onsdag 29 oktober 2014

Svävande tomtar...!

Jag gillar att ha speciella lampor till julen, som den här  till exempel som jag skrev om i ett tidigare inlägg. På sista tiden har jag funderat mycket på min takbelysning i hallen och hur jag skulle kunna förnya den. Den gamla lampan har i princip varit en grön boll (typ billig rislampa) i något glänsande material som var fint det första året men som nu har blekts och blivit väldigt dammig... Jag har känt att jag ville ta bort den lampan och ha något nytt och fräscht. Syrran hjälpte mig att leta lite inspiration på nätet och jag hittade en hel del förslag på hur man själv skulle kunna dekorera en billig rund vit rislampa från IKEA på ett snyggt sätt. Och då slog det mig: decoupage!
Sagt och gjort, jag köpte min rislampa och valde sedan ut tre av mina finaste tomteservetter. Jag klippte ut motiven på servetterna i cirkelformar och sedan limmade jag på dem på lampan med decoupage-lack. Efter ett par dagars pyssel kunde jag slutligen hänga upp min högst personliga julhallslampa!

 
 
 
Jag vet inte vad ni tycker, men jag ÄLSKAR den här lampan och jag är såå himla nöjd:DD Den känns verkligen som MIG, och jag blir så glad och fylls av en sådan julstämning varje gång jag tittar på den. Och att klippa servetterna i cirklar fick det att se ut som en massa fina julgranskulor sitter på lampan! Jag var lite fundersam på om jag skulle kunna göra något som faktiskt såg ok ut, men jag är så glad att jag vågade prova:) Det underlättade förstås att rislampan var så billig att jag faktiskt hade råd att pröva och eventuellt misslyckas...:)

Jag har också gjort en liten annorlunda julkrans som jag har skrivit om på min vardagsblogg Våran Lilla Vrå . Den här tiden på året är det ju lätt hänt att min julnördighet sprider ut sig till flera ställen än bara den här julbloggen:)

Happy Holidays,

Annie

7 kommentarer:

  1. Vad fin den blev:) det pysslet som ger glädje är det bästa pysslet! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här slår nog juletiketterna - kanke inte under produktionsfasen, men när den var klar:)

      Radera
  2. SV: Förut kunde jag verkligen inte begränsa mig när det kom till jultidningar, men jag har blivit ganska kräsen de senaste åren så jag köper kanske bara 3-4 st per jul ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är imponerad! Själv har jag ingen självbehärskning whatsoever när det kommer till julen :D

      Radera
  3. Vilken jättemysig lampa, kul idé.

    SvaraRadera
  4. Vilken kul idé och fint blev det också! Roligt med en personlig lampa.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!