fredag 12 december 2014

Pepparkakshus och jättemysigt Luciatåg!

Är jag den enda julbloggaren som har svårt att hinna med att julblogga just nu?!
Men det är väl så som det ska vara - den här tiden ska ví ha fullt upp med att njuta av och uppleva årets bästa tid och kanske mindre tid att blogga om den:)

I går var jag hos syrran för årets pepparkaksbak; för oss brukar det innebära köpt pepparkaksdeg som syskonbarnen lätt kan baka ut och köpta färdigbakade pepparkakshus som vi dekorerar. I år gjorde vi faktiskt små hus efter egna mallar vilket innebar att två av tonåringarna fick eget dekorerade pepparkakshus till sina rum. Min äldsta systerson (som fyller 17 år idag!) är inte det minsta intresserad av pepparkaksbak och juldekorering etc så han är sällan med oss och julpysslar tyvärr.
Som vanligt glömde jag bort att ta kort under själva baket, men de två husen som syrran och jag dekorerade kom till slut med på bild...


Vi är nöjda med båda husen. Vi hade lite svårt att få kristyren rätt från början, vilket innebar att jag stod och rörde i kristyrskålen i minst en kvart och att syrran blev missnöjd med sitt ena tak eftersom kristyren flöt ihop. Kyrkan började som en liten stuga som sedan såg ut som en lada som jag sedan tyckte att vi skulle göra till en kyrka :D Så syrran - som är den konstnärliga av oss - gjorde en mall på fri hand till ett kyrktorn. Med lite kristyr så såg kyrkan helt ok ut till slut, men den bjöd oss till några skratt under bak/byggnadsprocessen:)) Vi avslutade kvällen med att titta på en av våra tecknade favoritjulfilmer, Fred Flintas Jul:)

Medan jag var hemma hos syrran igår så passade jag på att ta kort på två virkade stärkta julstjärnor som jag har gjort...

 
Jag gav bort sådana här till mamma och syrran i julklapp förra året, och jag tyckte de såg jättefina ut upphängda så här hemma hos syrran:)
 
Idag klev jag upp tidigt för att titta på min systerdotters Luciatåg på hennes skola. Även om det var segt att gå upp tidigt, så ångrar jag det inte!
 
 
Luciatåget var underbart stämningsfullt och barnen (skolans alla sjätteklassare) sjöng JÄTTEFINT både engelska och svenska jullåtar.
 
 
 Jag och syrran njöt verkligen och personligen kan jag säga att det var det finaste Luciatåg jag har sett live. Synd bara att vi fick trängas med alldeles för många vuxna som skulle dela på alldeles för lite åskådarutrymme:(
 
Hoppas ni alla får en mysig Lucia-dag imorgon!
 
Happy Holidays,
 
Annie
 

2 kommentarer:

  1. Tror att både bloggare och läsare har lite fullt upp just nu, verkar så tycker jag iallafall :). Vad fina pepparkakshusen blev och vad fina de virkade stjärnorna är!
    Julkram Ammie

    SvaraRadera
  2. Tack! Visst är de:) Stjärnorna är efter ett mönster i något gammalt Allers Julmagasin - visst är de fina:) I tidningen används den som toppstjärna i julgranen men de gör sig lika fint i ett fönster tycker jag:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!