tisdag 12 december 2017

Årets julgran och SNÖÖÖ❄☃❄!

Hej Mina Julvänner!

I början på förra veckan var jag till Blomsterlandet och köpte en rödgran som sedan har stått i källaren för att vänja sig vid värme. I lördags var min systerson här för att hjälpa mig ta upp granen och såga till stammen innan vi satte den i julgransfoten.


Redan då doftade den den ljuvligt, men den barrade dock en del när vi tog upp den till Våran Lilla Julvrå så jag var en aning orolig att den inte skulle dricka vatten när den väl var på plats i vardagsrummet. Som tur var hade jag fel och på söndagsmorgonen fick jag fylla på ordentligt med vatten i julgransfoten och den har druckit väl sedan dess så jag hoppas den klarar sig framåt nyår.

På söndagsförmiddagen tog jag bort nätet och beundrade min fina gran! Den här gången köpte jag en rödgran LYX, vilket egentligen inte var meningen men det var svårt att hitta en bra gran (smal stam, inte för stor men med perfekt 'granform') och när vi (min systerson och jag) till slut hittade en som jag var nöjd med så missade vi LYXmärkningen. Men den blev bara 70 kr dyrare (199kr) och så här i efterhand är jag jättenöjd med mitt val!


Jag tror det är den finaste gran jag har haft någon gång, och grenarna är robusta och den luktar såå gott hela tiden! Så fort jag kommer in i vardagsrummet så känner jag den underbara juliga grandoften...mmmmm...

Medan nobelfestligheterna visades på tv så klädde jag granen🎄. Förra året hade jag en väldigt RÖD gran...


...men i år ville jag ha lite mindre rött i granen så jag tog fram mina handgjorda vintageprydnader och mina guldfärgade julgranskulor vilket resulterade i en gran som ser ut så här i dagsljus...


...och så här när det mörknar...






Det är verkligen underbart att ha granen på plats nu och den gör verkligen mycket för julstämningen!

Något annat som har gjort mycket för julstämningen är att igår kväll började det snöa och det dröjde inte länge förrän granslingan på balkongen hade fått ett stämningsfyllt vackert lager med snö på sig😍.


På morgonen hade det snöat ännu mera och jag och hundarna kunde njuta av ett underbart winter wonderland på våran morgonpromenad och under hela dagen❄☃❄❄☃❄!




Nu på kvällen har vi en decimeter med snö och några grader under nollan, och jag hoppas, hoppas, hoppas att vi i alla fall får ha kvar snön till LILLA julaftonen på lördag!
I morgon är det dags för Lucia-mys och pepparkakshus-bygge😊🕯🕯🕯!

Snöiga julhälsningar,

Annie

2 kommentarer:

  1. Åh så fin! Påminner om den gran jag köpte på byggmax idag, en rödgran också! Vi har ju egen skog men vi orkar inte gå och söka innegran i år, dels är det så enormt med snö men sen finns varken tid eller lust kvar eftersom det kan ta flera dagar att hitta mr right :) Men byggmax hade jättefina granar som tur var! Åh längtar till den ska in, tror det får bli ca 3-4 dagar innan julafton :))

    SvaraRadera
  2. det är SÅÅ trevligt att komma in på dina bloggar och läsa om ditt och hundarnas liv.
    /din älskade systerdotter

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!