måndag 21 september 2020

Oroliga tider...

Hej Mina Julvänner!

Jag planerade verkligen inte att vara frånvarande så här länge på bloggen, men jag har inte haft ro eller energi att julblogga. Tyvärr har min underbara busiga beagle (till vänster på bilden nedan) fått hälsoproblem, och jag vet inte var det kommer att sluta vare sig för honom eller för min hårt ansträngda ekonomi💔😢. Förhoppningvis 🤞 ordnar det sig den här gången🙏, men jag är och har varit riktigt orolig. 

Hundarna är mitt allt och meningen i mitt liv och hjälper mig att må så bra som jag kan, så när det är hotat faller allt annat i mitt liv som ni kanske förstår...

Men för att försöka att inte gå under av stress och oro så har jag försökt få in lite julvibbar i mitt liv trots allt. Jag vet ju att JULEN ändå är en av de saker som kan ge mig tröst utöver hundarna. Så jag har provsmakat säsongens första satsumas...

...och tittat in på IKEA som hastigast för att se om något av årets julprodukter hade dykt upp. Jag är väldigt förväntansfull över årets julsortiment på IKEA eftersom det verkar fokusera mycket på den klassiska julen och de klassiska julfärgerna rött, grönt och vitt vilket ju är den typ av jul jag själv gillar. Dock hade de bara fått in några ljusstakar men de var verkligen fina. 

Den här lilla ljusstaken som ser ut som en miniversion av en julgransfot var ju bara för söt, och det här ljusfatet i gammaldags klassisk stil var också jättefint!

Tänk så fint det skulle bli med lite mini-julgranskulor på fatet:)
 'Våran' IKEA-affär kommer attt öppna sin julshop i början på oktober så jag ser jättemycket fram emot att strosa runt där och titta på allt fint och drömma mig bort en stund🎄🎄🎄.

Jag har också bakat med saffran för första gången den här hösten. Tack och lov har jag kvar en del saffran från förra julen, och nu när affärerna dessutom har billiga rotfrukter passade jag på att baka en SAFFRANSKAKA MED MOROT OCH APELSIN

Sedan provsmakade jag förstås en bit - MUMS! - och skar upp resten av kakan i bitar och frös in till framtida julmys-stunder.

Jag har faktiskt tittat på första julfilmen också, och som vanligt blir det den gamla amerikanska musikal-klassikern Meet Me in St. Louis med Judy Garland.


Egentligen är den inte så julig förrän mot slutet...


...men jag älskar ju gammaldags amerikanska julfilmer och gillar musiken, och när Judy Garland sjunger julklassikern Have Yourself a Merry Little Christmas är filmen rätt julmysig ändå.


Dock känner jag mig nästan lite för orolig/stressad för att uppskatta julfilmer just nu, så vi får se när jag sätter på nästa julfilm...och vilken genre det blir...

Det som hjälper mig mest just nu är (som oftast) handarbete och nu är det mesta av mitt handarbete julinspirerat. Flerfärgsstickning i julfärger...


...och mitt juliga favoritprojekt😍.


Så nu vet ni lite av vad som händer här i Våran Lilla Julvrå just nu. Vi tar en dag i sänder och hoppas på det bästa💓🐾💓.

Julkram,

Annie

2 kommentarer:

  1. Åh ljusfatet på Ikea var ju så fint!
    Jag håller tummar och tår att allt ska fixa sig för dig och din pälskling ❤️

    SvaraRadera
  2. Hoppas att din lilla sötnos mår bättre snart, inte roligt när dem blir dåliga <3
    Kan tänka mig att det doftade väldigt gott hos dig när du gjorde saffranskaka :D

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!