tisdag 3 december 2019

Extra stor bildbomb på årets mysiga Adventsfika

Hej Mina Julvänner!

Årets Adventsfikat - vilket för övrigt var mitt 15:e Adventsfika på raken - blev ganska lugnt men mysigt. Vi var bara den närmaste familjen - sammanlagt 11 personer - så det fanns bra med tid att umgås och prata. Dessutom blev det inte fullt så trångt när vi inte var så många och sittplatserna räckte för en gång skull till åt alla. Det blev många kort tagna, men tyvärr blev kvaliteten på korten sådär när jag förde över dem till datorn så jag ber om ursäkt för det i förväg. Men hur som helst, låt oss ta dagen från början.

På morgonen öppnade jag första paketet i årets paketkalendern. 
Sedan blev det en promenad med hundarna innan jag tog itu med de sista detaljerna hemma och fotograferade mitt hem i julskrud (minus den riktiga julgranen förstås och några tomtar som kommer fram senare).

På toaletten dekorerade jag med röda handdukar, röda badrumsmattor, konstgjorda julblommor 
och LED-ljus.

Förra året satte jag upp en julig pappersbonad på toaletten vilket var väldigt mysigt,
så jag gjorde likadant i år. Jag älskar verkligen juliga gammaldags pappersbonader eftersom vi alltid hade sådana
när jag växte upp.

Sängen är bäddad med jultextilier och mitt stora virkade överkast.

Kudden med min älskade Tyson är självklart med.

Jag älskar små gammaldags snöiga och juliga dekorationsbyggnader och har 
radat upp några i sovrummet tillsammans med en konstgjord julblomma och 
några färska hyacinter.

Vid lilla julgranen i sovrummet står en stor julklapp från min underbart goa
julvän JENNY. Jag hade planerat att öppna julklappen tidigt, men nu är jag nog inne
på att spara den till julaftonen ändå... Trots att jag faktiskt vet vad det är😀.

Efter den intensiva LÖRDAGEN så hade båda hundarna förstått att 
något stort var på gång, så de stod i spanade i fönstret efter människorna
de kände hela förmiddagen😊😍. Jag kan ju säga att de var något 
uppskruvade när gästerna väl dök upp😂... 

På soffbordet ställde jag en stor skål med skumtomtar och skumgranar,
en korg med clementiner...

...och en skål med jättefina julgranskulor som syrran hade dekorerat med 
texten God Jul och en snöflinga. Varje gäst fick med sig en julgranskula hem,
och det var verkligen uppskattat!

Eftersom jag fick möblera om en hel del när min gamla tv gick sönder, plus att jag 
har Tysons minnessaker, så har jag fått ändra julpyntningen till i år. Men jag måste säga att jag är
nöjd med hur det blev. 
Det är så skönt att i alla fall EN gång om året försöka göra hemmet så perfekt och välstädat som det bara går. Ta bort alla småsaker som annars är framme året runt och tar plats, och slänga in kläder och handarbeten mm i klädkammaren. Det är ett himla jobb, men väl värt det för ett julfint hem varje december.

Hundarna hade på sig sina röda, personliga julscarfs...

…dagen till ära.

På matbordet hade jag dukat upp chokladmuffins, pepparkakor, saffransskorpor,
nonstop-kakor, struvor, chokladbollar och saffransbullar.

De glutenfria godsakerna var nötkakor, sotarmurrar, drömrulle, dadelbollar, och minkyssar. 
Sedan hade jag även rischoklad och minibiskvier, men de glömde jag att ta fram i början så de 
finns inte med på bild...

Sedan fanns det cocktailköttbullar och smaskiga korvbitar och saftglögg.

Nytt för i år var chokladpuddingen med grädde efter UNDERBARA CLARAS RECEPT vilket 
blev mycket populärt. Och sedan hade jag gjort fruktsallad också.
Del av mig kände att jag hade för lite saker att bjuda på jämfört med hur det brukar vara, men mina gäster verkade nöjda ändå och tyckte att det lagom. Och det var verkligen skönt att ha tid för annat än bakning under veckorna innan Adventsfikat.

Mina vackra julkaktusar lyser upp köksfönstret just nu.

Syrran hjälpte till att lugna ner hundarna när de andra gästerna kom...
och systersonen hade telefonen nära till hands som vanligt.

Svågern tar för sig av godsakerna.

Systerdottern ser fram emot att äta chokladpudding.

    Pappas fru Monika och pappa själv tycker det är trevligt
med Adventsfika.

Pappa och mormor har båda två rest flera timmar för att besöka 
mitt Adventsfika och det värmer verkligen i själen.

Svågern kelar med min lilla sötnos.
Det enda tråkiga under dagen var att 92-åriga mormor vid ett tillfälle höll på att tuppa av - troligen blodtrycksfall - och vi fick hjälpa henne till sängen där hon sedan låg kvar och vilade tills hon och mina två mostrar åkte hemåt. Det är nog väldigt stor risk att det var sista gången som hon besökte mitt adventsfika, och kanske sista gången hon var hemma hos mig💔. Det känns förstås väldigt tungt, men samtidigt är jag så oändligt tacksam att hon har kunnat besöka ALLA mina 15 tidigare Adventsfika trots hennes höga ålder och det bär jag med mig i mitt hjärta för alltid.

Ett fint ögonblick med min älskade 92-åriga mormor.

Ett tag var det riktigt trångt i mitt sovrum medan alla försäkrade sig om att mormor 
mådde bra❤.

Min lilla pälskling ville vara med och mysa på sängen och få lite uppmärksamhet.

Det värmde verkligen mitt hjärta att se mormor sitta och klappa honom och prata 
med honom. Och jag tror min pälskling tyckte det var lika mysigt❤ 
Några timmar efter mina fina familjemedlemmar hade åkt hem kom en vän förbi och blev kvar några timmar på kvällen. Och igår så hälsade ytterligare ett par vänner på här hemma för att dricka glögg, äta gott och umgås, så det har blivit många mysiga timmars umgänge runt omkring Adventsfikat i år.

Jag har också konstaterat flera gånger att jag är riktigt glad att jag började julpyntningen extra tidigt i år och spred ut det över hela november. Det hade blivit bra mycket stressigare om jag hade väntat med det tills sista veckan innan Adventsfikat. Det jag hade kunnat göra bättre är att baka de bakverk som går att frysa tidigare under november. Dessutom hade jag kunnat göra i ordning julklapparna till mormor och mostrarna tidigare (vi byter ju julklappar vid Adventsfikat) och gjort hundarnas paketkalender tidigare i november. Som det är nu har jag fortfarande inte fixat den tyvärr, även om jag försöker trösta mig med att hundarna vet ju inte om att det är paketkalendermånad...

Nu håller jag på att beta av det gigantiska diskberget som blev efter Adventsfikat och eftersom jag inte har en diskmaskin så kommer det ta några dagar...


Man vill ju liksom göra andra saker också i december än att bara stå och diska...

Nu ser jag framåt mot allt det andra roliga och mysiga som december månad för med sig!

Julkramar,

Annie🎄🤶🎄

4 kommentarer:

  1. Wow vad mysigt och fint det ser ut! Stackars din mormor :( Men den kärleken och uppbackningen, det värmde alldeles säkert hennes hjärta!
    Älskar den här tiden när man får njuta av sitt julpyntade hem. Längtar till granen kommer som blir pricken över i!

    SvaraRadera
  2. Lika mysigt som alltid! Och jag tror ingen kan påstå att du hade LITE fika, är säker på att alla blev nöjda!

    SvaraRadera
  3. Så mysiga foton <3
    Fantastiskt att din mormor har kunnat komma så många år <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!