torsdag 4 oktober 2018

Min värld är full av små jultecken🎄🎅🎄!

Hej Mina Julvänner!

Känner ni det också??? 
Den här underbart mysiga känslan av att våra favorithögtid närmar sig! Världen omkring oss börjar fyllas av små juliga inslag och för varje tecken jag ser så växer sig julkänslan starkare och starkare. Självklart har jag tagit kort för att dokumentera och komma ihåg och sedan kunna dela dessa små ögonblick med er som verkligen kan förstå min barnsliga förtjusning över sådant som nog kan få andra människor att stöna högt av missnöje. 


För mig är Nobelfirandet en stor del av mitt julfirande, så jag tycker det är riktigt kul att Nobelpristagarna har börjat namnges i veckan. Det är ett verkligt tecken på att julen närmar sig!


För mig är gravad lax en del av julmaten, och den enda tiden på året jag kan tänka mig att grava själv är runt julen. Här i veckan hade min lokala mataffär riktigt billig lax så jag passade på att köpa en bit och testade att göra lingongravad lax för att se om jag gillade det (och även för att jag inte hade någon färsk dill som man traditionellt sett brukar använda...). Det såg så otroligt juligt och gott ut när jag gjorde i ordning gravningen, och jag kan tala om att det även smakade bra två dagar senare när jag skar upp den och provsmakade!


Eftersom det är fullt med julkänslor inombords och eftersom jag spelar julmusik här hemma varje dag, så kan jag så klart inte låta bli att virka i julfärger! Och medan jag väntar på att det ska komma snö här i mitten av landet så virkar jag vintriga snöflingor som får pryda mina juliga grytunderlägg.

Idag cyklade jag till vårat köpcentrum för att handla ägg, och passade då på att gå in på Lagerhaus och julspana. Det är inte länge sedan som vi fick en egen Lagerhaus-affär här i Gävle vilket jag tycker är väldigt trevlig, Förr om åren brukade jag besöka en Lagerhaus-affär i Stockholm när jag var på besök i huvudstaden, och jag tyckte alltid att det var en så trevlig affär med mycket fina (jul)prylar. Men nu har jag Lagerhaus mycket närmare tack och lov.


Min förhoppning var att de KANSKE hade tagit fram lite julsaker, och det hade de! De här kanel-doftljusen ska tydligen vara riktigt bra enligt några av er - de doftade underbart i alla fall - så det kanske blir några såna så småningom. Dessutom hade de lite produkter med grantema, och det är ju definitivt jul, eller hur?!


Jag ÄLSKAR ju grandoft och blev därför väldigt nyfiken på dessa ljuvliga grandoftande ljusburkarna....


Ser fram emot att se vad mera juligt dyker upp i deras butik framöver!

Det blev ett besök på IKEA också för att se om de hade tagit fram något av deras vinter/julsortiment.
Det fanns inte så mycket att se än förutom lite ljus, men de hade fått in en Adventskalender som såg riktigt trevlig ut.


Synd bara att jag inte äter något godis längre...

På vägen ut såg jag denna reklam...!


Det är ingen tvekan om var jag kommer att vara den 26 oktober, haha!

Och när jag var inne på mataffären såg jag detta underbara magasin som jag har sett att många av er redan har hittat!


Det är verkligen en högtidsdag när den första jultidningen dyker upp i affärerna!!!

Sist men inte minst så jul-lyxade jag ordentligt förra helgen när jag tog fram ett juligt doftljus från förra året och tände med andakt. Jag var ju liksom bara tvungen!


Åhh...snacka om att nästan stöna högt av vällust när det började lukta kryddig gran i hela min lilla julvrå! Tyvärr måste jag vara riktigt sparsam med det så det blir ett ljus för helgerna. Under veckan har jag istället använt apelsindoftande ljus från IKEA som jag fyndade på rea för länge sedan och det fungerar bra det med. Man får bara tända några fler på samma gång eftersom de inte doftar så starkt.

Jag är såå sugen på att börja julpynta här hemma... Eller i alla fall börja byta ut alla mina textilier mot röda alternativ...och sätta upp ljusslingor..och ta fram mina fina julbrickor...Ärligt talat vet jag inte hur länge jag kommer att kunna stå emot...🙈!

Varma julhälsningar❤

Annie

2 kommentarer:

  1. Jaa! Jag har också sådana där egna jultecken/julassociationer som får mig att bli pirrig av förväntan, som kanske inte alls känns som jultecken för andra, hehe. Nobel och gravlax är båda naturliga julinslag för mig. Det är alltid högtidligt och trevligt att titta på nobelmiddagen och prisutdelningen, och gravlax på julbordet skulle jag inte kunna vara utan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar klä granen och slå in julklappar under Nobel-kvällen så det är en supermysig dag/kväll för mig!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!