måndag 11 januari 2021

Gott Nytt 2021 och tillbakablick på Julaftonen 2020

Hej Mina Julvänner!

Gott Nytt År! Nu har snön och kylan ÄNTLIGEN kommit på allvar och jag och hundarna njuter av långa vintriga promenader morgon, middag och kväll i ett svenskt Winter Wonderland!




Häromdagen blev jag dock påmind av min syster och systerdotter att jag inte hade lagt upp något utlovat inlägg om våran julafton 2020 än, så jag tänkte att jag skulle ta itu med det nu. Visst är det lite konstigt att även fast jag precis har upplevt julaftonen på riktigt, så är det ändå mysigt att skriva/läsa om dagen efteråt och återuppleva dagen med hjälp av lite foton. Och jag verkar inte vara den enda som tycker det😉💝... 

Sååå...på julaftonsmorgonen vaknade vi till en riktigt frostig värld så det var riktigt mysigt att gå morgonpromenaden. Min minsting som är lite frusen av sig hade så klart på sig sin glittriga hemstickade jultröja.


Efter morgonpromenaden var det dags att gå in i vardagsrummet och titta under julgranen och hundarna väntade ivrigt på att jag skulle släppa in dem.


Kan jag inte få alla godsaker nu!?!


Mmmm...jag är redo Matte!!! Ge mig mina julklappar!!!


Underbart med stora, väldoftande julklappar!



Så många godsaker i hundarnas julklappar från våra underbara vänner💝-

Jag kan hjälpa dig att öppna dina paket också, Matte😉😁!


Både jag och hundarna fick så mycket fina saker och godsaker av alla våra kära vänner! Det värmde verkligen mitt hjärta att se hundarna överlyckliga över att slita upp väldoftande julklappar och provsmaka allt möjligt hundgodis och tuggben, och lyckligt leka med nya pipleksaker💝😍🐾!


Finns det inga fler julklappar till mig, Matte??


Förutom tuggben och godsaker till hundarna, så fick jag av mina underbara vänner bland annat nötter, juldekorationer, böcker, garn och till och med en rejäl vinterjacka😲!


Sedan gick vi och lade oss i soffan med nya goda tuggben och den nya pipande förälskelsen: ANKAN!


Jag satte på den gamla tecknade filmen Fred Flintas Julafton och njöt av att det äntligen var julaftonsmorgon.



Mitt på dagen var det sedan dags att gå över till syrran för att fira julafton med hennes familj och mamma. Väl där var köksbordet dukat för jullunch och syrran höll på med de sista julbordsförberedelserna.


På julaftonens julbord hade vi ost, julbröd, sallad, brysselkål, ägghalvor...


...rostbiff, olika korvar, potatissallad, mimosasallad, skinka, rödbetssallad, plättar (för någon som inte gillar julmat)...


....rökt och gravad lax och laxmoussen som jag gjort...


...som såg väldigt smarrig ut tack vare syrrans tjusiga uppläggning😋😍.


Slutligen fanns det vitlöksbröd, prinskorv och köttbullar och chokladpudding till efterrätt.


Medan resten av familjen började ta för sig av julbordet så tog syrran och jag en mikropaus på bänken i hallen och passade på att beundra våra fina jultofflor.


Efter en smarrig jullunch fick hundarna komma ut en stund och man kunde nästan tro att det var snö ute.


Julklapparna mellan oss och syskonbarnen plockades fram och lades under julgranen.


Sedan var det dags för den fjärde (!!!) frågesporten i våran familj på en månad. Det verkar vara något som alla i familjen kan hantera (trots ADHD mm) och som alla gillar att göra tillsammans, och denna gång var det min äldsta systerson som ville testa oss på lite udda julmusik. Återigen var jag i det vinnande laget; denna gång tillsammans med min syster.


Sedan var det dags för en av höjdpunkterna på julaftonen, Kalle Ankas Julafton


Jag var dock ganska trött så jag passade på att slumra en stund. Eftersom jag spelade in Kalle och sedan tittade på det igen dagen efter (på juldagen) kände jag inte att jag missade något heller.


Sedan var det, som vanligt, dags för mig att leka tomte och dela ut första rundan av julklapparna. Och jag hade - som vanligt - hjälp av min lilla paketgalning som hade stenkoll på hela julklappsutdelningen.


Dock tyckte han det var lite dåligt med julklappar till honom...


...tills han fick en pipande tomteboll av Linnea och lyckan var fullkomlig!


Min andra pälskling var helt slut efter allt julfirande och passade på att ta en tupplur på ett gäng filtar.

När alla julklapparna till syskonbarnen hade delats ut så var det dags för den årliga julaftonspromenaden med syrran, mamma, jag, Linnea och hundarna. Det är alltid jätteskönt att komma ut i friska luften tidigt på julaftonskvällen och gå en liten sväng.


Sedan var det dags för den andra julklappsutdelningen mellan oss, den lite äldre generationen.


Och som vanligt så turades syskonbarnen om att dela ut julklapparna denna runda...


...och som vanligt var våran söta paket-vakt på plats😁🐾.


Det var många fina julklappar som delades ut! Min mamma blev till exempel jätteglad när hon fick...


...ett stort insektshotell att sätta upp på hennes kolonilott till våren.

Slitsamt arbete att hålla koll på alla julklapparna!

Efter att ALLA julklapparna till slut var utdelade så gick min systerdotter och jag ut med ett gäng soppåsar med julklappspapper till sophuset, och då hade det börjat snöa några enstaka snöflingor! Såå mysigt att få se lite snöflingor på julaftonskvällen och jag blev väldigt känslosam och tänkte på Tyson med djup saknad och fällde några tårar över att han inte var vid min sida längre💔.

När vi kom in igen så plockade svågern fram ost och kex och vi satte på en gammal julshow med Pentatonix och käkade lite gott medan vi lyssnade på vacker julmusik. Den delen glömde jag dock bort att dokumentera för då var jag fullt upptagen av att knapra på kex med cheddarost😋! Dock blev det ett sista kort på mig och min paketgalning då vi trötta men nöjda njöt av julaftonslugnet...
 


Så summan av kardemumman när jag ser tillbaka på Julaftonen 2020 så är jag först och främst VÄLDIGT tacksam att vi alla var friska och kunde fira som vanligt tillsammans trots pandemin💝. Och med frost och lite snöflingor på kvällen så var vädret juligt nog också. Och vi klarade oss från ADHD-utbrott, och alla tonåringar var delaktiga och (för det mesta) glada under hela dagen🙌🙌🙌!

Jag tror de flesta var nöjda med sina julklappar också. Jag fick jättefina julklappar; bland annat två stora Yankee Candle-ljus med juldofter, presentkort på Willys, gosiga garner och hygienartiklar. Och syrran hade också gjort ett jättefint (och välbehövligt) stöd till min begagnade IPad (som jag också fick av dem tidigare i år)💝.


Så det var våran fina Julafton 2020. Två dagar senare firade vi också Lilla Julafton med pappa och hans fru, men det är ett helt annat inlägg...🎄🎅🎄💝.

Julkram💝

Annie

1 kommentar:

  1. Vilken mysig julafton, får mig att längta lite till nästa jul :)
    Önskar dig ett riktigt fint 2021 <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!