onsdag 22 september 2021

Julfirandet med pappa 2020

Hej Mina Julvänner!

Vad härligt att det äntligen börjar bli riktig höst ute! Så skönt att sätta på sig en riktig jacka på hundpromenaderna och kanske även en mössa på kvällarna. Jag njuter av att temperaturen börjar krypa ner under +10 grader, och jag myser när jag ser de gula löven samlas på marken. Visst är det trevligt med sommar men vid den här tiden på året påminns jag alltid om att jag är en människa som älskar vinterhalvåret och de svalare temperaturerna. 

Och med tanke på att det är mindre än 100 dagar kvar till årets jul kanske det är på tiden att jag visar lite bilder från förra årets julfirande med min pappa💝🎄🎅. Jag var ju ganska snabb att berätta om JULAFTONEN 2020, men som både syrran och systerdottern har påpekat - ett flertal gånger😂- så har jag fortfarande inte berättat om vårat julfirande med min pappa och hans fru Monika😁.  

Som vanligt fick mobiltelefonen föreviga det mesta under annandag jul 2020. Det var nämligen den dagen som pappa och hans fru tog det tomma tåget (pga av corona så klart) från huvudstaden upp till oss så att vi alla kunde fira jul tillsammans. Tack och lov var vi alla friska så vi kunde ses vid julen vilket jag är väldigt tacksam för. Ni som har följt mig ett tag kommer kanske ihåg att pappa har alzheimer så varje tillfälle vi kan ses är guld värt. För andra året i rad firade vi hemma hos mamma, men det blev lite kämpigt för mamma i slutändan att fixa i ordning allt så i år kommer vi att fira jul med pappa hemma hos mig igen som vi brukade göra varje år innan Tyson (min älskade gamla hund och stöttepelare) dog. Men mer om det i ett annat inlägg.

Hursomhelst, vi hade tur förra julen att det var så pass kallt väder att det var frost på marken. Om inte annat syns det på bilden jag tog av hundarna vid den stora gårdsgranen som stod utanför mammas lägenhet. Jag är så tacksam de jular vi har frost; då känns det ju i princip som en vit jul även om själva snön skulle vara frånvarande.


Inne i den julpyntade lägenheten samlades vi då allihop och resenärerna från Stockholm tog igen sig i vardagsrummet...


...tillsammans med svågern och mina syskonbarn (som numera faktiskt är vuxna😉). Mamma hade som vanligt gjort det riktigt julmysigt och ställt fram lite juliga godsaker på vardagsrumsbordet. Bland annat lite nötter som knäcktes flitigt i väntan på julmaten.

 
Jag tog som vanligt tillfället i akt att kika på alla juldekorationer. Jag älskar att gå runt hemma hos mamma och titta på alla fina julpynt. 


Många juldekorationer känner jag igen från min barndom vilket ju är extra speciellt och gör julkänslan extra stark. 


Det är rätt uppenbart varifrån jag har fått min julpyntarstil när jag går runt och tittar i mammas julpyntade lägenhet. Därför kanske det inte är så konstigt att jag tycker hon har det mysigt hemma hos sig på julen😁. Det är ju inte alltid så att man ärver föräldrarnas julstil (det har till exempel inte min syrra gjort), men jag trivs utmärkt med den traditionellt julröda och tomterika julstilen från min barndoms jular. 


Jag är så avundsjuk på mängden av gammaldags jultomtar som står uppradade hemma hos mamma.


Jag passade också på att ta kort på en liten tomtelykta som jag broderade till mamma och gav henne i 2020:s paketkalender.


Mammas gran där man också kan finna julgranspynt som har hängt med från min barndom.


I köket dukades det julfint på matbordet med julservetter och juliga plastunderlägg som också har varit med under många julfiranden...


Julmaten var i princip detsamma som på julaftonen. Tacos för den yngre generationen som inte förstår nöjet med julmat.


Mamma hade gjort janssons frestelse och potatisgratäng. Potatisgratäng börjar för övrigt bli standard på vårat julbord nuförtiden. Alla gillar det och det passar så bra med allt kött.


Som vanligt hade jag med mig 'min' laxpaté; jag får inte dyka upp på något julfirande i familjen UTAN laxpaté nuförtiden😂. 


Och så lite julbordsstandard; ägghalvor, någon sillburk, mina julköttbullar (vägrar äta några andra köttbullar på julen😉), prinskorvar, rödbetssallad mm. Mammas värmlandskorv som framför allt uppskattas av den äldre generationen...och så julskinkan förstås men den kom inte med på bild...


När jag hade förevigat julmaten kallades hela familjen in i köket och det underbara traditionella julkaoset runt serveringsfat och skålar bröt ut. Det är ändå någon speciellt med den stunden; när allt gott är klart och förberett och alla trängs för att kunna ta för sig av alla goda julrätter... och tacos😂💝. 


Alla lät sig väl smaka.


Pappa och Monika njöt av att äta god hemmalagad julmat och vara tillsammans med oss igen. 


Efter julmaten blev det lite stök med disk mm i köket, och jag plockade fram lite julgodis som jag hade med mig och dukade upp i vardagsrummet.


Pappa klappade hundarna som fick tuggbenspaket så att de skulle hålla sig lugna under våran lilla julklappsutdelning. Vi vet ju alla hur paketgalen min lilla Kaxmört är...😂😍!!!


Det börjar bli svårt att tänka ut bra julklappar till pappa som man vet kommer att ge honom något och fylla en funktion. Så det brukar bli en burk hembakta pepparkakor (han älskar pepparkakor tack och lov) och kanske något fint framkallat kort eller dylikt (för att hjälpa hans minne💔). 


I julas hade jag beställt några kylskåpsmagneter med bilder på pappa och Monika, och varsin nyckelring med en bild på dem tillsammans. 


Förra julen hade syrran gjort en egen jättefin väggkalender med motiv som hon hade målat och alla vuxna i familjen fick en sådan.


Även pappa och Monika💝.

 

Det jag minns allra bäst från denna fina juldag är framför allt TACKSAMHETEN jag kände att vi kunde ses under julen, och att jag fick möjlighet att krama om pappa. Och ge honom hans traditionella pepparkaksburk😊. Och skicka med dem lite hemmagjort julgodis! Jag tror inte någon av oss kommer att ta samvaro med våra nära och kära för givet igen...💔.

Men som sagt, i år blir det jul med pappa hemma hos mig igen och jag måste säga att jag ser fram emot det. Men mer om det längre fram i höst. Nu tror jag att jag ska ta fram stickningen och lite filtar och titta på en av mina favoritjulfilmer... behöver lite extra julmys just nu💝.

Julkramar, 

Annie 

7 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Känns nästan som jag var med er på julen! Nu längtar jag ännu mer. Så glad att du fick fira med din pappa. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3! Det är verkligen mysigt att kunna dela med mig av min jul med alla mina fina julvänner<3!

      Radera
  2. Jättemysigt inlägg <3 <3 tillbakablickarna är bland de bästa inläggen på hela säsongen och väcker sådan julstämning med både foton och text <3 så fint att ni kunde samlas allihop <3
    Din och din mammas hem påminner om min mormor och morfars som jag älskade och där jag firade så många barndomsjular <3 Jag älskade också att gå runt och titta på julpyntet, det var det första mamma och jag gjorde när vi kom dit efter att vi hade hälsat. Senare när jag flyttat hemifrån var det hemma hos mamma och pappa jag gick och tittade och myste <3 Nu har jag lite av mormor och morfars pynt här hemma. Mammas och pappas pynt har inte blivit uppackat någon gång sedan mamma dog, eftersom det var bland det sista mamma gjorde vill min pappa att det ska stå orört... jag saknar det...
    Den där gula julgranskulan är det en med liksom tunna sidentrådar? Sådana hade min mormor och morfar och jag tyckte de var så fina. Tyvärr gillade vår katt också dem, hon la sig på rygg, höll kulorna med framtassarna och sprätte sönder dem med baktassarna. Om ni försökte rädda dem sa mormor "det gör ingenting, katten ska ju också ha roligt". Eftersom vi stannade flera dagar hade vi katten med oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din mormor verkar ha varit en härlig människa:D Precis som alla julälskarna i din familj:DD
      Jo, precis, det är en kula med silkestrådar. Så sjukt omodern, men samtidigt så förknippad med barndomens jular. Och även om jag inte skulle vilja ha sådana i min gran så älskar jag att mamma fortfarande har dem i sin gran, om du förstår vad jag menar:D

      Radera
  3. Vilka härliga bilder, det ser så himla mysigt ut. Vilken julstämning <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen en supermysig juldag <3!

      Radera
  4. Vilka mysiga och stämningsfulla bilder du bjuder på! <3 Ni ser ut att ha haft det så mysigt verkligen. Underbart med julpynt från ens barndom tycker jag, det väcker ju som sagt så mycket minnen och känslor, och ger mer julkänsla för mig än något sprillans nytt. Din laxpaté låter ju supergod verkligen! Och jag håller med om att bara lite frost gör sådan stor skillnad, även om det inte blir snö!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!