torsdag 7 oktober 2021

Dags för min julpärm att komma fram!

Hej Mina Julvänner!

Nu börjar det bli hög tid att ta fram min julpärm! När jag fick den av min superkreativa syster 2015 (se DETTA INLÄGG ) så kallade syrran och jag den för en Christmas Planner enligt det tjusiga engelska språket, men allteftersom åren har gått så har det helt enkelt blivit min Julpärm

Jag använder den flitigt varje höst när jag ska planera alla aspekter av julen, men jag tror inte att jag har visat det mera detaljerat här...? Själv tycker jag det är kul att läsa om hur andra julgalningar planerar sitt julfirande mm, så kanske det finns någon ytterligare julälskare som tycker detta är kul att läsa om...?? 

Så julpärmen är alltså en gammal pärm som syrran har dekorerat med jultyger, spetsar, stämplar, notpapper mm. Det märks att den har används mycket för spetsdetaljerna börjar bli utslitna, men allmänt sett har den åldrats väl. 


Det bästa med att det är en gammal pärm är ju att den har plats för MYCKET papper/listor vilket passar mig perfekt eftersom jag gillar att spara mina listor. 

Titta så fint hon har dekorerat med stämplar på kortsidan av pärmen...😍

Det första man ser när man öppnar pärmen är alla avdelningar. De jag använder mest är Julklappslistor, Adventsfika, Lilla Julafton och Planering, men på senare år har jag också lagt till Juliga klipp där jag klistrar in speciella tidningsurklipp som jag fastnar för. Det är ju ganska bra att ha dem på ett speciellt ställe (istället för utspridda i flera plastfickor som jag har dem just nu...). 


 Alla avdelningar är viktiga, men den jag använder mest under hösten är definitivt Julklappslistor. Det var också anledningen till att jag tog fram julpärmen nu. Det är såååå otroligt smidigt att ha alla mottagare och alla julklappar nerskrivna när jag planerar inför julen. Dels kan jag se vad jag har gett personer tidigare år, och på så sätt undvika att jag tex ger mormor virkade grytlappar fyra år i följd. Samma sak när jag gav bort ljus som jag hade dekorerat; då var jag noga med att skriva ner färg och mönster så att det blev variationer på julklapparna. Faktum är att jag har sparade julklappslistor sedan 2012 så jag borde inte behöva ge en person samma sak flera år i rad...


Dessutom hjälper julklappslistorna mig att hålla koll på julklappsinköpen. Nu när vi har infört maxantal på julklappar oss vuxna emellan (minimum 3 och maximum 6 julklappar var) så kan jag lätt ha koll på hur många jag har till varje person. Jag kan också skriva ner julklappsideer jag får och som sedan blir överstrukna med en överstrykningspenna om julklappen är ordnad och inslagen. 
Denna planering hjälper mig jättemycket varje höst och när julen närmar sig har jag sedan stenkoll på vilka julklappar och mottagare jag behöver fokusera på, och vilka jag är 'klara' med.

De senaste åren har jag dessutom börjat skriva upp planeringen för paketkalendern som kan bli ganska mycket att hålla reda på. Nu är vi ju dessutom 4 stycken (jag, syrran, mamma och systerdottern) som är inblandade så det blir lite olika typer av paket att hålla reda på. 

Vet inte vilket år detta var, men jag förstår varför jag behövde skriva upp allt...😳😂

Nästa stora avdelning i pärmen och mitt liv som julgalning under hösten är ju förstås Adventsfikat som jag har haft varje år ända sedan jag flyttade hem från London 2005. Det innebär att i år blir det mitt 17:e Adventsfika!!!
Förutom det senaste året (och i år också skulle jag tro) så har det alltid varit mycket att planera och fixa inför Adventsfikat och det hjälper verkligen att ha allt nerskrivet istället för att det snurrar runt i skallen helt oorganiserat.


Det är ju också kul att se hur saker och ting förändras under åren. I början hade jag i princip bara bakade sötsaker, men numera fokuserar jag lite mera på matiga tillbehör.


Ett år gjorde jag till och med en karta över var och hur jag skulle ställa ut alla godsaker. Det kan ju behövas när man bor trångt som jag gör och det kommer ca 15 gäster...


Och när det är mindre än en vecka kvar till Adventsfikat blir det alltid en dag-för-dag planering vilket verkligen hjälper mig att inte bli stressad, eller glömma bort något.


Men, som sagt, förra året var vi bara den allra närmaste familjen och då fick tyvärr ALL Adventsfika-planering plats på ett enda papper...


I år kommer jag återigen få användning för alla listor som jag har kvar från tidigare julfiranden med pappa och hans fru Monika. De senaste två åren har vi ju firat jul med pappa (Lilla Julaftonen) hemma hos mamma, men i år ska vi återigen vara hemma hos mig.


Det viktigaste i den planeringen brukar vara att i god tid förbereda det man kan laga och frysa in. Och sedan att planera körschemat veckan innan Lilla Julafton....


Det brukar vara en mycket kaotisk tid så det hjälper VERKLIGEN att ha alla förberedelser listade så att man kan koppla av framför en julfilm när man är klar med och har strukit över alla punkterna på den specifika dagen. Och har man tur och får lite hjälp av någon dagarna innan så skriver man förstås en kort lista på vad den personen (i detta fall Linnea) kan hjälpa till med😉😂.

Vissa år när jag har haft extra mycket att göra inför julaftonen så har det också blivit en Att-göra-lista inför julaftonen. 


Tydligen var 2017 ett sådant år! 

Sist men inte minst har vi urklippen som jag har sparat, och en av dem är faktiskt en kopia på vårat familjerecept på pepparkakor. Jag har då och då provat att baka andra pepparkakor med blandade resultat, men jag återkommer alltid till detta recept där pepparkakorna är detsamma som från min barndom. Och de är ju ändå de godaste, eller hur?!


Självklart har både jag och mamma lagt till små noteringar...

Sedan har jag sparat lite 'recept' på ätbara julklappar....


...och en julig virkbeskrivning (har fortfarande inte gjort klart den julfilten...) och tips om hur jag får julgranen att hålla hela vägen fram till påska (eller i alla fall till Nyår om jag har tur...😉😁)


I julpärmen finns också förvaringsfickor som jag ännu inte har funnit användning för. Men det finns nog tid för det med...


Nu är jag ju förstås jättenyfiken på hur ni gör när ni planerar inför julen? Har ni någon julbok etc? Skriver ni jullistor? Sparar ni dem i sådant fall?
Själv skulle jag inte klara mig utan min Julpärm, vilket förstås är anledningen till att jag har tagit fram den nu. Det börjar bli dags att skriva upp julklappar och julklappsidéer mm så att jag vet vad jag har kvar att göra de närmaste månaderna. Vis av tidigare år så vet jag att tiden fram till julafton bara går fortare och fortare för varje dag som går...!

Julkramar💝🎄🎅🎁,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!