onsdag 29 september 2021

Den senaste tidens juligheter

 Hej Mina Julvänner!

Den senaste tiden har jag försökt att kickstarta igång min inre julgalning. Jag har känt mig så deppig och orolig över än det ena och än det andra att jag har behövt en positiv motvikt...och då vänder jag mig så klart till JULEN som alltid har tröstat mig och fått mig att må bättre och gett mig något positivt att fokusera på. 

Så därför har jag börjat titta på mina favoritjulfilmer, som - även om de inte skulle ge mig julkänsla - i alla fall ger mig en trevlig stunds flykt från verkligheten. Jag började med Love Actually och det var såå trevligt att titta på den filmen. Och varje gång upptäcker jag någon ny koppling mellan karaktärer och suckar som vanligt över vissa förhållanden....😔


Sedan var jag ju bara tvungen att titta på en av mina absoluta favoritjulfilmer: den gamla amerikanska julklassikern It's a Wonderful Life med James Stewart.


Och jag fällde som vanligt några tårar när George Bailey i slutet av filmen inser att han faktiskt har haft ett underbart liv💝. Kanske känner jag extra mycket för den här filmen eftersom jag också kan ifrågasätta meningen med mitt liv, och tänka på alla drömmar jag hade som aldrig infriades...

Jag har förstås handarbetat, och för det mesta med julanknytning. Jag har virkat på en stor röd jullöpare som ska flytta hem till JENNY.


Och så har jag stickat på dessa vackert mönstrade vantar (Vanten Granris från Järbo Garn) som blir såå fina i julrött!


Och jag har stickat röda torgvantar som snart kommer att behövas.


På tal om handarbete och jul så måste jag bara visa er den här superfina asken som jag använder som förvaring för mina juliga stickmarkörer. Det är så klart min superduktiga syster som har varit i farten! Hon fick fria händer att juldekorera en stor tändsticksask åt mig, men aldrig trodde jag att den skulle bli SÅ HÄR fin!!!


Min nya förvaringslåda fick till och med ett tjusigt handtag!


Behöver jag säga att jag blev mer än nöjd?!!!

Häromdagen kokade jag säsongens första julgröt till middag, och självklart skulle den serveras på min djupa jultallrik från Fyrklövern. Julgröt smakar helt enkelt bättre när den serveras på en riktig jultallrik😁😋!


Jag har också bakat säsongens första SAFFRANSKAKA MED MOROT OCH APELSIN och det doftade ljuvligt juligt här hemma när den gräddades i ugnen.


Och inte smakade den så dåligt heller! Det blir nog flera sådana väldoftande kakor bakade framöver...


Jag har också haft turen att få två juliga paket levererade den senaste tiden! Det första paketet var från @julkyssarochtomtekramar (som också har en JULBLOGG ) och det paketet innehöll två juliga doftljus från Lagerhaus som JAG (!) vann i hennes instagramtävling. 


Jag vinner så gott som aldrig så jag blev JÄTTEGLAD! Och ännu gladare blev jag när jag fick ljusen som doftar så otroligt gott! Chokladdoften är perfekt för mig som inte äter choklad men ändå uppskattar doften och kombinerat med pepparmint...så underbart. Jag älskar juliga doftljus!!!

Sedan dök det upp en julig present från MARIE också😁 Och självklart var paketet juldekorerat!


Och innehållet tjusigt inslaget förstås.


Marie - som själv är jätteduktig på scrapbooking och gör jättefina julkort -  vet att jag också försöker göra egna julkort mm, och ibland får jag så otroligt fina julpapper och små juldekorationer av henne som jag kan använda till mitt julpyssel. Jag har världens bästa julvänner som jag uppskattar så mycket💝!


Jag blev såå glad för denna present - för att inte tala om inspirerad - och ser verkligen fram emot att använda allt till årets julkortstillverkning!

Jag har också gjort lite julspaningar. Vissa år känns det som om resten av samhället har varit såå segt och sent när det gäller julprodukter mm, men förra året och i år har många affärer varit ganska tidiga tack och lov. Undrar om det beror på pandemin...? Hursomhelst är det ju underbart för oss julgalningar! Jag kommer ihåg år då jag har varit så frustrerad på 'mitt' IKEA för att de har varit jättesena (enligt mig i alla fall😉😁) med sina julprodukter men i år är de riktigt tidiga🙌🙏🙌. Faktum är att förra gången jag var där så såg jag att de öppnar sin julavdelning den första oktober, alltså PÅ FREDAG!
Självklart ska jag dit då, och jag är så peppad... och har redan beställt hämtning av syrran på eftermiddagen ifall jag skulle ha lite för roligt där, haha!

Men faktum var att de redan hade några julprodukter på hyllorna när jag var där så jag passade på att spana på julservetter...


..och kökshandukar...


....och julburkar...


...och julbrickor...


Jag noterade också att Body Shop hade fått in sina adventskalendrar.


Fint att de numera har kalendrar i tre prisklasser...även om den 'billigaste' (ca: 595kr) fortfarande är för dyr för mig.

Jag vet inte om jag direkt har fått någon julstämning av mina juligheter, men det har i alla fall varit mysigt att jula till vardagen. Vem vet vad som händer imorgon, så det är lika bra att njuta av allt det juliga när man kan, vill och har lust💓. Det är ju faktiskt bara 12 veckor kvar till jul...!
Förhoppningsvis kan jag återkomma med en riktigt julig julspaning  från IKEA till helgen🎁🎄🎅😊!

Julkramar,

Annie

3 kommentarer:

  1. Oj va du har julat, låter väldigt mysigt (och GOTT). Kul att ditt IKEA öppnar på fredag, det ligger i tid med när de brukar öppna här nere i syd.

    Ha en finfin vecka!

    SvaraRadera
  2. Härligt att du ändå har kommit igång med lite juligheter. Själv har jag inte riktigt kommmit igång, har till exempel inte sett min första julfilm ännu men ju mer höst det blir ute ju mer längtan får jag efter allt som är juligt.
    Sköt om dig <3

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt att ha något mysigt och fantastiskt som julen att vända sig till när det inte är så roligt på annat håll. <3 Du har kommit längre i ditt julande än jag, har bara lyssnat på enstaka jullåtar men tänker vänta med julfilmerna tills efter Halloween tror jag, då jag just nu känner mer för att se höstiga filmer eller skärckfilmer, hehe. Underbart med julspaning! Hoppas du får se mycket fint på IKEA!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!