måndag 22 oktober 2018

Julpyssel, smarriga saffransmuffins...och snö?!

Hej Mina Julvänner!

Nu när jag har storhandlat inför Adventsfikat, så är jag så sugen på att sätta igång att baka. Dock har jag insett att jag måste tömma frysen lite mer och frosta ur den innan jag sätter igång. Därför får julbaket vänta någon vecka och jag har istället bestämt mig för att försöka få lite annat julpyssel gjort den här veckan som har hängt över mig. 

Bland annat behöver jag fixa adventgåvorna till Adventsfikat, och göra egna julkort, och sedan har jag lite paket till hundarnas paketkalender att slå in till hundarna, nämligen 72 stycken! Igår började jag med att ta fram julpysselmaterial och bredde ut det på matbordet och det dröjde inte länge förrän det rådde totalt julpysselkaos på mitt bord😊.


Jag känner mig mycket mer hemma med virkning eller stickning än den här typen av pyssel, så det blir alltid kaos under tiden jag bestämmer hur jag ska dekorera saker/kort och med vad...! Tack och lov så behöver jag egentligen inte bordet till annat förrän om en vecka, så jag tänkte försöka få allt gjort nu så att jag bara behöver ta fram allt en gång.

Jag hann inte så jättelångt igår, men jag lyckades i alla fall dekorera några tändsticksaskar.


Annars håller jag på och pysslar med julklappar den här tiden på året som jag inte kan visa på här på bloggen I helgen var jag dock bjuden till mamma på kräftskiva, så jag hade virkat ett juligt grytunderlägg som värdinnegåva till mamma.


Jag använde ett lite klurigt mönster från bloggen PYSSELOFIX som du kan hitta HÄR och HÄR . Jag skulle inte rekommendera mönstret om du är en nybörjare när det gäller virkning...men fint blev det i alla fall. Jag får nog virka en till mig själv också...

En annan sak som jag hann med igår var att baka saffransmuffins med vit choklad och apelsin.


Alltså, jag säger det bara....de blev så grymt goda!!! Innan dagen var slut hade jag satt i mig tre stycken! Och jag har ätit en idag också😋💛. Dock tyckte jag inte att ugnstemperaturen stämde på receptet så en del blev väldigt väl gräddade... Tack och lov påverkade det inte smaken.
Och när jag ändå höll på i köket så bytte jag spislock på spisen till några som var lite mer julröda.


Idag har det inte skett något juligt här hemma (om man inte räknar att jag har spelat julmusik hela dagen😉) eftersom jag hade bokat tvättstugan, men döm om min förvåning när jag kollade väder-appen på morgonen och såg detta!!!


Jag misstänker att det inte kommer att bli så mycket snö i verkligheten men jag kommer definitivt spana ut genom fönstret! Och skulle det komma några snöflingor så kastar jag på mig täckjackan och mössan och springer ut med hundarna för att njuta😀!

Varma Julhälsningar,

Annie


2 kommentarer:

  1. Nämen åh, paketkalender till hundarna! Det måste jag också ha. Vi har nog exakt samma känsla för våra hundar, de ska ha det absolut bästa <3 Superfina askar du dekorerat! Och här trodde jag vi skulle få snö, men tycker mig höra regnet piska på taket :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du för de fina orden om askarna. Jag har lite dåligt självförtroende när det gäller mitt julpyssel så kul att höra.
      Min minsta pälskling är HELT GALEN i att öppna julklappar så jag måste ju bara ge honom en paketkalender...och då måste ju de andra två ha också! Älskar att se dem slita upp sina smällkarameller varje dag :=D

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!