lördag 20 december 2014

Lilla Julafton med pappa!

Ja, nu har våran familj firat den första av tre stora juldagar! Pappa och hans fru M kom på besök från Stockholm för att fira jul med oss barn och barnbarn.

Jag kom i säng 02.30 i natt efter att ha gjort chokladmousse och slagit in kolor till sent på natten. Sedan vaknade jag runt kl. 8 på morgonen och började med att gå igenom två stora flyttlådor med julklappar för att hitta de som var till pappa och hans fru. Sedan var det fullt upp med att förbereda allt ätbart, och vid 11-tiden var jag riktigt stressad! Tack och lov kom syrran vid 11.30 för att hjälpa mig, och när hon och jag började få koll på läget fick vi höra att pappa & M hade fastnat i köer och var lite sena. Det innebar att jag till och med hade tid att sitta ner en stund, så när våra hedersgäster väl dök upp kände jag mig riktigt lugn och i kontroll över alla kastruller och burkar mm!

Vardagsrumsbordet står redo med nötter och fruktkorg.

Medan matte stressar runt så tar jag det lugnt i sängen...


Systerdottern skriver i min julgästbok.


Köttavdelningen på julbordet - tillsammans med plättar som de yngre
familjemedlemmarna vill ha på julbordet.

Den gröna avdelningen på vårat julbord.

Fiskavdelningen med min laxmousse som huvudattraktion.

Hela köttavdelningen

Passande slips för dagen:)

Minusgrader ute och därför lite vit frost på marken:)


Julklapparna ligger och väntar under granen...


Närbild på tomten som har sytts av mamma och följt med våran
familj under åren. Den tomten är en av mina mest kära
julsaker:)

Systerdottern tar hand om dagens jättemysiga julklappsutdelning:)
Till julklappsutdelningen bjöd jag på lite julgodis och sedan åt vi hallonparfait och/eller chokladmousse till dessert.

Det var verkligen en jättetrevlig stämningsfylld dag med god mat och julmys med familjen. På det stora hela var jag mindre stressad idag än jag har varit under tidigare Lilla Julaftonsfiranden, och det berodde nog till stor del på att jag fick hjälp innan av syrran, och efteråt av mamma som var kvar en stund och hjälpte mig att diska/städa undan allt :D

Nu hoppas jag att jag får en god natts sömn för jag har mera saker som ska göras imorgon innan julaftonen:D

God Jul!

Annie

2 kommentarer:

  1. Tack Ann-Cha för en fantastisk dag! Det var så otroligt fint ordnat och det hela blev verkligen fantastiskt Nu känns det att "julen är här" på riktigt!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var jättetrevligt som vanligt! Å god mat:) kram och tack<3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!