onsdag 15 november 2023

Tillbakablick: Familjens pepparkakspyssel 2022

Hur har ni det ute i stugorna? Här är det ganska bra just nu, speciellt med tanke på att vi har fått snö och minusgrader🤗❄️🤩.

De konstgjorda grangirlangerna på balkongen är täckta med ett lager fluffig snö...


...och Neville och jag njuter av vintriga promenader som inkluderar kängor med broddar för min del. Dessutom är ju alla vanliga promenadvägar mycket mysigare när allt är täckt av snö.


Jag har en lång lista i huvudet på (juliga) saker jag vill göra och försöker beta av dem i turordning, men som vanligt den här tiden på året så börjar dagarna flyga förbi i en ryslig fart. I dag har jag i alla fall bakat matbröd och nu ligger en hög väldoftande vörtfrallor och svalnar i köket. 



Men i detta inlägg tänkte jag berätta om förra årets pepparkakspyssel. Jag och syrran och de syskonbarn som vill vara med har ju länge haft som jultradition att träffas en kväll i december och sätta ihop och dekorera pepparkakshus och baka ut pepparkakor av färdig pepparkaksdeg som sedan dränks i krisyr och godis😉. Mitt huvudsakliga jobb brukade vara att göra flera satser kristyr och syrran brukade vara den som satte ihop husen. Men de senaste åren har vår pepparkakstradition förändrats en del. Nu är syskonbarnen så pass stora att de kan inhandla material och ansvara för sina egna byggen själva om de vill vara med. Och syrran har då mera tid att få utlopp för sin egna kreativa ådra, vilket har inneburit att hon kan bygga mer på fri hand. Och vi försöker numera dessutom planera in den här pysselstunden så att min svåger Anders kan vara med och hjälpa till med den kreativa processen. Och jag har också börjat våga mig på att skapa små saker med pepparkakor...även om jag fortfarande ansvarar för kristyren😅. 

Förra året hade vi planerat in vårat pepparkakspyssel några dagar efter Patch dog och jag var inte alls säker på hur det skulle kännas. Dock hade jag ju fortfarande min älskade Rocky vid min sida...


...och det var dessutom ganska skönt att inte vara hemma utan istället vara omgiven av familjen och lyssna på syrran och svågerns diskussioner om pepparkaksbygget❤️.


Jag hade bestämt mig för att återigen göra en pepparkakslykta - tycker de är så mysiga! - Och Linnea hade köpt ett pepparkakshus som hon noggrant dekorerade med koordinerade chokladlinser. Syrran gräddade smådelar till pepparkaksprojektet som hon sedan började montera.


Självklart var Rocky med och kollade in vad vi gjorde, men när det inte innebar något ätbart för honom slog han sig till ro på kökssoffan.


Sedan dök Anders upp lagom till att syrran började få lite ordning på byggdelarna.


Själv hade jag fått hjälp av syrran att limma ihop lyktan eftersom hon är mycket bättre än mig när det gäller att hantera en limpistol.


Nu började årets projekt ta sig.


Fördelen med pepparkakspyssel är att man samtidigt kan knapra på dekorationsmaterialet om man så vill😉.


Jag hade bakat ut 3 stora hjärtan av köpedegen och dekorerade dem med grön och vit kristyr. Sedan fick de hänga i mitt vardagsrumsfönster under hela julen. I år får jag nog göra fyra hjärtan...


Och nu började man se vad årets stora bygge skulle bli...!


Eftersom Anders är lastbilschaufför blev han ansvarig för de små designdetaljerna. Det är ju väldigt viktigt var strålkastarna mm sitter på en lastbil😉.


Min systerson Simon stannade till en stund i köket och dekorerade lite pepparkakor...eller provsmakade kristyren och dekorationsmaterialet... Oklart vilket😉...men kul att han var med en stund. Mitt tredje syskonbarn Pontus har flyttat hemifrån och var inte med.


Vid det här laget hade Rocky ledsnat på vårat pyssel och gått och lagt sig på hans favoritställe hemma hos syrran... Högst upp på kuddhögen i deras soffa🥰❤️. Älskade livsnjutaren Rocky🥺💔.


Dekorera pepparkakor kräver hög koncentrationsnivå. Samma när man ska dekorera en pepparkakslykta😁.


Anders och Syrran funderar på detaljerna...


...och så småningom började man kunna se...


...exakt vilken julig lastbil det skulle föreställa🤩❣️


TADAA❣️❣️❣️ 
Visst blev den fin, julens mest kända lastbil! Samarbetet mellan Anders med sina detaljkunskaper om lastbilar och syrran med sin kreativa ådra och dekorationskunskaper fungerade utmärkt i detta fall! Och själv var jag riktigt nöjd med min lykta och mina stora pepparkakshjärtan med hundtema🐾❤️. Speciellt hjärtanen som för det mesta brukar se ut som en 5- åring har dekorerat dem (jag är duktigare med garn än en spritspåse om man säger så🙈😅), men förra året var jag ganska nöjd minns jag🤗.

Och om ni undrar så har syrran redan bestämt vad årets pepparkaksprojekt ska bli - och förberedande arbete pågår - men mer än så tänker jag inte säga just nu🤫😁.

Med Varma Julhälsningar,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!