torsdag 27 september 2018

Jullängtan och Juligheter jag gillar vs inte gillar

Hej Mina Julvänner!

Nu är det verkligen höst. Det är kolsvart ute, regnet öser ner och det är bara +6 grader. Jag har på mig vinterjacka, mössa och halsduk när jag är ute med hundarna, och det är bara vantarna som inte har blivit använda än. Fast inomhus är det fortfarande ganska varmt så jag har inte börjat med mina kära polotröjor än, haha! Med detta murriga höstväder kommer verkligen längtan efter att börja julpynta inomhus! Jag drömmer bland annat om att hänga upp ljusslingor och ta fram mina kära julbrickor. Det jag faktiskt HAR gjort är att börja ta fram mina julböcker och rada upp dem på tavellisterna i vardagsrummet, men jag vill göra mer! Jag har lovat mig själv att börja juldekorera när jag känner för det även om det blir tidigt, för rätt som det är så mår jag så dåligt att jag inte orkar göra någonting, eller så får jag så mycket att göra till slut att jag inte hinner njuta av hela processen. Dock ska jag försöka vänta tills tidningarna Allers Julmagasin och Amelia Jul kommer ut i oktober. Då får man ju i alla fall en någorlunda officiell känsla av att julen faktiskt närmar sig och att jag inte är helgalen som vill julpynta.

Så istället för att julpynta så försöker jag just nu fokusera på att göra klart julklappar. Det tar verkligen sin lilla tid och det skulle vara VÄLDIGT skönt att få dem gjorda i gott om tid så att jag slipper sitta uppe och virka hela natten dagarna innan julaftonen😉😬. Nu har jag även gjort i ordning mitt stora matbord så att jag ska kunna ha framme julpapper och slå in julklappar allteftersom, och även kunna göra lite julkort mm. Det är ju fördelen med att bo själv; ingen klagar om jag brer ut mig här hemma i lilla julvrån😀.

Eftersom jag egentligen inte har något juligt att skriva om idag så tänkte jag ta och svara på jullistan från MATILDAS JULJuligheter jag gillar vs inte gillar. Fast det är ju lite svårt att välja bland alla underbara juligheter och att även komma på saker som jag inte gillar när det gäller julen så vi får väl se hur det går... (Och jag ber så jättemycket om ursäkt för de blandade teckensnitten; blev så när jag kopierade listan😕..)

Två jullåtar... 
jag gillar: så gott som ALLA, men kanske allra mest Mer Jul med Adolphson & Falk
vs
inte gillar: Jag såg mamma kyssa tomten (väldigt konstigt budskap i den låten!)

Två köpta julgodissorter...
jag har slutat äta köpegodis så har inget svar.

Två sorters hemlagat julgodis...
 jag gillar: knäck och marängfudge
vs
inte gillar: all choklad

Två julkalendrar...
jag gillar: Teskedsgumman, Trolltider och Sunes Jul 
vs
inte gillar: Jag har bott utomlands många år så jag har inte så bra koll på julkalendrarna och har liksom bara lagt på minne de som jag gillar.

Två sorters julpynt
jag gillar: en riktig julgran och gammaldags tomtar (och en MASSA andra juldekorationer!)
vs
inte gillar: moderna minimalistiska julpynt i stål etc.

Två julbordsrätter...
jag gillar: mina egna julköttbullar och rödkål (och lax och sill och ägg och brysselkål mm mm...)
vs
inte gillar: Janssons frestelse, Rödbetssallad, Sillsallad

Två decemberdagar...
jag gillar: Det är ju omöjligt att välja; alla dagar är magiska! Men vore jag tvungen så Adventsfikat (första advent), 23:e december och Julaftonen.
vs
inte gillar: alla decemberdagar efter annandag jul (då är jag deppig för att julen är slut)

Två sorters julmagasin... 
jag gillar: ALLA
vs
inte gillar: INGEN

Två julfilmer
jag gillar: Det är ju tortyr att välja men då får jag väl säga White Christmas, It's a Wonderful life och Polarexpressen.
vs
inte gillar: Tomten är far till alla barnen 

Nej, nu ska jag återgå till min julklappstillverkning innan det är stängningsdags här i tomteverkstaden🎅🎁🎅!

Varma Julhälsningar,

Annie

4 kommentarer:

  1. Tänk att så fort hösten är här på riktigt så börjar man längta efter julpyntet och allt annat som har med julen att göra. Snart är det oktober och då brukar julen börja smyga fram både här och där i form av julmagasin och annat juligt i butikerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Vet inte hur länge jag kommer att klara av att inte pynta...! Försöker fokusera på julklappstillverkning men jag är så sugen på att plocka fram lite julsaker...haha!

      Radera
  2. Ja nog börjar julnerverna klia lite minsann ;) Det är tur man ändå kan "jula på" innan advent med annat, längtar galet mycket efter att få börja julpyssla nu. Har beställt lite tags, en tomteform en superfin fatform som jag tänkt fästa servetterna jag köpt på :D Julfat med motiv kändes som ett måste! Inte det billigaste, huja! men jag säljer vidare formarna när jag är klar och gör klappar av mycket av pyntet så i slutändan lönar det sig väl kanske liiite, för utan pyssel vet jag inte vad man skulle fylla hösttiden med här ute i skogen haha :)

    Vi verkar ha likvärdigt väder, riktigt burrigt och kallt ute, men älskar det :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli så kul att se dina skapelser framöver! Visst är det härligt med höstvädret...så länge man har lämpliga kläder på hundpromenaderna, haha!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!