torsdag 1 oktober 2020

Lever i (jul)nuet med julfilmer och annat juligt

Hej Mina Julvänner💓

Hur har ni det hemma i stugorna? Nu är det första oktober och mörkt, blött och murrigt ute. Jag har i princip (tunn) mössa på mig så fort jag går ut och har börjat använda mina polotröjor. Snart kommer Allers Julmagasin ut i affärerna vilket jag tror att alla vi julälskare ser fram emot och nästa fredag öppnar 'mitt' IKEA sin julshop. Härliga tider väntar!

Själv har jag bestämt mig för att NU KÖR JAG! Nu lyssnar jag på all julmusik och tittar på de alla de julfilmer jag känner för! Om det är någonting jag har verkligen lärt mig de senaste två åren, och för all del ju äldre jag har blivit, så är det nämligen att livet kan förändras på en sekund. Helt plötsligt blir mina hundar eller någon jag älskar sjuk, eller så pajar en tand eller en tv, eller så blir det en pandemi som plötsligt ställer in allt roligt jag hade sett fram emot...och då vet jag att julmyset och julkänslan kommer flyga all världens väg och jag kommer att må skit. 
Så JUST NU vill jag ta vara på nuet och passa på att julnjuta medan jag kan och känner för det. Har jag tur så blir det tre lugna, sköna, julmysiga och alldeles underbara månader ända fram till jul fulla med julstämning mm... och har jag otur och något jobbigt händer så har jag i alla fall fått njuta av julkänslan ett tag under hösten.

Så häromdagen tittade jag på en av mina absoluta favoritjulfilmer, It's a Wonderful Life med James Stewart.

Denna underbara gamla amerikanska julfilm handlar om den genomsnälle George Bailey som bor i supermysiga Bedford Falls, och ställer upp för sina medmänniskor hela sitt liv samtidigt som han offrar sina egna drömmar.


Han inser inte hur viktig han är för alla omkring honom, förrän han en julafton får hjälp av en ängel att förstå hur rik han egentligen är💝.


Den här filmen har så mycket värme och slutscenerna smälter mitt hjärta lika mycket varje gång - och jag har sett den MÅNGA gånger - jag ser den. Och James Stewart är helt magisk i sin rollgestalning av den osjälviske George Bailey.

Igår kväll tittade jag på den norska Netflix-serien Home for Christmas som var jättebra och höll mig trollbunden från start till slut.


Hoppas verkligen att det kommer en andra säsong!

Självklart har jag broderat på mitt stora julprojekt...


...och stickat beroendeframkallande flerfärgsstickning.


När jag fick lite fallfrukt av äpplen igår från en bekant så passade jag idag på att göra ännu en mjuk pepparkaka med rivet äpple efter JUL HOS LINDAS recept. Jag tyckte verkligen den mjuka kakan var god så det är lika bra att fylla frysen med julfika när jag har fått gratis äpplen.


Med det här mörka och murriga höstvädret utanför fönstret är det inte utan att man också börjar längta efter snö, och faktum är att FÖRRA ÅRET kom de första snöflingorna den fjärde oktober! Just nu är det för varmt för snö tyvärr, men det närmar sig i alla fall! 

Julkram,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!