måndag 9 oktober 2023

Tillbakablick på Julsäsongen 2022: Juligt Finbesök❣️

 Visst är det härligt att det börjar bli lite kyligare ute?! Än har jag inte sett någon gnistrande frost (eftersom vi inte är ute så tidigt på dagarna normalt sett) men på kvällspromenaderna har det knastrar i gräset och bara det får julkänslor att sprida sig inombords. Och när andra längtar efter sommaren och barfotasäsongen så är jag som lyckligast när jag får sätta på mig mössa och vantar när jag ska gå ut😁.

Annars har jag börjat fundera på och planera inför julpyntningen här hemma. I år vill jag vara ute i riktigt god tid med allt pynt så att jag kan ägna mig åt annat trevligt i december. Därför ska jag smyga igång med olika saker redan denna vecka tror jag. Det ska nämligen hända något riktigt (jul)trevligt i månadsskiftet oktober/november så just nu känner jag mig riktigt peppad. Lite röda gardiner och lite julbelysning på balkongen mm ligger riktigt nära i tiden skulle jag tro. 

Här på julbloggen har jag tänkt ägna de närmaste veckorna åt att se tillbaka på förra december. Trots att Patch dog och jag inte klarade av julblogga, så försökte jag ändå ta foton och vara mentalt delaktig i våra jultraditioner. Dock har förlusten av både Patch och Rocky gjort att sorgen har överskuggat minnena lite grann, men jag ska göra mitt bästa att sammanfatta allt. Jag vet ju att dessa inlägg brukar vara populära❤️, och dessutom vill jag ju själv dokumentera hundarnas sista Adventsfika och Rockys sista jul💔.

Jag slutade julbloggandet förra säsongen I MITTEN PÅ NOVEMBER när den första snön hade kommit och jag som bäst höll på att julpynta inför Adventsfikat. Dock tänker jag vänta med bilder från Adventsfikat till nästa inlägg, eftersom det hände något RIKTIGT härligt fredagen innan Adventsfikat. Då fick jag nämligen besök av fina Marie som har den underbara julbloggen MARIES STRÅLANDE JUL . Vi har blivit goda vänner under alla åren vi har följt varandras (jul)bloggar, och till och med lyckats träffas trots att vi bor i olika delar av vårt avlånga land. Och nu skulle vi äntligen kunna ses i juletid och jag fick möjligheten att julmysa en stund med en likasinnad julnörd🎄🎅🥰❣️

Om jag minns rätt så var jag minst lika peppad på Maries besök som på Adventsfikat, och på fredagen innan advent var mitt hem redo för både besök och Adventsfika.

 

Fönstren var juldekorerade och hundarna myste i julbelysningens sken.


Jag hade tagit fram och klätt den lilla konstgjorda julgranen i sovrummet, och paketen från familjens paketkalender var framlagda.

Förra hösten köpte jag en ny julbok och det var Fredrik Nyléns bok Baka till Jul. Den blev genast en favorit med massor av inspirerande julrecept som jag ville testa, så när Marie skulle komma valde jag ut några recept ur boken som vi sedan provsmakade.


Dels blev det  saffrans- och apelsinkola...


...och blåbärsremmar. Kolan blev riktigt bra och god. Remmarna smakade bra, men de blev kladdiga och svåra att förvara så jag är inte säker på att jag gör dem igen. Dessutom gjorde jag kola med After Eight efter ett gammalt recept jag hittade i en tidning, och den blev RIKTIGT smarrig! Kommer definitivt göra den kolan igen i år😋❣️ Jag har för övrigt börja hälla upp även kolasmet i knäckformar; börjar bli så less på det tidskrävande jobbet att slå in en massa kolor varje jul!


Självklart förberedde jag också en sats med smarriga COCKTAILKORVAR som jag ALLTID bjuder på när det är Adventsfika eftersom det är ett av mina favorit-tilltugg.

 

Och när det vankas finbesök av en likasinnad julgalning så plockar man självklart fram de allra finaste glöggkopparna från Fyrklövern🤩. De tar jag inte ens fram på det stora Adventsfikat eftersom jag är så rädd om mina två julkoppar.


Precis innan Marie dök upp så gjorde jag i ordning ett stort fat med hembakat julfika.


Det fanns smakprover på saffransskorpor, struvor, biskvier, nonstop-kakor, chokladkakor, saffransrutor (från Fredrik Nyléns bok) och saffrans-mumsmums. Sedan ser ni också nere i vänstra hörnet något som LIKNAR klenäter🙈🙄... Förra julen blev nämligen det tillfället jag testade att baka klenäter för första gången. Jag gjorde det samma dag som jag gräddade struvorna så att jag kunde fritera båda bakverken i den heta oljan. Dock blev det inga kort tagna på klenät-äventyret, och lika bra är det för de såg INTE eleganta ut så som de gör i kokböcker och jultidningar... utan mer som stora oformliga bläfsor. Av någon anledning så påminde de mig om typ grisfötter🤔😳🤣... Och inte tyckte jag de var goda nog för att jag ska försöka mig på dem igen och förfina mina klenätkunskaper. Jag nöjer mig nog med att kunna baka gammaldags struvor😁!

Hursomhelst, jag och mina älskade hundar...


...var redo och förväntansfulla inför vårt finbesök...


...och till slut var hon då äntligen här i våran lilla julvrå❣️ Fina Marie som skriver så stämningsfullt om sin genuina kärlek till julen på sin julblogg, och som dessutom är en av de julälskare som jag själv har följt längst. Till och med innan jag själv startade denna julblogg för tio år sedan.


Och medan vi pratade och hade det jättemysigt så passade jag på att tända mitt nyinköpta änglaspel🤩.


I flera år hade jag varit sugen på ett änglaspel och förra hösten slog jag äntligen till❣️ Och det ångrade jag inte en sekund❤️. Det stämningsfulla pinglandet tröstade min värkande själ vid många tillfällen under förra julen. Och att inviga änglaspelet tillsammans med Marie var perfekt🌟❤️.

När jag ser tillbaka på detta besök är jag såå glad att vi hann att ses innan Patch dog så att jag kunde njuta helhjärtat av julstämningen och det fina sällskapet. Jag hade en veterinärstid bokad för Patch (misstänkt njurpåverkan) dagen efter Adventsfikat, men jag trodde inte (i min enfald?) att det var så illa som det var med honom. Men det gick väldigt fort utför och en dryg vecka senare var jag tvungen att ta farväl av honom💔🐾💔.

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!