måndag 17 oktober 2016

Smygstartar med den juliga inredningen och annat juligt:)

Hej mina julvänner!
 
Nu har det varit mer tyst på den här julbloggen än vad jag skulle vilja att det var. Mina dagar är fyllda av små juliga stunder men ibland finns det inte tid och/eller ork att blogga om det. Den här julsäsongen blir nog lite speciell för mig. Jag vet nämligen inte hur det ska bli med min långtidssjukskrivning efter nyår, och det ger mig väldigt mycket ångest, oro och depressionskänningar mm. Det innebär så klart, som ni förstår, att vissa dagar är ganska kämpiga för mig, och det känns väldigt konstigt att jag dels ser fram emot julen men samtidigt vill jag inte att tiden ska gå framåt för hotet av vad januari ska föra med sig kommer närmare och närmare och blir mer och mer svårare att hantera.
 
På grund av detta, samt att förra året blev alldeles för stressigt runt julen, så har jag bestämt mig för att börja jula till det så smått redan nu. Det ger mig flera tillfällen att njuta de dagar som jag mår bra:) Det innebär dock INTE att jag har släpat fram tomtar och tagit in en julgran, men jag har julstädat i köksfönstret och lagt dit min nya virkade fönsterlöpare och tagit fram de röda ytterkrukorna och hängt upp vintervita gardiner.
 
 
Nu hoppas jag bara att mina underbara julkaktusar bjuder på blomsterprakt i december som de brukar göra varje jul:)
 
Jag har också tagit fram hundarnas juldynor - självklart har ju hundarna egna juliga inredningsdetaljer, haha - och bytt till vinterkuddar i soffan och vintergardiner i vardagsrummet. OCH bytt till mina röda sängkläder. Jag har också börjat sätta upp lite ljusslingor och annan julig mysbelysning...
 
 
Många av textilierna kommer jag byta ut till juligt tomtetema till advent, men just nu känns det riktigt mysigt hemma med alla rödvita färger. OCH det ger mig mera inspiration och energi att ta itu med allt jag har att göra såsom handgjorda julklappar och förberedelser inför det årliga Adventsfikat.
 
För att tala om hundar, så håller jag på att sticka en vintertröja...
 
 
 till min minsta pälskling.
 
 
Han har ganska kort päls och bruka vara lite frusen på vintern, så jag hoppas att tröjan ska funka. Det kan ju vara lite problem med storleken mm när man gör kläder till hundarna, speciellt om hunden har en annorlunda kroppsbyggnad. Men jag håller tummarna att tröjan ska bli bra. Och jag planerar att sticka en röd krage så att den får lite vintriga jul-vibrationer...så klart!
 
Nu har mina två pysslande syskonbarn kommit igång ordentligt med julklappsproduktionen. Min systerson hade nog lite svårt att förstå varför det var så bråttom att sätta igång med julklapparna i oktober - otur för honom att han har en julnörd till moster, haha:) - men efter att ha lockat med go'fika så kom han hit i söndags och pysslade och nu har vi bestämt att han ska komma på söndagarna för det passade honom.
Min systerdotter har inte haft samma motivationsproblem, utan hon kommer varje tisdag efter skolan...
 

...och då har vi det jättemysigt när vi sitter och pysslar och pratar. Jag har faktiskt förhoppningar om att det skulle kunna finnas en liten julälskare i henne så jag gör allt jag kan för att främja den sidan hos henne, hohoho:D! Tack och lov kan jag också rapportera att jag har lyckats röja upp på pysselbordet; det kaoset höll på att driva mig till vansinne!
Nu är det istället fullt av julpapper och snören eftersom jag håller på att slå in lite julklappar som är klara...
 
 
...och snart är det dags att röja igen så att jag kan ta fram symaskinen. Det har sina nackdelar att bo på en sådan liten yta (40 kvm) som jag och hundarna gör...
 
Jag tror jag har nämnt det tidigare här, men jag är sååå sugen på GB Sandwich Pepparkaka! Jag går och spanar i affärernas glassboxar men än så länge har jag inte sett någon...
Så häromdagen tröttnade jag på att vänta och testade att göra egen pepparkaksglass...
 

...enligt det HÄR receptet. Jag frös in glass-smeten i portionsformar...
 

...och smakmässigt så blev jag faktiskt ganska nöjd med glassen. Den duger i väntan på orginalet i alla fall. 

I helgen som gick besökte syrran och jag våran favoritaffär Owes igen, och de hade gjort så höst-och julfint på framsidan:
 


Det är inte första gången som jag önskar att man bodde någonstans där man kunde göra lite fint utomhus. Jag sätter ju upp ljusslingor på mitt lilla balkongräcke till Advent, men det skulle vara trevligt att ha en liten farstu att dekorera till jul:) Om jag fick juldrömma alltså...:)

De hade fått in en jättefin julservis...
 



...och de här silverglittriga lyktorna var superfina!
 

De här frostnupna konstgjorda rosorna blev både jag och syrran kära i...
 

...och en ros fick faktiskt flytta hem till syrran:)
 
Slutligen kan jag rapportera att jag fortsätter att handarbeta så fort jag hinner. För det mesta är det julklappar mm, men jag har också virkat mig en julmössa...
 

...som jag kommer att bära med stolthet i december:)
 Jag har också gjort mer juletiketter...
 
 
...så nu har jag juletiketter så att jag klarar mig...både till denna jul och troligen den följande också...och kanske ännu en jul till, haha!
 
Julkram!
 
Annie
 

1 kommentar:

  1. Vilken fin hundtröja det ser ut att bli! Säkert mycket tacksamt när man har kort päls i vinterkylan :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!