onsdag 8 november 2023

Tillbakablick: Julklappsspelet 2022 och Patch sista dagar...

Förra årets julklappspel var den sista jultraditionen i våran familj som Patch var med på❤️💔. Det var lördag den 3:e december och som vanligt samlades vi, den närmsta familjen, hemma hos mamma på eftermiddagen. Det här är nog den jultradition - förutom julafton så klart - som är mest populära bland familjens yngre generation, så vi brukar försöka hitta en dag som funkar för både lastbilschaufförer och väktare så att alla kan vara med🥰.

Läget med Patch var inte bra. Han fick sämre och sämre aptit på grund av njursvikt och jag försökte locka honom att äta den ena godsaken efter den andra men det var lönlöst och vid det här laget förstod jag att jag bara hade ett fåtal dagar kvar med honom💔😭.... Tidigare under hösten hade jag planerat på att sticka en ny fin (jul)tröja till honom, och av någon anledning blev det jätteviktigt att få klar den. Han älskade ju sina stickade tröjor, och jag antar att jag kände att detta var något jag faktiskt kunde göra för honom❤️. Annars var jag ju så fruktansvärt maktlös och kunde inte göra något alls för att stoppa sjukdomen från att ta livet av min älskade följeslagare💔💔💔.


Och även om han bara bar sin nya tjocka, glittrande jultröja i några dagar, så kändes det fint inombords. 


Och som ni ser hade vi snö även denna dag. Väl hos mamma åt vi tex mex som vanligt, men tyvärr tog jag ingen bild då trots att det är den stunden jag minns bäst från den dagen.  Patch satt nämligen i mitt knä hela kvällen och när jag åt var han faktiskt intresserad av min mat så jag lät honom äta köttfärsen på tallriken🙈. Det skulle jag ALDRIG göra annars, men jag var SÅÅÅ desperat att få honom att äta NÅGOT😔... Och det visade sig i princip vara det sista som Patch åt...någonsin...så jag är VÄLDIGT glad att jag frångick alla mina vanliga hundägarprinciper vid det tillfället❤️.

Efter maten lades alla julklapparna upp på bordet. Det är ju lite mer spännande nuförtiden när även den arbetande yngre generationen får bidra med egna julklappar, så allmänt sett så blir det bara roligare och roligare med julklappsspelet som har blivit en viktig tradition i vårat julfirande. Och här kan också tilläggas att vi inte är så hårda med våra spelregler utan tanken är att alla ska känna att de lämnar spelet med bra vinst😁. Vi brukar ha en regel på minst 3 julklappar, men alla brukar ha mer än så när vi slutar (eftersom vi har såå många julklappar). Och efter vi har avslutat spelet brukar det dessutom förekomma en hel del byteshandel som ökar chansen ännu mer att alla är nöjda med sin julklappshög. Dessutom är det nog en av de tillfällena på året då vi alla sju (jag, mamma, syrran, svågern och mina tre syskonbarn) har det som roligast tillsammans. Det brukar alltid bli mycket skratt och skoj och kärleksfulla pikar mm, och det är helt enkelt en väldigt hjärtevärmande jul- och familjetradition🥰❤️.


Trots att Patch var sjuk var han lika intresserad av alla julklappar som vanligt❤️. (När jag tänker på det nu kommer tårarna🥺💔). Han ÄLSKADE ju verkligen paket och ville alltid ha stenkoll på alla julklappar under hela julen🎁❤️.


Som vanligt var han redo att lägga beslag på ALLA paket🥰.


Tyvärr har jag inga minnen som helst av själva julklappsspelet; hela mitt fokus var på min lilla pälskling. 


Vi hade faktiskt tre hundar med på julklappspelet eftersom syrran och svågern tog hand om lilla Bosse förra julen. Rocky var förstås också med men han åt tuggben och kopplade av i den gosiga bädden som jag hade tagit med till hundarna.


Efter ett tag orkade inte Patch hålla koll på alla julklappar...


...utan vilade bara i mitt knä medan vi spelade klart.


På vägen hem körde vi förbi den stora Gävlebocken som var fint upplyst. 


De sista dagarna med Patch var vi i en bubbla. Patch låg och sov på soffan och i min famn medan jag tittade på alla mina favorit-julfilmer en sista gång tillsammans med honom och Rocky. 

Jag försökte till och med hitta klipp från kalle Ankas julafton på Youtube så att jag kunde se dem tillsammans med båda hundarna en sista gång🥺.


Vi gick korta promenader på Patch's villkor och självklart bar han sin jultröja.


Men mest låg han i min famn där han var som tryggast medan jag räknade ner timmarna innan jag var tvungen att säga farväl till honom på morgonen den 6 december 2022😭💔😭.

Tack för allt min älskade lilla paketgalning🥺❤️. Julen kommer aldrig bli densamma utan dig och din bror 💔🐾💔.

Annie

1 kommentar:

  1. Så fint berättat om Patch sista tid som fick innehålla både massa paket och äta från bordet <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!