjort i ordning ett Julmusikquiz. Familjen delade upp sig i tre lag och jag spelade jullåtar från Spotify och frågade lite småkluriga frågor om musiken. 


Systersonen Simon och syrran blev till slut det vinnande laget och min pälskling passade på att vila i Simons knä medan jag hade fullt upp med frågorna. Vinnarna fick varsin påse med egna biskvier, och jag tror att det var uppskattat med en liten musiklek. Det blev en del skratt i alla fall...och suckar och stönar när man inte kunde de kluriga svaren...


Fram emot kvällen åkte min familj hem, och lite senare dök en god vän  upp som redan har haft en mild släng av Corona tidigare i höst. Vi har ju inte setts så mycket av förklarliga skäl, så vi drack glögg, åt godsaker och satt och pratade i tre timmar och hade det riktigt trevligt.
Dessutom fick jag några värdinnepresenter av henne. Bland annat den här fina ljuskoppen som jag skrattade högt åt!
 
We'll be friends until we're old & senile, then we'll become NEW friends ♡

Hon hade sett den i en affär och tänkt på mig💓. Och med tanke på att vi har varit vänner i över 30 (!!!) år så är det inte alls omöjligt att det kommer att bli så här till slut😂💝.

Så efter en lång och fin adventsdag med fint umgänge med människor vi älskar så var vi alla tre nöjda och belåtna och redo för lite vila i granens sken.


När jag höll på med förberedelserna inför adventsfikat i lördags så slog det mig att det faktiskt kändes bra ändå att det bara skulle bli ett litet fika. Efter allt som som har hänt det senaste året så fanns det ändå inte energi för någon mera ambitiös tillställning. Man vill bara umgås med de människor som står en allra närmast och vara tacksam för att vi har varandra och att vi alla lever och mår bra just nu. Dock saknade jag förstås min pappa och min mormor och mina mostrar som inte kunde komma, men det kändes bra ändå på något sätt. Jag vet att de också - just nu - är relativt friska och mår bra och det är det allra viktigaste i dagens läge.

Hoppas ni också hade en mysig Första Advent💓🕯💓.

Annie

4 kommentarer:

  1. Åh så mysigt ni fick det.
    Förstår att det kändes annorlunda mot vad ni är vana vid.
    Men tycker allt du gjorde rätt val att ha ett adentsfika i mindre storlek.
    Jag gillar hur ombonat du har det hemma hos dej.
    Jag är så väldigt förtjust i stickat och virkat och broderat.
    Det känns lite gammaldags och jag älskar det.
    Jag har gillat sånt sen barnsben när jag var hemma hos min mormor är Ch farmor de handarbetade mycket och jag har alltid tyckt deras hem varit så mysiga och jag kunde sitta och studera sakerna länge.
    Jag ärvde aldrig genen för att sticka och virka men jag önskade mej alltid handarbetade saker av dem.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Insåg precis att jag lyckats bli totalt anonym.
      // Anna S

      Radera
  2. Ditt årliga inlägg om Adventdsfikat är ett av säsongens absoluta favoritinlägg som jag alltid ser fram emot att läsa <3 och nu har jag ju fått besöka din hemtrevliga och julpyntade lägenhet på riktigt <3
    Det är faktiskt tredje gången som jag läser inlägget och nu hoppas jag att det går att kommentera. Jag har haft problem igen, det varkar bara fungera via mitt google-konto och inte direkt till min blogg (har jag kommit på ikväll, har inte kunnat kommentera alls på ett tag).

    SvaraRadera
  3. Oj oj så mysigt och fint du hade det på adventsfikat. Underbart att ni kunde ses ändå, även om det inte var lika många som vanligt. Och gud så gott fikat såg ut! Så mysiga bilder på allt ditt julpynt. <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!