tisdag 4 november 2014

Mormors Mandelformar


Ikväll bakade jag Mandelformar till Adventsfikat. Receptet har jag fått av min 87-åriga älskade underbara mormor. Hon brukade baka mandelformar och de såg så komplicerade ut men var supergoda:) När hon fick klart för sig att jag gillade dessa kakor så skrev hon ner receptet och skickade det till mig. Då visade det sig att receptet var ganska enkelt, så sedan dess har jag gjort dessa mandelformar ett antal gånger.
Senaste gången jag träffade mormor så sade hon dock att hon nog inte kommer att baka dessa kakor igen. Processen har blivit för jobbig för henne... Det gjorde sååå ont i hjärtat på mig när hon sade det, och det blev en otroligt stark påminnelse om att ingenting varar för evigt... Då och där lovade jag henne att jag skulle baka dem till årets Adventsfika - mormor och mina mostrar åker nämligen från Stockholm varje år för att fira advent hos mig.
Så idag tog jag fram mormors handskrivna recept...
 
 
...och bakade en sats Mandelformar fyllda av kärlek till min älskade mormor.  
 
Happy Holidays,
 
Annie

4 kommentarer:

  1. Va fint av dig att fortsätta ett äldre recept i släkten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja med åren som går så blir sådant mer och mer viktigt! Hoppas någon av mina syskonbarn kan föra det vidare sedan...

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!