tisdag 3 oktober 2023

Besök på IKEA:s ĵulavdelning!

Häromveckan när jag tittade in på det lokala IKEA-varuhuset såg jag att de höll på att plocka fram julsaker och att de skulle öppna julavdelningen redan fredagen den 29 september! Jag blev faktiskt lite förvånad att de var såå tidiga, men som en sann julälskare var det ju förstås väldigt goda nyheter. Och väldigt snällt av dem att inte låta mig gå och vänta...och vänta...och vänta😉😁. Det är ju den värsta formen av jultortyr...!

Eftersom jag tyvärr inte har råd med bil, så krävs det alltid lite extra planering när jag ska besöka affärer. Men jag var ju bara tvungen att planera in en promenad till IKEA i fredags för att kika lite på årets utbud. Jag försöker undvika att titta på förhandssläppta pressbilder från olika affärers julutbud för jag vill njuta av nyhetens behag när jag går omkring på de olika julavdelningarna. Med det sagt så tog jag förstås med mig mobilen och fotade (i princip) allt som fångade min uppmärksamhet, så vill du INTE se bilder på IKEA:s julsortiment så råder jag dig att sluta läsa NU!!

Förra året köpte jag på mig mycket julpapper på rean så jag var inte så jätteintressant av IKEAs julpapper. Men det var mycket rött, vitt och naturfärgad som ni ser. Dessutom tyckte jag många av dem var ganska dyra, och det är något jag alltid tar hänsyn till.

Det fanns olika typer av påsar och kartonger för julklappsinslagning...


...och olika typer av etiketter och några konstiga avlånga klisterlappar som jag antar ska användas som någon typ av tejp. Fast jag hade hoppats på pappersstejp som man kan använda istället för snören men det hade de inte.




Det fanns förstås tyg- och papperssnören som matchade julklappspappren. Själv fyndade jag massor av julklappssnören efter förra julen så jag hoppas att jag inte behöver köpa det i år.


Det fanns olika konstgjorda grangirlanger mm...


...och konstgjorda julblommor.


Jag är alltid intresserad av de konstgjorda blommorna mm eftersom jag gillar att dekorera med konstgjorda julstjärnor mm som aldrig vissnar och aldrig tappar sina blad...

Den här gången fångade dessa konstgjorda julrosor min uppmärksamhet. Jag har nog aldrig sett en fin konstgjord julros förut...
 

Julkulor i klassiska färger i olika storlekar.

Jag märkte att jag fortfarande dras till grönt julgranspynt, precis som de senaste jularna och även i år fanns det fina gröna kulor. Jag har för mig att jag redan har köpt lite gröna julkulor...🤔...men jag måste nog dubbelkolla det...

Vill man ha stora julkulor i rött eller guld så var dessa jättefina.

Andra typer av julpynt...

...varav dessa kransar med julkulor och bjällror är såå fina. Hade jag haft råd skulle jag köpa kransen med julkulor; ser den varje år och tycker den är så underbar🤩🌟❣️


Har du längtat efter att ha en toppstjärna i halmliknande material så har IKEA stjärnan för dig.

Själv spanade jag in dessa fina glas(?)tomtar att hänga i granen, men 129 kr är lite väl mycket för bara två dekorationer.

Jag dras jämt till gammaldags tomtar, och detta set med 8 gammaldags juldekorationer var jättefint🤩...

...men priset fick mig verkligen att haja till.


För er som vill göra er egen paketkalender så har IKEA återigen denna diy-kalender.

Lite exempel på grönt julpynt...fast även om jag gillar grönt pynt så är en grön tomte lite väl extremt...

Det här pappersträdet/pappersgranen blev jag fascinerad av! Nästan så fult så det är snyggt... Hade gärna sett hur det såg ut pyntat med julkulor etc...🤔?

De där hängande halmliknande dekorationerna tyckte jag personligen var fula som stryk...🙄

...men de här röda pappersstjärnorna var riktigt fina tillsammans🤩. Dock hade de inte fått fram så många julstjärnor på hyllorna så jag kunde inte titta närmare på dem. 

De här 'lykthusen' hade jag gillat bättre om de hade varit vita istället för grå... 

Blockljus för adventsljusstaken. Jag skulle kunna tänka mig att ha sådana här ljus i en adventsljusstake...om det inte vore så att pappa en gång i tiden gjorde en klassisk röd adventsljusstake som jag helst vill använda av sentimentala skäl❤️.

Det här fina ljusfatet spanade jag in. Det såg riktigt rejält ut, och som att det var gjort av keramik, men det visade sig vara av stål. Man skulle nog kunna göra ett riktigt fint julstilleben med hjälp av den brickan.

Olika ljuslyktor och juliga doftljus.

Ganska intetsägande gäng tomtar...

Sedan var det avdelningen med julbelysning som alltid är intressant... Den vita lyktan är ganska söt och jag gav faktiskt en sådan till pappas fru förra året, men den svarta lyktan...😳.

Och dessa två belysningar... Jag undrar verkligen vem som vill ge 200kr för klubborna till vänster...🙄 och tältet till höger är ju intressant...🙄

Den här granskande belysningen skulle nog kunna vara fin dock 🤔...

Jag gillar snöglobskänslan, men dekorationerna kändes alldeles för barnsliga i detta fall.

Den här skulle kunna vara fin i ett fönster...

...men personligen var denna fina granstjärna med inbyggda lampor min absoluta favorit bland ÌKEAs julbelysning . Jag skulle definitivt kunna se den hänga här hemma och lysa upp min lilla julvrå.


Jag som bor i tofflor året om, spanade in dessa gosiga exemplar. Riktigt mysiga! Och inte så farligt dyra heller (129 kr).

Det var ganska dåligt med köksrelaterade julsaker, men jag såg dessa fina plåtburkar på köksavdelningen...

...och jag spanade även in dessa fina servetter med klassiskt julmotiv. I övrigt noterade jag att den klassiska IKEA-burken med pepparkakor kostade 45kr i år och det tyckte jag var väldigt dyrt. Glöggen kollade jag inte ens på för jag fyndade flera flaskor IKEA-glögg efter förra julen så glögg har jag redan.

Så nu undrar ni förstås om något julrelaterat fick följa med mig hem?? Faktiskt förvånansvärt lite för att vara mig...


Det blev några förvaringspåsar till juldekorationer och julklappar, samt klistermärken och ett set med juliga pappersark till pyssel. Och så blev det en konstgjord julros. 
Och så kan det ju vara så att jag besökte IKEA i dag i ett annat ärende...och då råkade tofflorna hamna i shoppingpåsen. Speciellt eftersom jag noterade att mängden tofflor hade minskat drastiskt på hyllan. Och vis från tidigare julsäsonger så vet man aldrig om hyllorna fylls på eller ej när julprodukter tar slut...

Jag har också konstaterat att tack vare att jag fyndade så många julrelaterade saker på förra årets julrea så sparar jag en hel del pengar nu när nästa julsäsong är på intågande, och det känns riktigt bra kan jag lova🤗😁❣️ 

Varma julhälsningar,

Annie

3 kommentarer:

  1. Tack det var en trevlig sväng med alla sakerna som fanns på IKEA

    SvaraRadera
  2. Så mysigt att gå runt och titta på alla julsaker i butik! Önskar jag själv bodde inom gångavstånd till alla dessa köplador. Så oerhört fina små tomtar till julgranspynt! Grönt julgranspynt är väldigt vackert, dock tycker jag de alltid brukar försvinna i granen så att säga, så att det på håll inte ser ut som att det hänger någonting där, så jag brukar undvika att hänga upp de få gröna kulor vi har.

    SvaraRadera
  3. Så mysigt med jul i butikerna, snart blir det mer julspaning <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!