söndag 4 september 2016

En jullista...

Hej mina julvänner!
 
Självklart måste jag dra mitt strå till julbloggarstacken och svara på några jullistor så jag börjar med denna som jag har tagit från Cix Jul som i sin tur inte vet var den kommer ifrån, så om just DU har komponerat den här listan får du kommentera så kompletterar jag listan med ursprungsförfattaren:) Ok?!
 
Då kör vi!
 
Vad har du för stil på julen?
 
Normalt sett en traditionell röd jul med mycket tomtar, julbroderier, mys och pappersbonader:) Fast förra året körde jag med lite mer vitt och guld - i alla fall i granen - så det kanske blir en hel del sånt i år också:) Det viktigaste är att man omger sig med julsaker som man tycker är fina tycker jag.
 
När plockar du in julgranen ?
 
Jag brukar vilja ha en färsk gran som är redo att kläs lagom till Nobelfirandet. Det är liksom min egen lilla tradition att jag klär den på kvällen samtidigt som kungafamiljen äter sin Nobelmiddag:)
 
 
Vad är det viktigaste i julpyntet ?
 
Tomtar och en julgran. Helt klart! Men sedan har vi ju adventstjärnor och adventsljusstakar förstås... Och allt det andra....
 
Besöker du någon julmarknad ?
 
Jag älskar julmarknader och besöker gärna många varje jul. Tyvärr finns det inte så många äkta julmarknader häromkring, så ibland har jag åkt till Stockholm för att gå på julmarknaden i Gamla Stan som ju är jättemysig (om än inte så stor...):
 
När börjar du lyssna på julmusik?
 
Det brukar bli någon gång i augusti då jag börjar lyssna på lite udda julmusik, men i år har jag bestämt mig för att försöka skjuta på det lite grann, så vi får se när det blir...men definitivt någon gång nu i september. Men den bästa och mest stämningsfulla julmusiken spar jag till november när jag börjar julbaka och julpynta:)
 
Bästa jullåten? 
 
Alltså det är ju stört omöjligt att välja bara en! Jag tycker om sååå många!!! Men en av de senaste favoriterna är Kevin Walkers Christmas Nights:) Love it and love him<3!
 
 
 
Vart firar du jul? 
 
På julaftonen är vi hos min syster och hennes familj.
 
Vad är viktigt på julafton?
 
Jag vill VÄLDIGT GÄRNA ha snö! Annars att alla är friska och att vi kan ha det julmysigt tillsammans:) Och helst inte att syrrans hundar löper, för då blir det livat hos mina tre hanhundar och mycket svårare  med logistiken...
 
Vad gör du dagen innan julafton?
 
Jag har på icing på morotskakan som vi kommer att äta hos syrran medan vi tittar på Polarexpressen tillsammans. Senare på kvällen provsmakar vi julgodiset och tittar på den underbara filmen White Christmas med Bing Crosby!
 
Vad gör du på julaftonsmorgon?
 
Jag vaknar upp hemma med tre hundar i sängen. Sedan går jag och hundarna in i vardagsrummet och tänder ljusen på granen och öppnar hundarnas julklappar och eventuellt julklappar som jag fått av kompisar eller i paketkalender. Sedan myser vi i soffan och tittar på Fred Flintas Jul medan hundarna tuggar på tuggben och jag äter lussebullar. Mitt på dagen går vi sedan över till syrran...
 
Har ni tomte på julafton?
 
I princip inte; den som delar ut julklapparna har en tomteluva på sig. Fast vi har ju förstås våra kära hemsydda tygtomtar som alltid står vid granen och vaktar julklapparna:)
 
 
Jag hade faktiskt glömt bort hur mysigt det är att svara på de här jullistorna; man sitter och tänker på sitt underbara julfirande och julkänslan börjar bubbla i kroppen:) Härligt!
 
Julkram!
 
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!