torsdag 1 november 2018

Förberedelser för pälsklingarnas julfirande🎄🐶🎁!

Hej Mina Julvänner!

Vilka jultraditioner har ni för era pälsklingar där hemma? 🎄🐶🎁

Jag har alltid satsat specifikt på hundarnas julklappar; på julen ska de få en massa paket med massor av gott att äta och tugga på (utan att matte tittar på prislapparna) 😋🎁. Under åren har jag sedan lagt märke till att speciellt min minsta pälskling fullkomligt ÄLSKAR att slita upp paket, vare sig de är till honom eller någon annan😀. Därför föll det sig naturligt att också börja göra paketkalendrar till hundarna eftersom att jag vill att hundarna ska ha det lika mysigt under december som jag har. Det enda 'problemet' är att jag har TRE hundar så det blir en himla massa godsaker och en himla massa paket - hela 72 stycken - att slå in.  

Eftersom det är så mycket hundgodis/tuggis att slå in så har jag handlat på mig godsaker under de senaste månaderna och utnyttjat extrapriser för att sprida ut kostnaden.


Igår fick jag dessutom en massa hundgodsaker av en vän som hälsade på oss, så idag tog jag fram allting och kavlade upp ärmarna och satte igång.


Min lilla paketgalning höll sig som vanligt väldigt nära mig, godiset och julklappspapperet…


...men även min beagle som ÄLSKAR tuggis…


...och min fina gamla vän höll sig nära för att kunna hålla mig och alla godsakerna under uppsikt😊.

För att inte riskera att hundarna ska få i sig något olämpligt när de öppnar paketen så använder jag aldrig snören eller tejp. Jag bara 'snurrar in' godsakerna i papper som en smällkaramell och vrider till ändarna på paketen.


Samma typ av tuggben får samma julklappspapper så att jag vet att jag ger dem alla tre varsitt paket med likadant innehåll varje dag.


Jag gömde också en del väldoftande godis i toarullar som jag sedan slog in, vilket ger sötnosarna lite extra jobb.

Efter ett par timmar hade jag äntligen slagit in alla paketen och lagt dem i en påse i väntan på 1 december.
Sedan var jag ju bara tvungen att slå in lite godis och ge pälsklingarna en försmak av paketkalendern. Jag tyckte nämligen lite synd om dem när de låg och väntade under paketinslagningen och tittade längtansfullt på mig och undrade när de skulle få något...


Det går ju liksom inte att tala om för dem att ni får vänta en månad på era paket...


Jag kan tala om att det var väldigt uppskattat av pälsklingarna att jag tjuvstartade paketkalendern idag med varsitt litet paket med några godsaker. Det är ju ändå november nu!


När jag var klar med julpysslet åt hundarna, så fortsatte jag med att slå in lite paket till min tvåbenta familj.


Som vanligt har jag INTE ALLS något tema när jag slår in julklapparna. Det beror helt på vem det är till och vilket papper jag känner för och vilket paketsnöre som passar mm. Dessutom brukar jag lägga mer tid och krut på själva innehållet än på utsidan av julklapparna; sån är jag😊🎁.

Det känns otroligt skönt att få sånt här tidskrävande julpyssel gjort  innan jag frostar av frysen och sätter igång med förberedelserna inför Adventsfikat.

Varma Julhälsningar,

Annie

10 kommentarer:

  1. Så mysigt med paketkalendrar till dina fina hundar, min vilket jobb att slå in alla klappar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag får ladda ordentligt innan jag sätter igång!

      Radera
  2. Aw härligt med paketkalender till dina fina hundar! Har ju inga husdjur själv, så kan inte komma med tipps hur jag brukar göra, hehe. Dock gör jag som du angående paketinslagningen till (tvåbenta) familjen. Jag kör aldrig på något tema heller, utan brukar blanda hej vilt bland julklappspapper och snören. Det enda jag brukar gå efter är att snöret ska passa till pappret. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Jag skulle bli sååå uttråkad om alla paket skulle ha samma tema!

      Radera
  3. Vad glada dina hundar kommer att vara i december :)
    Jag brukar också ge godsaker till våra husdjur på julafton. Min första egna katt älskade små leksaksmöss så han fick alltid ett gäng sådana invirade i silkespapper så kunde han leka en stund med paketet också innan han krafsade upp det. Min mamma gjorde också alltid julklappar till husdjuren och när jag var barn hade vi en katt som alltid lyckades leta upp sina egna julklappar under julgranen. Godsakerna var kanske inte så konstigt att hon nosade sig till men även leksakerna :) Tjejerna brukar även ta med sig godsaker till stallet dagen före julafton och ge till hästarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det känner jag igen! Om någon har slagit in en pipleksak till lilla paketgalningen, så kan man ge sig sjutton på att han hittar den bland paketen. Faktum är att vi ibland får skärma av julklapparna för att han ska låta bli dem:))

      Radera
  4. Så fina vovvar du har! Och så sött, älskar idén med paketkalender till vovvarna <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är RIKTIGT mysigt måste jag säga och en tradition som jag älskar! Att se deras iver när de sliter i paketen vämer mitt hjärta så mycket!

      Radera
  5. Kommentarerna jag skrivit från mobilen verkar inte ha kommit fram, jag får ta för vana att kommentera från datorn istället. Irriterande när tekniken inte fungerar!

    Jag brukar ju slå in 48 paket till barnen, men i år blir det bara åtta, de ska få paket på adventssöndagarna i år istället. Och så ska jag ha några paket på lut ifall bonusbarnbarnen sover över!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gulligt! Ja men det måste du ju ha! Små barn kan inte få för mycket julklappar:) Känns det skönt eller tråkigt att bara ge dina barn paket på söndagarna?

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!