söndag 22 oktober 2017

TIPS FÖR ATT ANORDNA ETT ADVENTSFIKA!

Hej mina julvänner!
Julpyntat till max inför Adventsfikat!

I år kommer jag att ha mitt 13:e Adventsfika! Helt otroligt att jag har haft det så många gånger! Det är en superviktig del i mitt julfirande varje år, och HÄR kan du läsa lite mer om varför jag vill ha ett Adventfika. Ibland har det varit lite tufft att anordna det, som när jag har varit riktigt deprimerad, eller när jag återhämtade mig från en allvarlig lunginflammation, men i slutändan har det alltid varit värt det. Att se alla ha det trevlig hemma hos mig och njuta av den juliga miljön och mina bakverk och min egengjorda glögg...det är inte mycket som slår det❤!

Eftersom jag har ordnat så många Adventsfikan, så har jag också lärt mig ett och annat om att anordna ett Adventsfika längsefter vägen. Därför tänkte jag att det kanske finns någon julälskaren som själv vill ha ett eget Adventsfika och skulle vara intresserad av att få ta del av mina tips och erfarenheter och misstag som jag har gjort under de här åren när det gäller att anordna ett Adventsfika😊. Hoppas det kan hjälpa lite om ni är sugna på att ha ett Adventsfika och lite julmys med era nära och kära🎄!

FÖRBEREDELSER:

Bjud in dina gäster till ditt Adventsfikat tidigt på hösten. Även om de muttrar något om att det är lång tid dit så vet de i alla fall om det. Om du väntar för länge riskerar du att dina potentiella gäster har bokat upp sig på alla möjliga andra saker i december och då är det för sent.

När du bjuder in dina gäster, glöm inte att kolla vad folk har för matallergier (om du inte redan vet om det). Det är inte så kul om det dyker upp gäster som inte kan äta något av allt gott du har gjort i ordning för att du inte har glutenfria bakverk till exempel. Eftersom vi har allergiker i våran familj så brukar jag ha två 'avdelningar' med godsaker; en för gluten- och mjölkfria produkter, och en för 'vanligt' fika vilket underlättar för både mig och gästerna.

Det kan vara trevligt att försöka dela upp gästerna under dagen/eftermiddagen/kvällen. De första åren bjöd jag in alla gästerna på öppet hus som började kl 14.00. Eftersom vi svenskar gärna håller tiden innebar det att alla dök upp kl 14... och kl 16 satt jag ensam kvar i soffan och tänkte 'är det redan över?!'. Jag hade ju jobbat i en månad för att anordna Adventsfikat och så var det över på typ en sekund😞...Dessutom hinner man knappt umgås med gästerna om alla kommer samtidigt. Därför så bjuder jag numera fortfarande in till öppet hus, men familjen brukar komma vid 14-tiden, sedan kommer några vänner framåt16-tiden och senare. Då hinner jag njuta av allt och jag hinner sitta ner och umgås, och framför allt känner jag mig riktigt tillfreds efter en låååång och mysig juldag när jag själv sjunker ner i soffan på kvällen.

Jag brukar varje höst ta tillfället i akt att rensa och frosta ur frysen innan jag sätter igång att baka till Adventsfikat. Då får jag också en anledning att gå igenom frysen och slänga det jag inte vill ha kvar innan jag börjar fylla frysen till bristningsgränsen med bakverk.

Försök att bjuda på en del bakverk/mat som du kan göra i ordning i god tid och frysa (typ lussebullar och småkakor) eller som håller längre i burkar (typ saffransskorpor). Du kommer att ha så mycket att göra veckan och dagarna innan Adventsfikat att du kommer att vara tacksam för det som du har kunnat förbereda tidigare.

Om du som jag inte har en obegränsad budget, så är det bra att tidigare på hösten ha koll på om affärerna har extrapriser på sådant som du kommer att behöva senare till dina förberedelser, typ nötter, bakprodukter och saffran. Du kan spara mycket pengar på att handla i god tid, och det svider ordentligt i plånboken om man måste springa ut och handla jättedyra ingredienser/dekorationer etc kvällen innan Adventsfikat för att man har glömt något.

Försök att i så stor mån som du kan bjuda på godsaker som du och din familj själva tycker om. Det underlättar när du efter Adventsfikat står och tittar på alla rester som du har kvar ... för jag lovar att du kommer att ha kvar av det mesta😉. Man vill ju inte riskera att allt ska ta slut innan gästerna går hem...och jag kan garantera att det alltid går åt mindre än man tror. I våran familj har vi några födelsedagar i december så då kan jag bidra med en del kvarvarande godsaker som jag har bakat till Adventsfikat, men har man inte det så vill man ju inte behöva slänga saker för att man inte gillar det man själv har gjort.

Några av mina fina gäster njuter av Adventsfikat! Längst till höger sitter
min Mormor som fyller 90 år i november❤. Trots att hon får resa i flera timmar
så har hon kommit till varje Adventsfika jag har haft!

Försök begränsa dig när du planerar hur mycket godsaker/bakverk du ska bjuda på. Det här är och har alltid varit mitt största 'problem' när det gäller Adventfikat. Varje år vill jag att alla ska få sina favorit-godsaker och sedan har jag mina favoriter, och sedan vill jag prova några nya saker....! Det slutar alltid med att jag bakar/förbereder alldeles för mycket, trots att jag har 15-20 gäster. För några år sedan höll jag på i nästan två timmar för att plocka fram allt ätbart, och då fick jag mig en riktig tankeställare! Speciellt när jag hade MASSOR av saker kvar efteråt! På grund av välvilja och jul-iver så gjorde jag i ordning alldeles för mycket. Jag insåg att jag på något sätt måste dra ner på fikat. Året därpå frågade jag därför de närmaste i familjen vilka juliga fikabröd som var deras favoriter, och då fick jag en liten idé om vad som var viktigast.

Om du som jag anordnar Adventsfikan varje år så kan det också vara bra att efter ditt Adventsfika notera vad som var populärt på fikabordet, och vad som knappt rördes. Då har du en bra grund till nästa år för att veta vad du ska satsa på för juliga godsaker.

Det här behöver jag väl knappt säga till er julälskare för jag vet att vi alla gillar att skriva jullistor ... men SKRIV LISTOR! Det är sååå mycket att hålla reda på om man ska anordna och bjuda på ett Adventsfika, så man blir galen om man ska försöka ha allt i skallen😡. Jag skriver listor på vilka glutenfria bakverk jag ska ha, vilka vanliga bakverk jag ska ha, vad jag behöver handla, vad jag har bakat, vad jag har i frysen, när jag kan baka olika saker mm. Ju fler listor desto bättre koll och desto mindre stress!

* * * * * * * *
Jag har insett att jag nog måste dela upp detta ämne, så jag kommer att skriva ännu ett tips-inlägg där jag fokuserar lite mera på tiden runt själva Adventsfikat. Om ni som läser detta också har lite bra Adventsfika-tips får ni gärna dela med er av det i kommentarsfältet😊.

Julhälsningar,

Annie

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det är ju så härligt med adventsfika! Jag har det alltid 1:a advent och vi tenderar till att bli fler och fler, ju fler barn som kommer till världen o trevliga grannar som flyttar in osv. Så mitt problem är vi börjar bli för många! Förra året var vi 24st o det blir svårt att få plats att fika... Så nu funderar jag på att ha två fikor, en för alla trevliga grannar o en för "resten"... Vi får se hur vi gör :)

    SvaraRadera
  3. Jag kör med adventsmiddagar. Bjuder olika släktingar/ vänner vid de olika söndagarna. På så sätt träffar man alla under "julperioden" utan att det behöver bli stressigt. Blivit en tradition både för mig och mina gäster

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen, så värdefullt �� Ska läsa igenom det igen när jag är hemma och skriva upp lite saker som jag ska komma ihåg ��Kram

    SvaraRadera
  5. Behöver man ta med sig nått som gäst?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!