fredag 12 september 2014

Sandras Jullista!

Nu är det dags för en jullista igen! Den här härliga listan kommer från bloggen Sandras Jul !

Vilket är godast: Lussebullar eller pepparkakor?
Jag bakar både och varje jul, men jag ÄLSKAR mina lussebullar som jag bakar efter ett gammaldags recept. Äter säkert hundra stycken under julsäsongen!

Vilka favoriträtter har du på julbordet?
 Gravad lax, brysselkål, mina köttbullar, rödkål, ägghalvor med rom tillsammans med inlagd sill, julsallad, vörtbröd med god ost, julknäcke med julskinka, risgrynsgröt.

Vilken rätt gillar du minst på Julbordet?
Janssons, syltor, allt med senap

Vilken glögg är godast enligt dig?
Den egna alkoholfria glögg jag brukar göra, men gillar också IKEAs glögg.

Äter ni Jullunch eller Julmiddag?
Vi brukar äta ett enkelt julbord mitt på dagen, och sedan blir det gröt och macka efter Kalle och barnens julklappar.

Vid vilken tidpunkt på Julafton kommer tomten till er? Morgonen?, mitt på dagen? eller på kvällen? Före eller efter Kalle Anka? Kommer han?
 Ibland kan ett av barnen få klä ut sig till tomte och 'hjälpa den riktiga tomten' som inte hinner komma. I sådant fall brukar det bli innan Kalle.

Ser du verkligen på "Kalle Anka" varje jul?
Absolut! Jag vill inte missa en sekund - för att vara på den säkra sidan så spelar jag också in den. När jag bodde i England brukade jag också titta på en inspelad Kalle Anka. Det blir inte jul om jag inte får se Kalle!

Vem i din familj, släkt eller bekantskapskrets "andas"och "är" mest julig? ( Du får inte säga dig själv)
Min syster kan vara ganska julig, speciellt nu när syskonbarnen är större och hon har tid och ork att julpyssla i december. Men jag tror också att min mamma är ganska julig egentligen - men hon skulle aldrig säga det - eftersom det var hon som gav mig och syrran så många mysiga julminnen under barndomen genom juldekorationer och jultraditioner. Hon brukar också pynta sitt hem riktigt mysigt runt julen (i den mån hon orkar):)

"Kan du vissla Johanna" eller " Karl Bertil Johnssons Julafton"?
Vet inte om jag har sett "Kan du vissla Johanna"... Karl Bertil måste jag dock se varje jul!

Julsnapsen, Julölen eller julmust? Vatten? Vilket dricker du helst till Julmiddag/lunch?
Jag dricker vatten. Jag dricker inte alkohol och gillar faktiskt inte julmust. Däremot vill jag gärna dricka glögg på julaftonen.

Midnattsmässa eller Julotta?
Det verkar väldigt mysigt med Julotta, men faktum är att jag är alldeles för morgon- och kvällstrött för någon av dem:)

Heter det Lussebulle eller Lussekatt,? (alltså saffransbrödet som serveras i juletid)
 Jag säger Lussebulle eller Saffransbulle.

Hur benämner ni dagen före Julafton, allstå den 23/12? "Dan före doppare dagen"?" Lillejulafton"? eller annat namn?
Vi säger nog bara 'den 23e'...

Vilket datum klär ni Julgranen?
Jag brukar tidigast klä julgranen på Nobeldagen eller senast på Lucia. Jag vill njuta av den så länge som möjligt:)

Julmusik i butikerna när man Julhandlar eller ej?
Absolut! Ju mer julmusik desto bättre!

Nämn 3 färger som är förknippad med julen för dig?
Rött, vitt och grönt, men även silvervit.

Julstjärna eller Julspira i toppen av julgranen?
Definitivt julstjärna!

Mysigaste stunden på Julafton? Beskriv?
Jag älskar allt på julaftonen, men de två bästa stunderna är nog när vi sitter ner allihop och tittar på Kalle Anka, och när vi vuxna har vår julklappsutdelning alldeles för oss själva sent på julaftonskvällen. Då kan vi ta tid på oss och prata om varje julklapp, och beundra dem ordentligt:)

"Last Christmas" eller "All I want for Christmas" ?
Båda två!

Vilket Julpynt saknar du i ditt hem?
Jag kan faktiskt inte komma på något. Jag brukade sakna en stor tomte att ställa vid granen, men sedan fick jag av mamma den jultomte som brukade vakta granen när vi var små, så nu är jag nöjd:)

3st tips på "Juliga" filmer?
White Christmas
Holiday Inn
It's a Wonderful Life


Happy Holidays,

Annie

4 kommentarer:

  1. Roligt som alltid att läsa:) nä, det finns inte en chans att vi skulle orka ta oss iväg på julotta! Då har vi ju precis fått krupit i säng efter att ha öppnat paket och myst hela natten... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag väntar fortfarande på att få läsa dina svar:))

      Radera
  2. Roligt att läsa dina svar på Jullistan =)

    SvaraRadera
  3. Det var en kul lista att fylla i:))

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!