fredag 6 september 2019

Julrutinerna flyger all världens väg i år...

Hej mina julvänner!

Hur har ni det så här i början på september? Själv är jag så glad att vi äntligen är inne i höstmånaderna, fast just september månad tycker jag kan vara ganska dryg. Den stora anledningen till det är att jag vill mysa i en fodrad jacka på hundpromenaderna vilket fungerar utmärkt om det är blåsiga, molniga dagar. Men när solen tittar fram så blir man alldeles för varm alldeles för fort och det irriterar mig😉. Nu vill jag ha kyla så jag kan mysa i mina jackor och gömma håret i mössor och gräva ner hakan i en skön halsduk...fast det här kan jag ju inte prata högt om; då anses man ju vara tokig😁.

Eftersom jag har en sådan längtan efter varma, gosiga kläder så har jag även börjat sticka gosiga ullvantar i olika mönster. Det är riktigt beroendeframkallande måste jag säga. Min favoritvante än så länge måste vara den här Julvanten vars mönster finns på JÄRBO GARNS BLOGG och är designad av Maja Karlsson.


Och ja, jag har några trådar att fästa på den, men det ska väl hinnas med innan snön kommer, hohoho!

En annan vante jag har stickat är den här vanten Allmoge som också är designad av Maja Karlsson.



Sedan var jag ju bara tvungen att testa att kombinera min kärlek för julen, stickning och hundar vilket resulterade i denna röda julhundsvante😍🐾.


Jag hittade hundmönstret på Pinterest och eftersom min minsta hund gillar att sitta på bakbenen så var jag bara tvungen att infoga mönstret i mina vantar😊.

Jag måste erkänna att det inte är någon julordning alls på mig i år😳, och jag orkar faktiskt inte bry mig om jag ska vara ärlig. Det är svårt att finna glädjen i livet just nu - samtidigt som jag har en stark känsla av att leva i nuet - så känner jag för att göra något juligt så gör jag det. Idag tittade jag på en av mina kära gamla amerikanska julfilmer Christmas in Connecticut...


...och jag har även tittat på min älsklingsjulfilm It's a Wonderful Life. Det spelar liksom ingen roll hur många gånger jag ser den filmen; jag får en klump i halsen och jul i hjärtat varje gång jag ser den underbara slutscenen med James Stewart.

Amerikanska julklassikern It's a Wonderful Life.
Jag har faktiskt tittat på Polarexpressen också - 😲 -  vilket går helt emot mina normala jultraditioner. Jag brukar bara titta på den en gång varje jul annars, och då oftast den 23:e december hemma hos syrran som del av vårat julfirande.
Julmusik lyssnar jag på så gott som varje dag. Inte hela tiden och inte mina favoritlåtar, men en stund då och då när jag känner för det. Faktum är att jag har en JULRADIOKANAL igång som spelar gammaldags jullåtar nu medan jag skriver detta. Man kan inte få för mycket julmusik enligt mig. Och det är ju BARA 110 dagar kvar till jul🎄🎅!

Det verkar för övrigt som Dollarstore har samma inställning som mig när det gäller årets jul😊. När jag var där för några veckor sedan så blev jag superförvånad av att se en del juldekorationer framplockade😲. Nog för att jag är en julnjutare, men det kändes lite väl tidigt även för mig med jul i affärerna i augusti ...! Dock var jag ju tvungen - ja ni förstår ju...- att ta en liten snabbtitt😉.


Det var en mängd olika fina LED-julslingor, och jag kan mycket väl tänka mig att pryda mitt hem med någon av dem lite längre fram i höst.


Förutom lite julmusik, julfilmer och juliga handarbeten så har jag även bakat lite med juliga smaker. Jag testade ett bakrecept med saffran som INTE blev bra tyvärr, så nu har jag bara en påse saffran kvar i gömmorna innan jag kan fylla på mitt förråd senare i år. Däremot har jag bakat mjuk pepparkaka med kanel, ingefära, nejlika och lingonsylt och den blev så där juligt mustig och kryddig som jag vill ha mina riktigt juliga mjuka pepparkakor.


Så trevligt att ha mjuka juliga skivor liggandes i frysen som jag kan ta fram vid behov ... och JULSUG ...! Faktum är att jag har en skiva framme som jag ska njuta av lagom till Diamond League-finalen ikväll.

Nej, nu ska jag ta fram mina julröda stickor och fortsätta sticka på mina ullsockor och kolla på lite friidrott från Bryssel. Hoppas ni får en fin helg som kanske innehåller något litet juligt här och där!

Julkram,

Annie🎄🎅🎄

8 kommentarer:

  1. Vad härligt att du börjat smyga igång med lite juligt och vilka helt fantastiska vantar. Älskar stickade mysiga vantar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad gullig du är! Jo, vantarna är riktigt gosiga:)

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! Roliga att sticka är de också:)

      Radera
  3. vilka fina vantar du har stickat :) älskar mönstret på dem <3

    SvaraRadera
  4. Jag känner ett starkt behov att börja titta på julfilmer. Älskar vantarna!
    SV: Har lite svårt att sluta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker definitivt att du ska börja titta på julfilmer redan nu. Livet kan förändras på en sekund så man ska göra det man känner för just nu <3 Vem vet vad morgondagen för med sig...

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!