måndag 4 november 2019

Juligt och mysigt från veckan - och dagen - som gått!

Hej mina julvänner!

Nu sitter jag i min soffa med hundarna omkring mig och med ett underbart juligt doftljus tänt på vardagsrumsbordet samt låg gammaldags julmusik i högtalarna och julig mysbelysning i fönstret … och konstaterar att det är mindre än 4 veckor kvar till Adventsfikat och 50 dagar kvar till Julaftonen! Tiden börjar så sakteliga gå fortare nu … ja, ni förstår väl vad jag menar😉.

Större delen av förra veckan gick åt till att börja storstädningen inför jul, och fira min yngsta fyrbenta busunge som fyllde 8 år, och sörja Tyson eftersom det var exakt sex månader sedan jag sade farväl till honom.

💔SÅÅÅ SAKNAD💔

Små juliga inslag dök dock upp lite här och där och nu när det är november så har jag gett mig själv tillstånd att börja med julpyntet och förberedelser inför Adventsfikat så den här veckan kommer det att hända desto mer juligt här hemma. Jag kommer så klart inte slänga fram allt juligt IMORGON, men jag har redan börjat smyga in små julsaker som bara kommer att bli fler och fler under november. Jag vill absolut inte stressa under november/december och jag vill definitivt hinna sticka på mina olika handarbetsprojekt så jag börjar förberedelserna i riktigt gott om tid helt enkelt.

Så här kommer bilder från veckan som gått..


Jag har tagit fram min underbara gamla gröttallrik från Fyrklövern och ätit många portioner julgröt! Så gott och värmande när det är ruggigt och kyligt ute. Det lustiga är att julgröten alltid smakar bäst när den äts på jultallriken...?! Knäppt men sant.


Jag har radat upp mina favoritjulböcker på tavellisterna i vardagsrummet😍. Så underbart att se dem på plats igen!


Jag har stickat på fina, vintriga hemliga saker ...


… och den avancerade ADVENTSSOCKAN från Järbo Garn till mig själv.


Som jag sade så blev det födelsedagskalas i lördags och när jag gick omkring och gjorde i ordning här hemma så kändes det nästan som det brukar göra inför Adventsfikat.


I sovrummet röjde jag och tvättade fönstrena och hängde upp mina röda julgardiner. Eftersom jag aldrig har haft persienner i sovrummet (fanns inte när jag flyttade in och har inte blivit av att fixa) så måste jag erkänna att jag faktiskt använder röda fleecefiltar som gardiner. Fleece mörklägger bra och blir väldigt ombonat på vintern så så har det blivit i många år...


Idag tog jag mig själv i kragen och tog fram min fina julpärm och började med jullistorna. Väldigt sent ute för att var mig, men det är nog ett sådant år i år...


Jag klippte ut gamla recept och julklappsidéer från jultidningar och klistrade in i pärmen. Jag började också på årets julklappslista, och skrev klart och skickade ut min egen önskelista. Jag har så himla dålig koll på vad jag ska ge för julklappar i år. Speciellt om mottagarna inte vill ha något stickat... Det känns som om jag redan har gett allt till alla, och idéerna börjar tryta... eller så är det jag som har kämpat så mycket med livet det här året att inspirationen har totalt försvunnit...


Idag var jag också nere i källaren och tog fram några kassar med julbelysning mm. Jag har verkligen längtat efter att ta fram lite mer julbelysning så idag var det äntligen dags att sätta upp en liten bordsjulstjärna i vardagsrumsfönstret. Jag HAR faktiskt sett en julstjärna i ett annat fönster i grannskapet så jag är INTE först ut...😉!


På min lilla hylla i hallen blir det en kombination av jul och minneshylla i år, så lite konstgjorda julblommor och en julslinga blev lagom tillsammans med Tysons fina tavla. Om jag hittar någon röd minitomte etc i gömmorna försöker jag kanske klämma in den på hyllan senare i månaden...


 Sedan tog jag fram min fina vita, frostiga glaslykta som jag hade ljusslingor i förra året vilket blev väldigt fint och något jag fortsätter med i år. Det är såå mysigt att titta mot fönstret nu och se den lilla julstjärnan lysa tillsammans med glaslyktan på matbordet😍🕯⭐!


Slutligen har jag varit väldigt avundsjuk på norra Norrland som har fått snö den sista tiden, men nu ser det VÄLDIGT LOVANDE ut på väderprognosen för oss i södra Norrland också!!!


Jag håller tummarna hårt, hårt att vi ska få lite snö till helgen. Vilket innebär att jag bland annat ska försöka få upp balkongbelysningen i morgon... Wish me luck!

Det var allt från Våran Lilla Julvrå för den här gången. Nu ska jag koka lite tomtegröt till middag och titta på julfilmsklassikern It's a Wonderful Life för femtioelfte gången. Det var nog någon månad sedan jag såg den underbara filmen så det börjar bli dags igen😉!!!

Julkramar!

Annie🎄🤶🎄


8 kommentarer:

  1. Alltså jag måste säga det igen: Din julblogg ger mig så mycket julstämning att jag sitter och ryser nu :) Kanske det är enkelheten och att du beskriver din juliga vardag och de fina naturliga fotona. Jag gillar det!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för din underbart fina kommentar <3! Den värmer verkligen mitt hjärta <3. Jag har själv känt många gånger att min jul är så 'begränsad' och ointressant eftersom jag bor så trångt, alltid har en begränsad ekonomi, inte tar så bra kort och gör mycket själv etc. Då är det extra fint att höra att jag ändå lyckas sprida julstämning i det lilla och enkla och hemmagjorda. Tack <3!

      Radera
  2. Vilket mysigt födelsedagskalas du har dukat :) och vilket bra tips om fleecefiltar som gardiner kan tänka mig att det mörklägger bra :) här fick vi lite snö på söndagskvällen är fortfrande lite vita snöfläckar kvar på backen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3! Vad mysigt med lite vitt på marken! Hoppas vi har det snart här också:=D

      Radera
  3. Gud så mysigt det låter med allt julfixande och ombonande du börjat göra i ditt hem. Och så fina, stämningsfulla bilder! Det låter som en bra plan, att ta det i små steg och inte superstressa mot slutet. Vår snö försvann ganska snart efter att den kom, men kanske kanske får vi lite till helgen, och kanske kanske lite nästa vecka. Vi får se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo det känns helt rätt i år. Jag vill kunna ha december-dagar då jag bara tittar på julfilmer och handarbetar UTAN att känna mig stressad över allt jag borde göra. Och dagarna går sååå fort...:(

      Radera
  4. Så mysigt att börja smyga fram julen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är underbart!!! Man blir varm i hela själen!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!