lördag 24 oktober 2020

Lite snö, julstämning och ljusslingor!

Hej Mina Julvänner!

Jag och hundarna är väldigt förtjusta i sovmorgon och lämnar sällan sängen före kl 10 på morgonen. (Till saken hör förstås att jag har stora sömnproblem så skulle jag gå upp mycket tidigare skulle jag inte fungera😞). Min familj vet om detta, men det finns en godkänd anledning för dem att ringa och väcka mig tidigare...och det är snö! Syrran och svågern går upp mycket tidigt på vardagarna som vanliga människor, och de har strikta order om att ringa mig om det på morgonen har snöat/snöar/börjar snöa så här tidigt på vintersäsongen. Och igår morse ringde telefonen 05.30 och syrran sade att det snöade❆❆❆. Inget får mig ur sängen fortare än ordet snö😂 så jag var uppe på en gång och tittade ut genom fönstret.


Dock såg det mer ut att vara snöblandat regn, och det enda jag kunde se av snön var den på bilarnas tak...så jag bestämde mig för att försöka sova några timmar till...vilket hundarna nog var glada över😉.

Några timmar senare vaknade jag och tittade ut genom fönstret och tack och lov var snön kvar, och det hade nog kommit lite till. Så jag klädde snabbt på mig och gick ut på en promenad med hundarna för att få njuta av lite vitt på marken igen.
 

Så mysigt med den krispigt vita gräsmattan och nollgraderna som bet i kinderna! Passade så klart på att ta det obligatoriska gruppfotot med vintrig bakgrund 😍.


När vi till slut kom in igen så gick hundarna och lade sig och somnade gott efter den tidiga starten på dagen.


Idag när vi vaknade var det minusgrader och is på vattenpölarna...och tack och lov var det lite vitt puder kvar på gräsmattan. Det var någon enstaka snöflinga i luften så hundarna fick ha på sig sina ulltröjor när vi gick ut och jag satte på mig en extra fleecetröja under jackan.


 Tidig eftermiddag tittade jag ut genom fönstret och då hade det börjat snöa igen!! Del av mig var riktigt sugen på att gå ut igen, men till slut bestämde jag mig för att försöka filma lite istället och gå ut senare.


Som vanligt när man ska filma snö så syns det knappt...men det var vita snöflingor som föll! Och lite senare när vi väl gick ut så var det fortfarande liiite snö i luften även om inget låg kvar på marken. 
Det var bara så himla mysigt att se snö igen, och det är verkligen något magiskt över de vita flingorna som dalar ner från himlen. Världen känns mysigare och mer ombonad och man fylls av julstämning...i alla fall om man är en julälskare😁.

Trots att jag har varit riktigt trött i veckan som gått, så har det varit fullt av julmys och julstämning. Jag fick en underbar tidig julklapp av min syster och svåger vilket gjorde mig jätteglad... och väldig förvånad! Det är nämligen så att mina juliga balkongdekorationer har sjungit på sista versen i flera år, och FÖRRA ÅRET lyckades jag rädda upp dem någorlunda men efter julen så var jag så less på de trasiga och missfärgade granslingorna så de fick tacka för sig. Min tanke i år var att jag skulle nöja mig med att bara vira en ljusslinga runt räcket, men så fick jag ett stort fint paket av syrran och svågern (som tack för all hjälp jag gav dem med deras fina gamla schäfer Shiba som fick somna in nyligen💔). Och i paketet låg en 5 meter lång granslinga med inbyggda ljus!!!!
Snacka om att jag blev glad!!!

Och ingen är väl förvånad att den lådan fick vara oöppnad i ungefär en dag innan jag bara var tvungen att ta fram och sätta upp min nya slinga på balkongen😍


Så nöjd! Och tacksam för min fina familj som känner mig och vet vad jag behöver💝.

Igår när jag var till Willys hade de fått in Leva & Bo, och jag blev glad - och förvånad - att de redan fokuserade på julen. Framför allt blev jag glad att tidningen bara kostade 32kr så då fick den följa med hem. 


När jag bläddrade i den trevliga tidningen hittade jag ett erbjudande på 4 nummer för 59kr, och det är ju perfekt nu när de har börjat med julen! Att betala 15kr/nummer passar mig utmärkt i nuläget så det var jag ju bara tvungen att utnyttja. 

I morgon händer det något riktigt spännande!!! Jag ska få ett riktigt julfint besök som jag ser jättemycket fram emot. Och det i sin tur har gjort att jag har börjat smygdekorera inför julen. Bara lite grann med ljusslingor och ljuslyktor och lite juligare dukar. Och det är såå himla mysigt! Jag får verkligen hejda mig själv så att jag inte öser på det juliga för fulla muggar; speciellt nu när jag har fått njuta av lite snö också och är full av julstämning. Men jag har lovat mig själv att vi ska i alla fall fira min beagles 9-åriga födelsedag sista oktober innan jag tar fram något mer juligt. Annars tror nog min familj att jag har blivit alldeles ovanligt tossig, haha.
Visst vill ni väl se lite grann?!

Förr om åren har jag haft en ljusslinga runt dörröppningen till hallen, men när min tv gick sönder och jag fick köpa en ny och möblera om för att den skulle få plats så funkar inte det längre. Så nu satte jag upp en ljusslinga runt dörröppningen till köket...


...och jag blev supernöjd! Sedan kunde jag inte låta bli att sätta upp en liten adventstjärna i vardagsrumsfönstret och hänga upp ljusslingan på gardinstången.


Sedan har jag ju min ljusgardin men den är uppe hela året så den räknas inte😉. Nu lyser det så mysigt i fönstret, och jag bryr mig inte ett skvatt om att grannarna tror att jag har räknat fel på någon månad😁.

I sovrummet satte jag upp min gamla vita lykta från IKEA som man kan använda med både stearinljus och ljusslinga.


Jag har lite mer att visa men det får ni se efter imorgon då jag och min julgäst ska njuta av ett litet mini-adventsfika tillsammans🎄🤶😋. Vilket också är anledningen till att jag även bakade ett gäng väldoftande LEILAS SAFFRANSSKORPOR häromdagen.


Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att fira att vi är exakt två månader ifrån julafton. Och jag måste säga att jag är väldigt glad att vi fortfarande har två månader kvar, för det är många mysiga och härliga saker kvar som jag vill hinna göra innan julen är här😊!

Julkram!

Annie 

4 kommentarer:

  1. Så mysigt med snö.
    Vilken skillnad det är på vädret i vårt avlånga land.
    Här nere i söder har jag närmare 15 grader.
    Gillar verkligen ljusslingan virad runt gardinstången, jag kommer helt klart stjäla den idén.
    Mindre pilligt att göra än decoupage klockan jag inspirerades av för något år sen på din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr varade det inte så länge... Nu är det 10+ igen och hemskt väder. Vad kul att jag kan inspirera dig till lite julpyssel mm; det värmer <3! Du får kopiera så mycket du vill, haha!

      Radera
  2. Så mysigt och härligt med snö! Vi fick lite, lite grann förrut, men det är borta för länge sedan tyvärr. Men det kommer väl mera! Så fin din nya balkongbelysning blev! Riktigt juligt med granris och allt. Skrattade till av igenkänning att det knappt gick en dag förrän den var uppsatt, haha! Spännande med julbesök! Så mysigt det ser ut hemma hos dig med all julbelysning. Och vad gott med saffransskorpor!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det UNDERBART med snön och kylan! Nu är det 10+ och regnigt och jag saknar snön!
      Jo, jag tyckte jag var duktig som lyckades avvakta i ett helt dygn innan jag satte upp belysningen, hehe. Och nu är det så mörkt så jag är väldigt glad att den är uppe och sprider lite stämning på kvällarna...!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!