måndag 31 oktober 2022

Julshopping, julgodis och jul i oktober

 Hej mina julvänner!

Den senaste veckan har jag haft fullt upp med julklappsproduktion, så julen har varit högst närvarande i mitt liv. Nästa helg är nämligen planen att jag, syrran, systerdottern och mamma ska bila till huvudstaden för att gratulera min snart 95-åriga mormor på födelsedagen, samt lämna julklappar till mormor och mina mostrar. Vi ska också träffa pappa och hans fru Monica och fira Fars dag och gratulera Monica på födelsedagen. 
Såå... många presenter och julklappar att färdigställa på väldigt kort tid så stickor och virknål går varma här hemma i soffan.

Förra söndagen njöt jag av säsongens första alpina tävlingar på snö och passade då på att sticka lite på min egen jultröja.


Min systerdotter Linnea lyckades också få med mig till några affärer och jag gjorde  några härliga julfynd. Bland annat köpte jag ett gäng billiga julkort som jag ska använda till julpyssel.


Och trots att jag hade svurit på att jag inte skulle ha något mer julklappspapper... så var jag bara tvungen att köpa dessa rullar med gammaldags tomtar. Finns inte något juligare motiv i min värld så min 'lilla' julklappspapperssamling vore inte komplett utan dessa rullar🙈. Jag är alldeles säker på att ni förstår precis, eller hur?!😅🙈


Sedan blev jag väldigt lycklig när jag sprang på dessa pepparkaksgodingar! Jag köpte en påse förra året för att provsmaka och tyckte de var riktigt goda.


Problemet var bara att jag, till min stora sorg, inte hittade dem igen. Ingen av matbutikerna nära mig hade dem i sortimentet förra året tyvärr, så nu har jag sett till att inte råka ut för det problemet igen😁😉❣️

Förra måndagen, alltså 24 oktober, firade jag Jul i oktober och hade en riktigt mysig julig dag som började med otroligt vacker frost på morgonpromenaden. Bara det fick mig i riktig julstämning.


Sedan fortsatte dagen med riktigt juliga filmer som Arthur Christmas....


...och Ett Päron till Farsa Firar Jul. 

Något jag har älskat med min nya tradition att fira Jul i Augusti/September/Oktober (och som nog är en tradition jag kommer att fortsätta med nästa år) är att det har gett mig en trevlig ursäkt att pröva lite nya julrecept i lugn och ro. Och den här gången var inget undantag! Nu var det dags att testa lite nya smaker på julgodis, så dagen innan hade jag kokat en halv sats vardera av knäck med pepparkakssmak och kola med smak av mintchoklad. Alltså...ni anar inte vad mysigt det var att göra julgodis igen...och hur gott det första kulprovet från pepparkaksknäcken smakade!!! Gillar du pepparkaka måste du bara testa att smaksätta knäcken med pepparkakskrydda.


Mintchokladkolan var jag först inte helt säker på, men när den hade stelnat och jag provsmakade den på måndagen så kunde jag inte sluta äta den och min lilla portion tog slut alldeles för snabbt kan jag säga😉😂. Jag kommer definitivt koka minst en normalstor sats av den till jul! 

Framåt kvällen fick jag lite feeling och satte upp några ljusslingor. Dels i hallen....


..och runt dörren till köket. Genast blir oktobermörkret så mycket mysigare!


På tisdagskvällen var jag hemma hos syrran för att umgås lite och titta på julfilm tillsammans. Men först var jag tvungen att beundra den supersöta vintriga skugglådan som hon hade gjort🤩🤩🤩❣️


Sååå himla fin!!! Och på hennes YOUTUBE KANAL kan man se en film på hela tillverkningsprocessen. 

 

Sedan tittade vi på en av våra absoluta julfilmsfavoriter: A Knight for Christmas. 


Bästa kombinationen av underbar romantik och  mysig julstämning!

I fredags var det dags för det första riktiga saffransbaket för säsongen eftersom jag har konstaterat att jag skulle ruinera mig själv om jag handlade Pågens saffransgifflar/lussekatter så fort jag är sugen på saffransbullar. Så istället bakade jag två saffranslängder (de blev gigantiska så jag skulle nog ha gjort 4 stycken längder istället🙈😂) med mandelmassa och apelsin som jag sedan skar upp i bitar och frös in.


Så nu borde jag klara mig tills jag ska baka till Adventsfikat🤗🤗🤗.

Den här veckan ska jag fortsätta med förberedelser inför Stockholmsresan, och SEDAN längtar jag efter att börja julpynta här hemma nästa vecka! Ta fram julbrickorna... ta fram julkrukorna... hänga upp julgardiner... ta fram juldukar och juliga kuddfodral... mm... mm... Såå underbart det ska bli!!!

Julkram,

Annie

1 kommentar:

  1. Jag för alltid så mycket julkänsla av att besöka din blogg <3 lusselängderna ser väldigt smarriga ut. Hoppas att du har en fin helg.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!