måndag 25 oktober 2021

Julbubblan levererar för första gången i år!

 Hej Mina Julvänner!

För mig har julen länge fungerat nästan som en verklighetsflykt; en fantastisk mysig bubbla där allt är underbart och det inte finns några världsliga problem. Ja, NI om några förstår kanske hur jag menar...?! Det är väl därför det känns så tungt och trist när julen är över och den skyddande bubblan spräcks och alla världsliga problem och orosmoln gör sig påminda igen.

Därför längtar jag varje höst efter att få den där härliga julkänslan då jag sveps in i julmys och julstämning. Samtidigt är jag varje höst orolig över att jag inte ska få uppleva den där underbara julbubblan igen; att julmagin kanske har försvunnit, eller att mina orosmoln helt enkelt inte ger plats för min underbara bubbla. Därför är det så otroligt skönt när jag helt plötsligt fylls av den där magiska känslan igen, och själen lindas in i varm och mjuk bomull och hela världen är juligt underbar för en liten stund, eller kanske en dag.
Och i fredags var det en sådan dag🎄🎅🎄!

Från början var bara min plan att jag skulle gå och handla billig potatis på Coop, men det ena ledde till det andra på ett mycket trevligt sätt😊. 
När jag promenerade iväg hemifrån lyssnade jag på min egen julmusikslista på Spotify ( Våran Lilla Julvrås jullista🎄) och redan då kom jag i bra stämning. När jag sedan kom fram och gick in på Coop och gick runt och tittade så såg jag att de ÄNTLIGEN hade fått in Pågens saffransgifflar och de små lussekatterna!!!


Som ni förstår blev det inte bara potatis handlat på Coop...😁. Och faktum är att det inte blev av att smaka Pågens små lussekatter förra julen så det ska vi ändra på i år. Men jag kan inte tänka mig att de smakar bättre än saffransgifflarna...😋💛. Jag är inte så mycket för fika längre, men saffransgifflar vill jag inte vara utan!

Sedan gick jag förbi Clas Ohlson och där hade de börjat ta fram julsakerna. Jag tycker Clas Ohlson nästan alltid har ett jättefint julsortiment, men tyvärr ligger de lite högre i pris än t ex Rusta så jag handlar väldigt sällan julsaker på Clas Ohlson. Deras adventstjärnor i sammet är ju ljuvliga, men jag vill inte lägga 200 kr på en adventsstjärna.


Däremot hade de jättefina juliga klistermärken som jag kanske köper senare.

Sedan gick jag vidare till Rusta. Även fast jag inte skulle ha något på Rusta så kan man ju inte låta bli att gå in där den här tiden på året. De har ju en härlig julavdelning och är en av de affärer som jag faktiskt har råd att handla på. Och så dyker det hela tiden upp nya julsaker att spana på...och i fredags såg jag de här värmeljushållarna som jag blev kär i!
  

Och det här nya julklappspappret måste jag bara ha! Så himla fint med gammaldags tomtar på röd botten; helt i min stil.


Dock blev det inga julsaker handlade på Rusta i fredags, men väl tuggben som var på extrapris. Jag håller ju på och planerar hundarnas paketkalender vilket innebär att t ex samla toalettrullar som jag kan lägga godis i, och lägga upp ett förråd med godis/tuggis som ska räcka till 48 paket. Men tack vare tuggbenen jag köpte så har jag nästan samlat på mig allt jag behöver.

Innan jag gick hem så kikade jag in på IKEA; bland annat för att kolla om de hade fått in några julblommor än. Så var icke fallet, men det var som vanligt trevligt att gå runt där och ta en mjukglass i kiosken innan jag vände hemåt.

Väl hemma igen kände jag mig så inspirerad av allt det julfina jag hade sett och hittat i affärerna att jag bestämde mig för att slå in lite julklappar! Min första riktiga 'julklappsinslagningsstund' för i år🎁🎁🎁! Så jag satte på lite julmusik, tog fram julklappspapprena jag ville använda, pressade lite citrusjuice och öppnade påsen med saffransgifflar...


..och satte igång.
Solstrålen låg i soffan och tittade på...


...medan min Kaxmört lade sig under bordet vid mina fötter. Han gillar ju att ha koll på paket och julklappar😁.


Det här julpappret från IKEA är ju ganska barnsligt egentligen, men jag gillar att en hund är tillsammans med tomten...


...och paketet blev faktiskt riktigt fint när jag hade slagit in julklappen.


Det var riktigt tillfredställande att ha en fin liten hög med julklappar inslagna redan nu!


Det är ju annars en julig uppgift som alltid tar längre tid än man tror, även om den är mysig och rogivande att hålla på med. 

Sedan blev det julgröt serverad på min Fyrklövertallrik till middag och Bridget Jones Dagbok på tvn. Perfekt avslutning på höstens första besök i min underbara julbubbla!

Julkramar,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!