torsdag 3 september 2020

ÄNTLIGEN höst i luften, och juliga handarbeten!

Hej på er igen mina fina julvänner!

 Ja, nu sitter man här igen i soffan med en filt runt axlarna, ett juligt doftljus på bordet och regn och mörker utanför fönstret...visst är det mysigt?!😁

Fast jag måste erkänna att det var en stund i våras då jag undrade om det överhuvudtaget skulle bli en jul, så kaosartat och hemskt som allt helt plötsligt blev när Viruset tog över våran värld och vardag. Tack vare sällskapet av mina hundar så klarade jag ändå av den värsta tiden på våren relativt bra. Då var det värre för mig personligen att fylla 25x2 år på sommaren😲!

Ni som har följt mig länge här på julbloggen vet ju att jag egentligen bara är 25 år 😉😂, och att fylla så pass mycket som 25x2 gav mig en riktig depression/ålderskris. Jag kunde inte låta bli att reflektera över t ex alla förhoppningar om barn och familj som aldrig besannades, och att mitt liv inte alls blev som jag drömde om när jag var tonåring😢. Och när jag fortfarande har ett hål i mitt hjärta efter förlusten av min älskade fyrbenta soulmate och stöttepelare Tyson förra våren så blev det riktigt tungt ett tag. Men det blev ändå ett fint födelsedagsfirande med (tyvärr bara) närmaste familjen och jag fick en slant som ska sparas till nästa stora hund(valp).

Jag och mina pälsklingar på min 25x2årsdag hemma hos syrran.

En annan sak som har påverkat mitt liv ganska mycket i år är det 'underbara' kvinnliga klimakteriet😓, vilket har gjort mig väldigt trött och har gett mig en del värk och värmevallningar under året. Det började redan förra hösten, och har väl inte direkt bidragit till att jag har mått bättre under året om man säger så. Jag känner mig aldrig riktigt utvilad och har dåligt med energi, trots att jag har gjort några positiva förändringar i min livsstil (som jag säkert kommer att skriva om i något annat inlägg). 

Hursomhelst, summan av kardemumman som man brukar säga är att jag inte har haft någon direkt jullängtan inombords ännu i år... Ni vet det där härliga varma pirret som man får när man tänker på julen, eller den där otroligt starka längtan efter julmys och jullugnet... Det känns lite ovant, och inte som det borde vara vid den här tiden på året, så jag kommer nog försöka 'kicka igång' mig själv snart för jag saknar den där härliga känslan som normalt sett puttrar inombords hela hösten och gör varje dag lite mysigare. Ni vet precis vad jag menar, eller hur?🎄🤶💓.

❅❅❅

MEN...det som har hjälpt mig mest att må bättre det här året - bortsett från medicin och mina hundar - är mina handarbeten. Jag älskar ju att handarbeta - som de flesta av er nog vet😁 - och i år har det blivit mer handarbete än någonsin. Och för ovanlighetens skull har jag varit sugen på att brodera julmotiv hela sommaren! Kanske är det här min julkänsla finns just nu? Normalt sett så brukar jag bara vilja brodera julmotiv på hösten/julen, men i år har jag hållit på med julbroderier hela sommaren. Och jag antar att ni vill se hur de ser ut?!  

Den här snögloben är nästan klar...


...så förhoppningsvis kan jag hänga upp den på väggen i jul.

Den här julstaden är väldigt mysig att brodera med alla sina färgglada hus och den stora granen i mitten.

Så här ska den se ut när den är klar:

Cookies for Santa är ett amerikansk typ av julbroderi som jag tycker är supergulligt. Och väven glittrar i guld; så snyggt (men svårt att fånga på kameran)!

Den färdiga tavlan ser ut så här:

Det här är ett gammaldags julmotiv som jag har gillat i många år, så nu i somras var det dags att börja på det.

Jag har inte kommit så långt på detta projekt, men den lilla pojken i snickarbyxor är så söt och jag ser fram emot att brodera alla mysiga gröna gran-detaljer🎄!


Ett julprojekt som jag har haft liggande länge är denna julduk. Jag vet inte varför jag köpte denna egentligen för jag tycker det är så tråkigt att brodera samma sak om... och om... igen...

...men om jag broderar en sida varje år så är den ju snart klar....😳😉. Men härligt svenskt julig är den verkligen med jultomtarna och lingonriset och grankvistarna, så jag ser fram emot att få använda den...någon gång i framtiden...😳.


Men det julbroderiet som jag är mest motiverat att få klart är detta ljuvliga julmotiv!

Jag tänker inte visa hur det ser ut färdigt, för jag har stora julplaner för detta och förhoppningsvis kan jag dela med mig av det närmare jul🤞🤞🤞.

Ja, det var lite av vad jag har sysslat med i sommar och en sammanfattning av mitt år så här långt. Nu ser jag fram emot att precis som vanligt få dela denna höst och jul med er. Och försöka kickstarta igång min egen julkänsla med hjälp av era fina julbloggar...och julfilmer...och juliga doftljus...och julmusik...Underbart!🎄🤶🎄

JULKRAM,

Annie

16 kommentarer:

  1. Wow vilka fina broderier! Min påbörjade ligger så fint i bokhyllan och väntar på bättre tider... :)
    Stort grattis på 25x2-årsdagen i efterskott!

    SvaraRadera
  2. Otroligt fina broderier! Så kul att du är igång med julbloggen <3
    Hm känner igen vissa besvär då jag själv blir 2*25 nu i september :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack goa du! Grattis på 2x25årsdagen!

      Radera
  3. Vad roligt att du är tillbaka i julbloggandet igen välkommen till Julvärmen :) <3
    Så mycket fina broderier du fixar med.
    Det har varit väldigt mycket i år med viruset och alla tankar. Så förstår dig att du känner att det är ovant att inte känna jullängtan. Men den kommer ska du se bara den första snön får falla tyst ute och det blir ett vinterland och ljusstakar och stjärnor lyser i fönstren. Just nu längtar jag efter snön och få gå promenader höra det knastra under fötterna när man går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marre! Det är inte mycket som slår en promenad i ett snöigt vinterlandskap!

      Radera
  4. Oj så många fina julbroderier du har på gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda! Och det är bara JULbroderierna... Har mycket annat på gång också:D

      Radera
  5. Så många fina broderier! Det är nog dags för mig att ta tag i min julduk igen, den som aldrig blir klar... Fast först ska jag sticka en islandströja (typ) och en tröja åt Milian. Virka en sjal har jag visst också börjat med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så kul att följa alla dina handarbeten; och skönt att jag inte är ensam om lite handarbetsmani, hehe...

      Radera
  6. Vilket konstigt år det har varit. Jag har också firat 25x2 i sommar, firade också i all enkelhet med mina allra närmaste som ordnat med en fantastisk dag för mig. Man får göra det bästa av situationen. Hoppas att du snart hittar din härliga julkänsla och vilka fantastiska broderier. Ta hand om dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort grattis till dig också! Ja, tack och lov kunde vi fira på syrrans altan och hon hade gjort i ordning så fint:D

      Radera
  7. Åh så många broderier du har på gång. Jättefina allihop <3 så glad att du är tillbaka i julbloggen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack goa du <3! Jag är glad att du är igång också!

      Radera
  8. Härligt att du också är tillbaka igen, Annie! Nu vet man att bloggsäsongen är igång på riktigt. Visst har det varit både ett märkligt men också skrämmande år. Skönt att det känns lite bättre för dig nu. Underbara broderier verkligen! Så duktig du är. Favoriten är nog ändå julduken som du tycker är lite tradig att brodera. Så oerhört fint motiv. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst är duken fin! Kanske var det därför jag valde den och inte tänkte på själva jobbet jag skulle behöva göra för att få den klar...

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!