måndag 15 oktober 2018

Provlagning av Juliga moröttter🥕

Hej Mina Julvänner!

Den här tiden på året när man bara går och väntar på att det ska bli mer och mer juligt i samhället, och på att man kan börja fylla frysen med julbak och julmat, så passar det ju perfekt att testa lite nya julrecept som man är nyfiken på. OCH det behöver ju nödvändigtvis inte vara svenska julrecept...!


Jag har ju länge varit ett fan av Hannu Sarenström och hans fina julböcker, och jag har lusläst dem ett antal gånger. Därför har jag lagt märke till receptet på de juliga, finska grönsakslådorna (morot och kålrot) som han har inkluderat i båda böckerna. Självklart har jag ju blivit lite nyfiken på dem, som man ju blir på de flesta saker med jultema. Eftersom jag har varit sugen ett bra tag på att sätta igång med julbaket (men det har ju varit lite för tidigt...) tänkte jag att jag istället kunde ta tillfället i akt att provlaga en finsk morotslåda. När man läser recepten så låter det ju nästan som en söt potatisgratäng fast med morötter. Och jag gillar potatisgratäng och morötter...och morötter är billiga just nu🥕🥕🥕! Perfekt!

Dock såg jag att Hannu hade ris i sina lådor och det tyckte jag lät konstigt, så jag sökte på nätet efter andra recept och hittade ett RECEPT utan ris som lät bra. Sagt och gjort, jag skalade ett kilo morötter och skar dem i bitar och kokade dem mjuka. 


Dock tyckte jag att informationen om HUR mjuka morötterna skulle vara är lite knappfällig. De tar ju ett tag att koka och jag väntade 45-50 minuter innan mina kändes 'mjuka'. Men de hade nog kunnat varit ännu mjukare och så här i efterhand så undrar jag inte om de skulle ha kokats ännu längre...men nog om det senare i inlägget.

Nåväl, när morötterna var 'mjuka' (?) mosade jag dem med en potatisstöt och blandade med grädde, sirap och kryddor efter receptet. Jag gillar sötma så jag hade den större mängden sirap i min morotsröra. Dessutom skulle man ha i ströbröd så jag bankade sönder Mariekex och gjorde eget ströbröd som jag hade i röran. Sedan provsmakade jag morötterna också - som smakade gott - innan jag hällde upp den orangefärgade röran i en ugnsform.


Jag kan villigt erkänna att utseendet på denna rätt inte var det mest aptitliga jag har sett, men jag visste ju att den smakade ok. Innan den ställdes i ugnen en timme så skulle man ha på ett lager ströbröd och några klickar med smör så det gjorde jag.


Och här är den färdigbakad och redo för provsmakning.


 I receptet stod det att man kan äta den med allt på julbordet så jag hade bland annat tagit fram egenhändigt gravad lax som kompliment.

Så vad tyckte jag då om min morotslåda?

Ja, först och främst var den väldigt MOROTIG, om ni förstår vad jag menar😉. Grädden som jag hade tillsatt (2 dl) hade helt sugits upp av morötterna så det enda som var kvar var morötterna (så klart!) som i och för sig smakade bra tack vare sirap och kryddor. Dock hade jag väntat mig (utan att egentligen ha en aning så klart) att lådan skulle vara lite mer 'saftig' så därför undrar jag om morötterna kanske skulle ha kokat ännu längre så att de inte drog till sig precis ALL vätska i ugnen och att lite vätska hade funnits kvar när den var färdiggräddad. Men smaken var god och söt och ÄLSKAR man morötter så är detta definitivt ett trevligt tillskott till julbordet.
Själv kommer jag inte att laga den till VÅRAT julbord i alla fall. Jag nämnde för min syster och svåger att jag hade testat att göra en finsk morotslåda, och eftersom syster min inte är så förtjust i julmat, och min svåger inte gillar grönsaker, så såg de måttligt roade ut av tanken på en morotslåda på julbordet, haha😁. Men det var kul att pröva att göra den och jag ska äta lite mer idag tillsammans med kokt ägg, sill och gravad lax.

Nu är jag supernyfiken på att höra om det är någon av er som har ett speciellt förhållande till finska morotslådor och om ni i sådant fall äter den med eller utan ris???

Annars har det inte hänt så mycket juligt här de senaste dagarna. Jag har mest pysslat med tillverkning av diverse julklappar. Dock blev jag faktiskt klar med denna fina virkade duk som nu ligger på en hylla i badrummet.

Ursprungsmönstret är designad av Haafner Linssen.

Jag virkade en liknande till min syster som jag blev kär i så här är min egen variant. Och självklart  måste jag fotografera den i halvmörker för julmysfaktorn skull...😊!


Varma Julhälsningar,

Annie


2 kommentarer:

  1. Har inte testat det här med "lådor" som är så typiskt finskt men jag är onekligen lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förutsätter ju att man gillar huvudingrediensen i fråga först och främst:) Kul att pröva lite olika julrätter hur som helst!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!