söndag 25 november 2018

En vecka kvar till Adventsfikat...

Hej Mina Julvänner!

Mamma broderade denna underbart fina tavla till mig 2011.

Det är söndag kväll och jag sitter i soffan och skriver detta. På soffbordet doftar hyacinterna och på matbordet står några plåtar med lussebullar och jäser och i högtalarna spelas det gammaldags amerikansk julmusik. På balkongen lyser ljusslingan så fint och marken är vit av frost. Julen närmar sig verkligen med stormsteg och det känns underbart!

En annan sak som närmar sig med stormsteg är Adventsfikat så därför har jag kollat in mina planeringslistor för att se vad som är kvar att göra den kommande veckan...

Jag har en del julpyntning kvar att ta itu med. Julfodralen till kuddarna i soffan ska tas fram och lilla julgranen i sovrummet ska kläs. Jag ska sätta upp kakeldekoren i köket och julbonader i framför allt hallen. Jag har en del små juldekorationer som ska tas fram och en adventsljusstake som ska ställas i ordning. För att inte tala om alla små 'stilleben' av julklappssnören och julklappspapper och julpynt och ljuskoppar och pappers/tidningshögar mm som måste trollas bort innan gästerna kommer på söndag..

Jag har några julklappar att göra klart eftersom mormor och mina två mostrar får med sig sina julklappar när vi ses på Adventsfikat. De bor ju två timmar bort så vi kommer inte att ses något mer innan jul. Dessutom har jag ett antal adventspresenter att slå in.

Sedan har vi ju det ätbara som är kvar att göra:

Chokladbollar (glutenfria och vanliga)
Rischoklad
Klenäter
Chokladkladdmuffins
Biskvier
Cocktailköttbullar
Fruktbollar
Fröknäcke
Pain d'espice
Alkoholfri glögg

Det mesta av det som är kvar att göra är sådant som jag inte vill/kan frysa så det kommer att bli huvudsysslan på fredag och lördag, och det som är kvar av julpyntningen får jag ta itu med nu i början på veckan. Sedan har jag också bokat tvättstugan på tisdag så att jag kan tvätta det som behövs; speciellt med tanke på att det kommer några päls-allergiker på Adventsfikat. Kan vara en utmaning med tre hundar här hemma, så städning och vädring krävs på lördag (och söndag förmiddag).

Jag måste säga att jag ändå känner mig ganska nöjd med hur jag ligger till. Tidigare år har jag varit mycket mer stressad, men i år känner jag mig superlugn än så länge. Syrran och jag har pratat om att hon och systerdottern eventuellt skulle komma och hjälpa mig lite med städning mm på lördag. Jag hoppas att det blir av för det brukar vara underbart med en hjälpande hand eller två dagen innan, men annars får det gå ändå.

Varma Julhälsningar,

Annie

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att du inte känner dig så stressad! Som vanligt önskar jag att jag kunde vara med på ditt adventsfika, det låter så mysigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade varit mysigt om du bodde närmare <3! Då hade du och din familj varit väldigt välkomna!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!