söndag 11 oktober 2020

Julfrossa på IKEA

Hej Mina Julvänner!

Så i fredags hade jag en riktigt mysig dag, med ett besök på den nyöppnade julavdelningen på IKEA som den stora höjdpunkten! Som vanligt började dock dagen med en utevistelse med hundarna och eftersom jag visste att jag skulle vara borta några timmar blev det både bus i hundgården med en hundkompis, en promenad och lite poserande för matte😍.


Jag lyckades få upp dem på samma sten, och sedan bad jag dem slicka sig om munnen...och lyckades faktiskt fånga båda tungorna på bild samtidigt👅😁.


Sedan bar det av till affärerna, och eftersom IKEA ligger nära ett köpcentrum så passade jag på att göra en liten allmän julspaning. Rusta höll fortfarande på att ta fram sina julsaker och Lagerhaus hade fått fram lite julljus men hade framför allt höstsaker framme. 


Panduro hade börjat ta fram saker för julpyssel, och det fanns mycket fint om man vill skapa små julvärldar mm. Dock tog jag mig inte tid att titta närmare på sakerna eftersom jag ville till IKEA.


För ett antal år sedan byggde vårat IKEA upp en särskild julavdelning som var avskärmad från andra delar och som därför blev väldigt mysig och väckte verkligen julstämningen till liv. 
Tyvärr har de ändrat på det och har de senaste åren spridit ut julsakerna runt självplock-lagret med de mesta julprodukterna ståendes bredvid en gigantisk fönstervägg...så den mysiga julstämningen har helt försvunnit vilket jag som en julälskare tycker är väldigt tråkigt. 


Eftersom det var fullt dagsljus så var det ganska svårt för julbelysningen att komma till sin rätta, men här är i alla fall årets julstjärnor. Jag tyckte det var lite tråkigt att de bara hade vita stjärnor; hade gärna sett lite rött också.


De hade en ny adventsljusstake i gammaldags snirklig stil med tre ljus som jag tyckte var fin (fanns också som en enkel ljusstake). 


I bakgrunden kan man skymta ljusslingorna men de såg ut som förra året...och alla slingor hade nog inte blivit framplockat heller för den delen.


Den här lysande bordsdekorationen var såå söt😍! Jag tror de hade något liknande förra året som jag också gillade men 149 kr är lite mastigt för min plånbok tyvärr.


Dessa julkulor i grått var också jättefina om man gillar julkulor med vintermotiv. (Ursäkta urkass bild...🙈)

De här porslinshusen var supersöta om man skulle vilja bygga en egen julby!


Jag måste säga att allmänt sett så älskar jag årets julkollekton på IKEA. Traditionella julfärger, gammaldags stil och mycket tomtar; precis som jag vill ha min jul. Jag hade utan problem kunnat ta med mig en stor del av deras julsortiment hem😍😁. 
Det kändes fint i själen på något sätt💝. Det här året har varit så sjukt konstigt/olustigt/jobbigt/stressigt/deprimerande att vi behöver lite traditionellt svenskt julmys som vi svenskar är uppväxta med och som ger trygghet i en oviss tid. Fint gjort av IKEA💝.


I år har de satsat på ännu mer julklappspåsar/förpackningar. Vet inte om det beror på att de tror att vi ger bort fler konstigt formade julklappar nuförtiden, eller för att vi kanske börjar bli för lata för att slå julklappar😉?!


De fanns i många jättefina julmönster och julfärger...


...och som vanligt var presentpåsarna med gammaldags tomtemotiv min favorit!


Och samma sak med julklappspapper! Massor av fina julmönster i grönt och rött och vitt och natur mm.


Det enda jag reagerade negativt på var att de bara hade tunna paketsnören till julklappsinslagning. Det kan ju vara snyggt ibland, men ibland vill i alla fall jag har lite tjockare presentband. Förhoppningsvis kanske det kommer fram pappersnören senare...


Jag gillade verkligen de mörkgröna julpappren. Har märkt att jag för ovanlighetens skull dras till den julgröna färgen i år...

Som vanligt hade de också jättefina juldekorationer med konstgjorda gran- och lingonris. Önskar att jag hade råd att köpa en ny konstgjord granslinga till balkongen i år eftersom jag fick slänga mina gamla och riktigt utslitna slingor förra året, men det får nog vänta något år.


Så mycket fint...


...speciellt de här enkla julhjärtanen!


Så otroligt julfina i sin enkelhet😍. De var inte så dyra och jag stod och beundrade dem en lång stund...men med tanke på att jag inte har så många fönster att hänga saker i så fick de vara kvar på hyllan den här gången.


Fördelen med konstgjorda blommor är ju att man kan ta fram dem från år till år, och tack och lov har jag samlat på mig en del under åren så det var inget som lockade jättemycket bland dessa just nu.


Fast de här konstgjorda buketterna med granris och amaryllis var jättefina...

Som jag sade så tyckte jag om nästan allt juligt jag såg på IKEA. Dock var jag väldigt duktig den här gången och begränsade mig till bland annat lite julklappspapper och juliga bakformar.  


Jag måste erkänna att jag ser redan fram emot att åka dit igen och skrota runt bland julsakerna...och kanske hittar jag även en flaska glögg nästa gång😁😉🎄🎅!

Julkram💝

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!