måndag 5 oktober 2020

Juläppelminnen🍎

 Hej Mina Julvänner!

Idag när jag besökte mataffären så hade de fått in de underbara juläpplena Ingrid Marie för första gången i år🍎🎄🎅!!!


Och på en gång överöstes jag av en massa underbara barndomsminnen. Det var nämligen så att när jag var liten bodde vi i en villa i Stockholm och vi hade en härlig trädgård med massor av bärbuskar och fruktträd. Mamma var länge hemmafru och tog till vara på skörden genom att sylta och safta mm, och jag och syrran hade stränga order om att inte plocka av bären/frukten utan lov. Jag har alltid älskat frukt och bär så jag krälade runt på marken under buskarna och plockade krusbär och vinbär som hade ramlat ner på marken, och säkerligen lyckades jag nog sno åt mig något färskt hallon eller två när mamma inte hade koll😉. 

Men det jag minns bäst från den trädgården var det ljuvliga trädet med Ingrid Marie äpplen som växte utanför köksfönstret🍎🍎🍎! Åååh vad de äpplena var goda!!! Det var en höjdpunkt på året när de mognade, och jag tjatade nog ofta på mamma att jag skulle få plocka äpplen direkt från trädet och äta. Jag har en känsla av att jag nog också passade på att sno ett och annat äpple när jag visste att mamma inte kunde se mig genom köksfönstret, haha. Jag minns fortfarande hur ljuvligt trädet såg ut när det översållades av rödspräckliga saftiga och syrliga äpplen😍.
Även fast jag med ett barns iver tyckte att vi kunde äta upp alla äpplena på en gång, så såg mamma också till att Ingrid Marie-äpplena sparades under hösten/vintern genom att rulla in de finaste äpplena i tidningspapper och förvara dem i en låda i matkällaren. Sedan kunde vi njuta av de underbara röda juläpplena ända fram till julen och det nya året💝😋.


Nu när jag tänker tillbaka på barndomen känns det som det var en helt annan tidsålder, vilket det i och för sig var också. Men jag är ändå väldigt tacksam att jag är så pass gammal att jag kommer ihåg en tid då saker och ting uppskattades och togs tillvara på på ett helt annat sätt än nu. Och även om jag ur ett barns perspektiv tyckte mamma var riktigt sträng när jag inte fick plocka av bär och frukter i trädgården, så förstår jag det nu. För att inte tala om alla goda minnen jag har av hemmagjord saft och sylt mm som vi njöt av under barndomen tack vare mammas arbete.

Julkram💝

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!