torsdag 26 september 2019

Att öppna en jullåda...

Hej Mina Julvänner!

Som jag berättade i mitt förra inlägg så har min älskade pappa drabbats av Alzheimer vilket tyvärr har lett till att han bland annat inte kan köra bil längre. Därför hjälpte syrrans familj till att tömma ett gammalt förråd som han och hans fru hade och jag fick hem en låda med gamla julsaker. Jag förstår inte varför de tänkte på mig😳😁?! Faktum är att jag faktiskt fick frågan om jag var intresserad av lådan, och jag kunde ju förstås inte säga nej till chansen att gå igenom en låda med en massa gamla julsaker! Är man en julälskare så är man🎄🎄🎄!


Snacka om att det var en julig nostalgiresa delux att öppna den lådan! Det var en hel del gamla julsaker som jag inte alls var intresserad av och som hamnade i soprummet. Gamla rangliga adventsljusstakar av metall och gamla konstgjorda hyacinter och julstjärnor i det där konstiga plasttygsmaterialet de använde till blommorna på 70/80-talet. Små konstgjorda granar som var helt ihopknöglade och inte såg det minsta realistiska ut. Några juliga blockljus som säkert hade 40 år på nacken och hade tappat vecken. Men trots att det var en hel del som jag inte var intresserad av, så blev det ändå känslosamt att plocka upp sakerna. Jag kände ju igen julstilen från när jag var liten på 70-talet och 80-talet och det var mina minnen från barndomens jular som jag plockade fram ur flyttkartongen. Därför kändes det lite i hjärtat att slänga en del saker men jag måste ju ändå vara realistisk och praktisk, även om det är minnen. Och om det är EN sak jag vet, så är det att jag redan har ALLDELES för mycket julsaker för Våran Lilla Julvrå! 


Mina hundar var som vanligt väldigt intresserad av vad jag höll på med, och hoppades nog att det skulle dyka upp en hundleksak eller två ur lådan...!


Jag är inte helt säker på var julsakerna kom ifrån. Jag vet att när mamma och pappa skilde sig för drygt 20 år sedan så fick pappa med sig en del av familjens julsaker, och jag tyckte mig känna igen vissa saker från min barndom. Få se om mamma - när hon läser detta inlägg - kan tala om ifall min känsla stämmer...
I slutändan behöll jag därför ett antal julsaker som endera fick mitt juliga barndomshjärta att klappa lite extra starkt, eller som jag verkligen gillade.
Visst vill ni väl kika på dem??? För jag vill verkligen visa dem för er😁!

Först ut är den här plasttomten som hänger i en gunga som i sin tur hänger i en spiral som gör att tomten gungar upp och ner.


Den här behöll jag för att jag (tror jag) har ett barndomsminne av att vi hade en sådan här tomte hängande i något fönster varje jul och att jag var så fascinerad av att den gungade😉. Saker man föll för när man var liten...😂. Jag kan se mig själv hänga upp den i ett fönster och njuta av nostalgin. Kanske i sovrummet där jag inte behöver irritera mig på att den gungar hela tiden😂.

Den här typen av äpplen har jag så starka minnen av!


Det beror mest på att jag växte upp med dem i granen och med berättelsen om hur jag som väldigt liten krabat under julen fick tag på ett sådant här plastäpple och bestämde mig för att försöka äta upp det! Helt klart gillade jag frukt redan på den tiden😀. Jag var så pass ivrig i mina försök att äta upp äpplet i fråga att det faktiskt fick bitmärken och jag tror att det äpplet kanske till och med finns kvar hos mamma...? Men på grund av den berättelsen var jag ju bara tvungen att bevara ett par sådana här plastäpplen som man nog inte kan få tag på nu förutom på en loppis....

Min pappa har varit VÄLDIGT HÄNDIG genom åren och jag har många, många barndomsminnen av hur han arbetade i sin egen verkstad nere i källaren och man fick gå dit om man ville prata med honom om något❤. Bland annat var han väldigt duktig på att svarva och han har gjort mycket fint med trä genom åren. Dock har jag själv inte så mycket av de sakerna - förutom min kista som han har byggt - så jag blev jätteglad när jag hittade den här saken i lådan.


Framför allt blev jag glad eftersom han har märkt den med sitt namn och årtalet -87 på undersidan. Jag misstänker också att mamma har virkat de små dukarna som ligger i hålen... Mina föräldrar var duktiga på att slutföra fina projekt tillsammans med sina olika kreativa kunskaper. Dock kan jag inte se den här i mitt julhem som den ser ut just nu, och jag vet inte riktigt vad det kan bli. Men jag ska nog prata med min superkreativa syrra, och kanske kan vi måla den i vitt eller rött och göra något julfint med den...Känner jag syrran rätt så får hon säkert några ideér😉. Men det känns viktigt att bevara saker som pappa har gjort❤.

Det fanns lite tomtar i lådan också! Och tomtar gillar jag!


Tomten till vänster är ganska stor, kanske 30 cm, och den tror jag att jag kommer ställa på balkongen i jul. Jag har länge velat ha något mer juligt på balkongen förutom julbelysning, så den här tror jag kommer bli perfekt. Tomten till höger ser välbekant ut och jag tror att den har en hel del år på nacken. Det är en värmeljuslykta vilket jag gillar, och när de är så fina som den där tomten så får de definitivt flytta in hos mig.

Den här tomten/värmeljushållaren är gjord av metall och glas och den ser definitivt bekant ut!


Jag tror faktiskt att mamma också har kvar en sådan och den här tomten bär på många minnen. Den kommer definitivt att få bo hemma hos mig på en fönsterbräda i jul. 

Den här tomten har jag inga minnen av utan den är helt enkelt en sådan gammal Jenny Nyströmstomte som jag älskar...


...och som börjar bli svåra att få tag på nuförtiden😔. Så den blev jag kär i på en gång!

Nästa fynd var jag extra nöjd med! Om alla delar är med vill säga...


De senaste åren har jag nämligen varit sugen på att ha ett eget änglaspel till jul. Vi hade ju det när jag växte upp - precis som alla andra misstänker jag - men jag har inte haft något eget hittills. Därför blev jag jätteglad när jag hittade den här gamla lådan. Jag försökte hitta ett datum på lådan, för spelet har definitivt några år på nacken, men det fanns inte. Nu är det bara att hoppas att alla delar fortfarande finns kvar så ska det väl kunna pingla stämningsfullt här hemma till jul🕯👼.

Ni vet vid det här laget att jag gillar att handarbeta, och jag uppskattar även handarbete som andra har gjort. Framför allt så förstår jag hur mycket tid som ligger bakom handarbeten. Därför är det alltid speciellt att hitta gamla handarbeten och inte något jag gör mig av med lättvindigt om de är gjorda av familjemedlemmar.


I lådan låg det fyra handarbeten, och jag hoppas att min mamma kanske vet vem som har gjort dem. De första två är dukar som behöver tvättas och strykas. Den övre är definitivt inte min stil, men det tar ändå emot att slänga den... just nu i alla fall. Den undre med tomtarna är riktigt gullig och jag skulle nog kunna hitta en plats för den här hemma.

Sedan har vi den här grytlappen...


...och jag är lite fundersam på om jag har broderat den..? Jag vet att jag broderade en hel del när jag var runt 10 år och det här ser definitivt ut att vara i den stilen😊. Jag får återigen kolla med mamma. Men den måste ju bevaras för sentimentala orsaker, och för att den är så söt i sin barnslighet. Även om den eventuellt får bo i en ny låda.

Detsamma gäller denna broderade julvepa...


Den är inte alls i min stil heller, men jag är väldigt nyfiken på vem som har gjort den...? Innan jag (eventuellt) får reda på någon bakgrund vill jag inte göra mig av med den heller.

Jag måste erkänna att det kändes mer i hjärtat än jag trodde att gå igenom de här julsakerna. Ibland kommer minnena över en så starkt, tillsammans med en stor sorg om fina tider som aldrig kommer tillbaka. Men det är ju en av de saker som är så mysigt med julen. Att varje jul ta fram mina kära gamla julsaker som bär med sig massor av underbara minnen från forna jular med nära och kära. Och på så sätt så lever ju ändå minnena vidare med mig❤.

Julkram,

Annie🎄🤶🎄


5 kommentarer:

  1. Så härligt med en låda fylld av nostalgi. Känner igen stilen på mycket av pyntet. Tomten i glas för värmeljus känner jag igen, min mamma har en likadan och jag tror att det till och med kan vara jag som köpt den till henne i julklapp när jag var barn. Så mycket fina minnen som man har förknippat med julen <3

    SvaraRadera
  2. Åh vilken skatt du fick ta hand om <3 tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Gud så härligt att få en hel jullåda med grejer. Vilken ovärderlig skatt fylld med nostalgiska minnen. Så mycket fint du tog tillvara på! Förstår att det måste varit svårt och lite ledsamt att slänga en del, jag har sjukt svårt att göra mig av med saker. Så roligt att en del får komma till användning i alla fall. Änglaspel är ju magiska. <3

    SvaraRadera
  5. Så mysigt med en låda julminnen!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!